Diskuse Psychologie demokracie a politická
korektnost: role slušnosti a centrismu při řešení dilematu
mezi svobodou a rovností |
Článek reaguje na studii K. Hnilici (2019) a nabízí
komplementární teoretický výklad PC. Cílem
PC je rovnováha mezi základními hodnotami
demokracie – svobodou a rovností. (Konflikt
mezi svobodou a rovností je ostatně hlavním
paradoxem demokracie, režimu, který lze považovat
za institucionalizovaný systém mírového
řešení konfliktů – Pax democratica). Tak jako
sexuální obtěžování nebo šikana, je i PC fenoménem,
který se týká mocenských vztahů. PC
se v zájmu zmírnění nerovnosti často dopouští
omezování svobody slova zvláště sociálně dominantních
občanů. Hlavními nástroji PC jsou
zdůraznění diskrepancí mezi majoritou a minoritami,
eufemizmy, nediskriminace, whistleblowing,
ale i udavačství a cenzura. Nejsilnější
zastánci PC jsou levicoví liberálové, odpůrci
mívají pravicové/konzervativní politické názory
nebo sklony ke xenofobii. Demokratizující
se společnosti procházejí ve vztahu k PC vývojovými
stadii: v totalitních hierarchiích PC
neexistuje – jsou ve stadiu 0; ve stadiu 1 proniká
PC z progresivních enkláv do médií a ve
2. stadiu se o PC svádí veřejný boj, v tomto stadiu
se zřejmě nachází většina post-komunistických
zemí. V konečném, třetím stadiu je buď PC
potlačena a menšiny jsou nadále veřejně insultovány
(stadium 3a), nebo PC nekontrolovaně
převládne, nastoluje autocenzuru, udavačství,
lež (3c), anebo, ideálně, PC v mezích slušnosti
a umírněnosti funguje jako civilizační faktor
(3b). Zmíněná slušnost (respekt, benevolence)
a ctnost umírněnosti (temperance, vystříhání se
extrémů, skromnost) jsou vedle práva nezbytnými
demokratickými faktory. Takto umírněná
PC podporuje rovnost a zároveň nás nepřipraví
o informace, alternativní umění ani šibeniční
humor. V našem kulturním prostředí s dědictvím
masarykovského humanismu, čapkovského
radikálního centrismu, liberalismu i humoru
(smějící se bestie), může PC hrát kultivující roli
a její zápory mohou být omezeny. I ideál Pravdy
a Lásky (V. Havel) může být paradigmatem
k usměrnění PC: Láska (benevolence, eufemizmy)
nesmí potírat Pravdu (nastolit cenzuru
a dezinformace). Konečně, každý jsme občas
v menšině, PC dříve či později může chránit
i naše zájmy. |
Klíčová slova: politická korektnost,
svoboda,
rovnost,
demokracie,
psychologie demokracie |
Martina Klicperová-Baker (2019). Psychologie demokracie a politická
korektnost: role slušnosti a centrismu při řešení dilematu
mezi svobodou a rovností. Československá psychologie, 63(6), 722-732.
| |
Psychology of democracy and political correctness
(PC): The role of civility and centrism in solving the dilemma between
freedom and equality |
This article responds to a study by K. Hnilica
(2019) and suggests a complementary theory
of PC. The aim of PC is balance between the
fundamental values of democracy, i.e., freedom
and equality. (Incidentally, the conflict between
freedom and equality is also the fundamental
paradox of democracy, an institutionalized
conflict-resolution system, Pax democratica).
PC deals with power, as do sexual harassment
or bullying. In order to alleviate inequalities,
PC tends to limit freedom of speech of sociallydominant
citizens. The main tools of PC include
pinpointing the majority-minorities disparities,
euphemisms, non-discrimination, whistleblowing,
along with spurious whistleblowing and
censorship. The strongest advocates of PC are
leftist liberals, adversaries tend to be right-wing
conservatives and/or xenophobes. Democratizing
societies deal with PC in developmental
stages: totalitarian societies without PC are
at stage 0; at stage 1 PC permeates from progressive
enclaves into the media; at stage 2 PC
undergoes rigorous scrutiny in the mainstream
discourses; most post-communist societies are
at this turbulent stage. Finally, at the third stage,
PC is either (3a) suppressed and minorities keep
on to be publicly insulted, or (3c) PC takes over,
causing extensive self-censorship, whistleblowing,
half-truths and lies; or (3b), ideally, PC
restrained by civility and temperance acts as a
civilizing factor, it promotes equality yet at the
same time does not censor information, art or
humor. Besides law, civility (respect, benevolence)
and the virtue of temperance (modesty,
avoiding extremes) are indispensable for democracy.
In the Czech cultural milieu, with its
heritage of Masaryk’s humanism, Čapek’s radical
centrism, liberalism and humor, the positives
of PC may outweigh the negatives. The values
of Love and Truth (professed by Václav Havel)
may also serve as a paradigm for restraining
PC: Love (euphemisms, benevolence) must not
crush Truth (censorship, disinformation). Finally,
everyone is occasionally in minority and PC
may serve his/her interests. |
Keywords: political correctness,
freedom,
equality,
democracy,
psychology of democracy
|
|