Metodické studie Rozbor
volby odpověďových kategorií v testu prostorové
představivosti s využitím teorie odpovědi na položku |
Předložená studie se zabývá analýzou preference odpověďových kategorií v testu prostorové představivosti, který je součástí Testu studijních předpokladů (TSP). Test studijních předpokladů je sestaven z položek s jednou správnou odpovědí a čtyřmi distraktory. Výzkumný soubor tvořilo 2001 osob (52 % žen). Pomocí IRT modelu pro nominální kategorie bylo analyzováno pět testových položek. Pro jednotlivé odpověďové kategorie byly zjištěny pravděpodobnosti jejich volby podmíněné úrovní sledované schopnosti. Na základě těchto informací byly odvozeny hypotézy o roli distraktorů v rámci fungování položek. Výsledky psychometrické analýzy jsou diskutovány společně s informacemi získanými od autorského týmu TSP a testovaných osob, které se k testu mohly vyjádřit prostřednictvím oficiálního internetového diskusního fóra. |
Klíčová slova: model pro nominální kategorie,
teorie odpovědi na položku,
distraktor, test |
Petr Květon, Martin Jelínek, Dalibor Vobořil, Helena Klimusová (2012). Rozbor
volby odpověďových kategorií v testu prostorové
představivosti s využitím teorie odpovědi na položku. Československá psychologie, 56(1), 31-40.
| |
Analysis of response categories preference
in spatial reasoning test using IRT
Nominal Categories Model |
Objectives. The presented study analyzes the
preference of response categories in spatial reasoning
test. The goal is to enhance comprehension
of test behavior of respondents that determines
the choice of certain response category in
multiple choice items.
Subjects and setting. The sample consisted of
2001 subjects (52 % females), who attended
entrance exams to Masaryk university, i.e. the
Learning Potential Test. Each of the items in the
test consisted of one correct answer and four
distractors. Five items of the Spatial reasoning
subtest were analyzed.
Statistical analysis. Using IRT Nominal Categories
Model, for each response category conditional probabilities of their preference based on
ability level estimate were computed.
Results. On the basis of acquired information
the authors suggested hypotheses about the
roles of distractors in items. These hypotheses
were further discussed in conjunction with information
from test items reviewers and testtakers,
who had the possibility to comment
test items through official internet discussion
forum.
Study limitations. Suggested hypotheses about
test behavior need to be further investigated. |
Keywords: nominal categories model,
item response theory,
distractor, test |
|