Předběžná sdělení A comparison of verbal and sensory presentation methods in measuring crossmodal correspondence within a semantic-based approach |
People show a tendency to map stimulus properties
from different sensory modalities onto
each other. This phenomenon of crossmodal
correspondences has been mostly studied using
sensory presentation of stimuli but recently
researchers have started using verbal presentation
as well. This raised the question of appropriateness
of this presentation form for studying
crossmodal correspondences and comparability
of results obtained using these two presentation
forms. To answer this question within the
framework of the evaluative similarity hypothesis
which posits that crossmodal correspondences
of stimuli are due to similarity of their
meanings, an experiment was conducted with 96
undergraduate students using 4 tasks.
In tasks 1
and 2, pairs of stimuli belonging to different modalities
were presented in their sensory (Task 1)
and verbal (Task 2) form and participants rated
their similarity on a 7-point scale. In Tasks 3 and
4, stimuli from different modalities were presented
individually in their sensory (Task 3) and
verbal (Task 4) form and participants rated them
on three dimensions of connotative or evaluative
meaning (arousal, affective and cognitive evaluation).
The results suggest the verbal method
might not be suitable for studying crossmodal
correspondences and that this is due to a problematic
status of similarity ratings of verbalized
stimuli. Concurrently, the results lend support
to the evaluative similarity hypothesis as sensory
presented pairs of stimuli were judged to
be more similar the smaller was the Euclidean
distance between them in a space defined by the
three dimensions of evaluative meaning.
|
Klíčová slova: crossmodal correspondence,
evaluative similarity hypothesis,
sensory presentation,
verbal presentation
|
Ivana Pedović, Marina Stosić (2018). A comparison of verbal and sensory presentation methods in measuring crossmodal correspondence within a semantic-based approach. Československá psychologie, 62(6), 602-615.
| |
Srovnání metod verbální a smyslové
prezentace při měření vícemodální
shody v rámci sémanticky založeného
přístupu |
Lidé mají tendenci zobrazovat vlastnosti
podnětu z různých smyslových modalit z jedné
na druhou. Tento fenomén vícemodální shody
byl většinou zkoumán pomocí smyslové prezentace
podnětů, ale v poslední době začali badatelé
používat také verbální prezentaci. To nadneslo
otázku vhodnosti této formy prezentace pro
výzkum vícemodálních shod a srovnatelnosti
výsledků získaných užíváním těchto dvou
způsobů prezentace. Pro zodpovězení této
otázky v rámci tzv. hypotézy evaluativní podobnosti,
která předpokládá, že vícemodální
shody podnětů jsou způsobeny podobností jejich
významů, byly realizovány experimenty
s 96 pregraduálními studenty, ve kterých byly
použity 4 úkoly.
V prvních dvou úkolech byly
páry podnětů patřících k různým modalitám
prezentovány smyslovou (úkol 1) a verbální
(úkol 2) formou a účastníci posuzovali jejich
podobnost na sedmibodové škále. V úkolech
3 a 4 byly prezentovány podněty z různých modalit
individuálně v jejich smyslové (úkol 3)
a verbální (úkol 4) formě a účastníci je hodnotili
ve třech dimenzích konotativního nebo
evaluativního významu (nabuzení, afektivní a
kognitivní hodnocení).
Výsledky naznačují, že
verbální metoda možná není vhodná pro výzkum
vícemodálních shod, a že je to způsobeno
problematickým statutem hodnocení podobnosti
verbalizovaných podnětů. Výsledky současně
poskytují podporu hypotéze evaluativní podobnosti,
protože smyslově prezentované páry
podnětů byly posuzovány jako tím podobnější,
čím menší byla Euklidovská vzdálenost mezi
nimi v prostoru definovaném třemi dimenzemi
hodnotícího významu.
|
Keywords: vícemodální shoda,
hypotéza evaluativní podobnosti,
smyslová prezentace,
verbální prezentace |
|