Přehledové studie Dítě jako zdroj informací:
charakteristiky dětské výpovědi a možnosti
jejího využití |
Předkládaná studie se věnuje specifikům dětské výpovědi. Mapuje možné zdroje její nespolehlivosti
(nízká schopnost zapamatovat
si a vybavit si události, vysoká sugestibilita,
snadnost vzniku falešných vzpomínek, neporozumění pro procesy a interakce v okolí, možnost
záměrného lhaní). Jsou uvedeny některé
postupy, které mohou pomoci zkvalitnit, nebo naopak znehodnotit informace, podané dítětem.
Schopnost dítěte porozumět své vlastní motivaci, prožívání a chování, stejně tak jako chování a prožívání jiných lidí je často zpochybňována.
Ukazuje se však, že dětský úhel pohledu na události, které zažívá, a na sociální interakce, kterým
je vystaveno, je obohacující. Přináší smysluplné informace, je jedinečný a přispívá jak
k pochopení prožívání a chování dítěte a jeho aktuálních potíží, tak ke hlubšímu porozumění
rodinným vztahům a jiným skutečnostem. |
Klíčová slova: děti,
dětská výpověď,
paměť,
sugestibilita,
kompetence |
Xenie Uholyeva (2015). Dítě jako zdroj informací:
charakteristiky dětské výpovědi a možnosti
jejího využití. Československá psychologie, 59(2), 150-161.
| |
Child as an information source: Characteristics of child's testimony and possibilities of its utilization |
The present study maps the possible sources of
unreliability of child,s testimony (lower ability
to remember and recall events, high suggestibility,
easier formation of false memories,
misunderstanding of the processes and interactions
in surroundings, probability of deliberate
lying) as well as its potential benefits in
research and counselling practices. There are
some procedures that can help improve or conversely
depreciate information given by child.
Child,s ability to understand their own motivation,
experience and behaviour as well as behaviour
and feelings of others are often questioned.
But despite all mentioned risks, child,s
testimony is very useful not only in judicial
proceedings in which the child may be the only
witness to the events but also in psychological
research and counselling. It turns out that a child
is more sensitive to some aspects of family life
(conflicts) than an adult and gives even more accurate
information than its parents. Child,s view
of family life is important for understanding its
behaviour and experience. |
Keywords: children,
child,s testimony,
memory,
suggestibility,
competence |
|