Metodické studie Česká verze škály zvídavosti vůči sobě (SCAI-CZ) a její využití u adolescentů: pilotní aplikace, základní psychometrické vlastnosti a normy |
Cíl. Cílem studie bylo ověřit faktorovou strukturu
české verze Self-Curiosity Attitude-Interest
Scale (SCAI-CZ) pro studenty gymnázií, zjistit
reliabilitu české verze škály a připravit normy
nástroje. Zvídavost vůči sobě, kterou škála
SCAI-CZ měří, je postojovou motivací jedinců
k poznávání sebe samých a k odhalování nových
aspektů svého psychického fungování.
Výzkumný soubor. Studie se zúčastnilo 2356
českých studentů gymnázií ve věku 15–19 let.
Ve studii participovalo 1406 studentek a 950
studentů. Výzkumný soubor zahrnuje 2,75 %
studentů českých gymnázií.
Statistická analýza. K ověření faktorové struktury
nástroje SCAI-CZ pro adolescenty byla využita
konfirmační faktorová analýza. Pro stanovení
reliability byly využity koeficienty omega.
Výsledky. Konfirmační faktorová analýza potvrdila
dvoufaktorovou strukturu české verze
nástroje SCAI-CZ. Reliabilita nástroje dosáhla
hodnoty 0,72. Byly připraveny normy nástroje
SCAI-CZ pro české studenty gymnázií ve věku
15–19 let.
Limity. Potvrzení konstruktové validity nástroje
bylo pro tuto studii převzato z originální studie
autorů škály. |
Klíčová slova: psychologie osobnosti,
zvídavost,
zvídavost vůči sobě,
Self-Curiosity Attitude-Interest Scale |
Martina Friedlová, Martin Lečbych, Daniel Dostál, Martin Dolejš, Jaroslava Suchá, Filippo Aschieri
(2018). Česká verze škály zvídavosti vůči sobě (SCAI-CZ) a její využití u adolescentů: pilotní aplikace, základní psychometrické vlastnosti a normy. Československá psychologie, 62(6), 591-601.
| |
Czech version of the Self-Curiosity
Attitude-Interest Scale (SCIS), and its
use in adolescents: pilot applications,
psychometric properties and
normative study
|
Objectives. The purpose of this study was to verify
the factor structure of the Czech translation
of Self-Curiosity Attitude-Interest Scale (SCAI)
in Czech grammar schools, students and to explore
reliability of the scale. Curiosity about self
was initially conceptualized as the desire that
people have to explore and understand themselves
and their psychological functioning beyond
what they already know about themselves.
Sample and setting. A total of 2356 Czech adolescents,
aged 15–19, who studied grammar
school participated in the study. The research
sample consisted of 1406 female students and
950 male students. The sample covered 2,75 %
of the Czech adolescent population at grammar
schools.
Statistical analysis. Confirmatory factor analysis
was used to verify the factor structure of the
Self-Curiosity Attitude-Interest Scale. Omega
coefficients were used as the estimates of reliability.
Results. CFA confirmed two-factor structure of
the Czech version of Self-Curiosity Attitude-Interest
Scale. Reliability reaches a value of 0.72.
Study limitation. The construct validity of the
SCAI-CZ was taken over from the study published
by the authors of the scale. |
Keywords: personality,
curiosity,
self-curiosity,
Self-Curiosity Attitude-Interest Scale
|
|