Přehledové studie Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace
|
Studie se zaměřuje na definici a operacionalizaci
konceptu školní šikany za účelem měření
jejího výskytu ve školních kolektivech. Autoři
poukazují na nejednotnost operacionalizace kritérií
šikany, která je jedním z hlavních faktorů
výrazně omezujících porovnání zachycené prevalence.
Předkládají rozbor jednotlivých kritérií
šikany a aplikují je na formy, jimž byla dosud
věnovaná nedostatečná pozornost, jako jsou
vztahová či psychická šikana a sociální exkluze.
V návaznosti na to předkládají metodologická
doporučení pro vyšetření školní šikany a pro
zveřejňování nálezů. |
Klíčová slova: školní šikana, definice a operacionalizace, měření prevalence, nepřímá šikana, sociální exkluze |
Pavlína Janošová, Lenka Kollerová, Kateřina Zábrodská (2014). Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace
. Československá psychologie, 58(4), 368-377.
| |
School bullying today – the definition
and the operationalization |
The paper focuses on the definition and operationalization
of the concept of school bullying
for the purpose of the prevalence measurement
in school groups. It draws attention to the current
disagreement concerning the defining criteria
of bullying, which is one of the important
factors that considerably limit the analyses of
bullying prevalence. The authors examine the
defining criteria of school bullying and apply
them to the forms of bullying that have so far
been under-researched, such as relational/psychological
bullying and social exclusion. As
a conclusion, specific methodological recommendations for the prevalence measurement of
school bullying and the publication of research
findings are presented. |
Keywords: school bullying, definition and operationalization, prevalence measurement, indirect bullying, social exclusion |
|