Předběžná sdělení Čeho se dnes mladí lidé bojí? Volně
generované výpovědi o strachu vs. sebeposuzovací
škála |
Cílem studie je explorace specifických strachů
v období vynořující se dospělosti. Dílčím cílem
je prověřit, zda kombinace škál FSS-II a FSSCII
obsahově dostatečně pokrývá i aktuálně
prožívané strachy v období vynořující se
dospělosti prostřednictvím porovnání výsledků
z volně generovaných výpovědí s výsledky získanými
užitím sebeposuzovací škály.
Hypotézy. Byl stanoven předpoklad, že mladí
lidé budou mezi subjektivně zažívanými strachy
uvádět strachy související s hledáním
kariéry, intimního vztahu a strachy spojené
s ohrožením smyslu života a seberealizace.
Dalším předpokladem bylo, že volné výpovědi
budou obsahovat strachy, které stávající kombinace
škál nezahrnuje.
Metoda. Internetově založené studie se
zúčastnilo 642 respondentů, 162 mužů a 480
žen ve věku mezi 20 a 29 roky. Ve studii byly
kombinovány dvě metody sběru dat – sebeposuzovací
škály (kombinace škál FSSC-II a FSS-II)
a volná výpověď.
Výsledky a závěry. Z volných výpovědí bylo
vytvořeno 16 kategorií mapujících obsahovou
formu strachu. Obecné kategorie byly převedeny
do dichotomické podoby. Bylo uvedeno deset
nejintenzivnějších strachů v rámci sebeposuzovací
škály. Položky v rámci škál byly na základě
svého obsahu přiřazeny do obecných kategorií,
210 / Předběžná sdělení
vzešlých z kategorizace volných výpovědí. Na
základě výsledků lze popsat strachy typické
pro období vynořující se dospělosti. Jedná se
zejména o strachy školní, strachy spojené se
selháním, strachy o blízké, strachy spojené se
zaměstnáním, strachy ze smrti, partnerské strachy,
strachy z odmítnutí druhými lidmi, generalizované
strachy a strachy z neznámého. Strachy,
které byly detekovány prostřednictvím volných
výpovědí, jsou obsahově specifické a zahrnují
vlivy vnějšího prostředí a sociální kontext. Sebeposuzovací
škála se pro dané vývojové období
ukázala spíše jako obsahově nedostačující.
Bylo by vhodné ji modifikovat, aby lépe reflektovala
vývojové období mladé dospělosti.
Limity. Limitem studie bylo složení výzkumného
souboru. Jednalo se o internetový soubor
složený převážně ze studentů (80 %) a žen
(74 %), což mohlo přispět například k vysokému
zastoupení kategorie školních strachů v rámci
studie. |
Klíčová slova: specifické strachy,
vynořující se dospělost,
sebeposuzovací škála,
volně generovaná výpověď |
Anežka Volková,
Lenka Lacinová,
Radka Neužilová Michalčáková,
Pavla Dušková (2016). Čeho se dnes mladí lidé bojí? Volně
generované výpovědi o strachu vs. sebeposuzovací
škála. Československá psychologie, 60(2), 197-210.
| |
What
do young people fear today? Free-response method vs. self-report scale |
Objectives. The study aims at exploring specific
fears in the emerging adulthood period. Partial
objective is to examine suitability of two selfrating
scale-instruments FSSC-II and FSS-II
used in combination for respondents in the period
of emerging adulthood.
Hypotheses. It can be assumed that young people
have subjectively perceived fears associated
with finding a career, intimate relationship and
self-realization. It can be assumed that openended
answers include fears that the current
combination of scales does not.
Method. The total sample (internet based) size
and gender structure: 642 respondents (162
males, 480 females). The sample age ranged between
20 and 29 years. The study combines two
methods of data collection: self-rating scales
(combination of FSSC-II and FSS-II) and openended
questions on fears.
Results and conclusions.The open-ended answers
were categorized into 16 general categories.
The order of ten most intense fears
from self-rating scale was presented. Items
within scales were based on its contents assigned
to general categories, from open-ended
answers.
Based on the results, it is possible to describe
some most specific fears typical for the period
of emerging adulthood. These include school
fears, fears of failure, fears for close ones,
employment related fears, death related fears,
partnership fears and next. The fears identified
through open-ended answers appear to be
content-specific and include also effects of the
social contexts. The self-rating scales applied in
the survey has proved to be insufficient.
Limits. The study impact is limited by sample
structure. The fact that the sample was over-represented
by students (80%) and women (70%)
might have contributed to higher proportion of
school fears in this study. |
Keywords: specific fears,
emerging adulthood,
self-report scale,
free-response method
|
|