Přehledové studie Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí |
Článek přináší přehled významných poznatků
týkajících se metakognice a jejího vztahu k mimořádnému
nadání. Vymezeny a stručně popsány
jsou základní aspekty metakognice, v souladu
s historickým vývojem i s aktuálním pojetím
tohoto konstruktu. Následně se text zabývá tím,
nakolik se podle reprezentativních zahraničních
empirických výzkumů v jednotlivých aspektech
metakognice (deklarativních, procedurálních
aj.) odlišují nadané děti od běžné populace.
Část článku je věnována i stručnému vymezePřehledové
studie / 561
ní mimořádného nadání, zejména s ohledem na
posun v odborných názorech na povahu tohoto
konstruktu: od klasického Termanova pojetí,
v němž bylo nadání definováno výhradně na
základě mimořádných výsledků dosažených ve
standardizovaných inteligenčních testech, k modernějším
přístupům, které zohledňují i jiné kognitivní
výkony a do jisté míry i mimointelektové
faktory, jakými jsou motivace či tvořivost.
Další část studie je proto zaměřena na význam
metakognice pro nadání chápané jako „rozvíjející
se expertnost“, což je pojetí spojené zejména
se jménem R. Sternberga. Na závěr jsou shrnuty
některé implikace pro diagnostiku a pedagogicko-
psychologickou praxi. |
Klíčová slova: metakognice,
nadání,
inteligence,
vývoj,
expertnost |
Ondřej Straka, Šárka Portešová (2019). Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí. Československá psychologie, 63(5), 543-561.
| |
Metacognitive characteristics of exceptionally intellectually gifted children |
The article presents an overview of important
knowledge regarding metacognition and its relation
to exceptional giftedness. Basic aspects of
metacognition are defined and briefly described
in accordance with the historical development
and current notions of this construct. The following
text deals with how much gifted children
differ from typical population in particular aspects
of metacognition (declarative, procedural,
etc.). Part of the article is dedicated to a concise
delimitation of exceptional giftedness, mainly
in view of the shift in expert opinions concerning
the nature of this construct: from the classic
Terman´s conception, in which giftedness was
defined solely as based on exceptional results
in standardized IQ tests, to more modern approaches,
which take into account also other
cognitive achievements, and to a certain extent
even non-intellectual factors such as motivation
or creativity. The next part of the study therefore
focuses on the significance of metacognition for
giftedness viewed as “developing expertise”,
which is the conception associated mainly with
R. Sternberg. Finally, there is an outline of some
implications for assessment and for psycho-educational
practice. |
Keywords: metacognition,
giftedness,
intelligence,
development,
expertise
|
|