Výzkumné studie Prekurzory agresivního chování
adolescentů: test mediačního modelu |
Záměr. Cílem studie bylo (a) vytvořit nástroj pro
odhad prekurzorů sklonu k agresivnímu chování, (b) testovat model vztahu mezi charakteristickým
způsobem zpracování reality a sklonem
k agresivnímu chování moderovaným pocitem
nejistoty.
Soubor a procedura: Data byla získána od reprezentativního
vzorku 3159 českých školáků
ve věkovém intervalu 13–15 let v rámci projektu
Výzkum o názorech, zkušenostech a pocitech
školních dětí. Interval pokrývá kritické období
přechodu z dětství do časné adolescence. Respondenti
vyplnili dotazník anonymně během
výukové hodiny na webovém rozhraní za přítomnosti
učitelů.
Výsledky. Nálezy naznačují výraznou roli pocitu
nejistoty, definovaného postavením jedince
v rodině, ve škole i jeho životní spokojeností,
jako mediátoru asociace mezi přirozenou dispozicí
porušovat sociální normy, vrozenou tendencí
reagovat impulsivně bez zvážení případných
důsledků, sociální marginalitou a agresivním
stylem řešení problémů. Výsledky naznačují
možnost výchovné intervence jako účinného
prostředku modifikace sociálně nežádoucího
chování.
Omezení studie. Závěry jsou limitované informačním
rozsahem datové báze. |
Klíčová slova: agrese,
BPAQ - SF,
mediační model,
adolescenti |
Jiří Kožený, Lydie Tišanská (2017). Prekurzory agresivního chování
adolescentů: test mediačního modelu. Československá psychologie, 61(4), 313-320.
| |
Precursors of aggressive behavior
of adolescents: test of a mediational
model |
Objectives. The purpose of this paper was (a)
to develop a tool for assessment precursors of
propensity to aggressive behavior, (b) establish
relationship between specific style of reality
processing and inclination to solve social
problems using aggressive strategies moderated
by feelings of insecurity.
Subjects and setting. Responses were obtained
from a representative sample of 3,159 Czech
schoolchildren between 13 and 15 years of
age in the context of a project Opinions,
experiences and feelings of schoolchildren.
The interval covers the critical transition
period from childhood to early adolescence.
The subjects were asked to fill in the online
questionnaire anonymously via the internet
during regular classes under the supervision of
their teachers.
Results. The findings indicated noticeable role
of security feeling, defined by a child standing
in the family, at school, and life satisfaction,
as a mediator of relationship between natural
predispositions to break social norms, inherent
tendency to react impulsively without taking
into account consequences, social marginality
and aggressive problem – solving style. The
results suggest the possibility of educational
intervention as a crucial means in modification
of a sociably undesirable behavior.
Study limitation. Conclusions are limited by
informational scope of the database. |
Keywords: aggression,
BPAQ - SF,
mediation model,
adolescents
|
|