Výzkumné studie Vyčleňování
ve školní třídě: pohled učitelů |
Problém. Cílem studie bylo zjistit, jakým způsobem
učitelé vnímají vyčleňování ve svých
třídách a jak toto vyčleňování diferencují z hlediska
pedagogické intervence.
Metoda a soubor. Kvalitativní výzkumná strategie,
polostrukturované rozhovory vedené s učiteli
(19), tematická analýza.
Výsledky. Na základě získaných dat z rozhovorů
byly zachyceny 4 kategorie: 1) Vyčleňování jakožto
konstrukt blízký šikaně; 2) Problematické
vyčleňování vyžadující zásah učitele; 3) Legitimní
vyčleňování 4) Vyčleňování jako inherentní
skupinový fenomén.
Učitelé pokládají vyčlenění za předstupeň nebo
za počátek šikany. Odlišují nezávažné projevy
exkluze od problematických forem, které podle
nich vyžadují pedagogický zásah. Závažné
vyčleňování vymezují pomocí kritérií šikany,
jimiž jsou: nerovnováha sil, opakovanost projevů
vyčleňování či trvání stavu exkluze a záměrností.
Zvažují také míru negativních emocí
vyčleňovaného žáka. Za legitimní vyčleňování
pokládají situace, kdy považují exkluzi za výsledek
dobrovolného rozhodnutí vyčleňovaného
žáka. Dále je pro ně nezávažné takové vyčleňování,
které představuje adekvátní situační zpětnou
vazbu spolužáků vůči nevhodnému jednání
žáka. Poslední nezávažnou variantou je podle
nich dočasné legitimní vyčlenění za účelem
naplnění skupinového výkonového cíle. Vyčleňování
je podle některých učitelů přirozeným
doprovodným jevem života školních tříd, k němuž
se může postupně připojit předpojatost skupiny
a dehumanizace. Impulzem pro zásah do
skupinové dynamiky třídy je pro učitele ztráta
respektu k vyčleňovanému spolužákovi. Zjištěné
nejasnosti učitelů v rozlišování mezi šikanou
a vyčleňováním naznačují, že je zapotřebí diferencovat
aktivní a pasivní formy vyčleňování
a specifikovat pro ně intervenční postupy.
Limity. Nízký počet účastníků výzkumu. Soubor
sestával především z pedagogů se zájmem
o vztahy ve třídách. |
Klíčová slova: vyčleňování ve školních třídách,
šikana,
názory učitelů,
tematická analýza |
Pavlína Janošová, Vladimír Chrz, Lenka Kollerová, Michaela Blažková (2020). Vyčleňování
ve školní třídě: pohled učitelů. Československá psychologie, 64(5), 506-520.
| |
Exclusion in the classroom:
Teachers’ perspectives |
Problem. The goal of the study was to investigate
how teachers view exclusion in their classrooms
and how they differentiate exclusion incidents
in terms of teacher intervention.
Methods and sample. Qualitative research approach,
semi-structured interviews conducted
with teachers (19), thematic analysis.
Results. Based on the interview data, 4 categories
were identified: 1) Exclusion as a construct
related to bullying; 2) Problematic exclusion
deserving teacher intervention; 3) Legitimate
exclusion; 4) Exclusion as an inherent group
phenomenon.
Teachers considered exclusion a pre-stage or a
beginning of bullying. They differentiated less
serious forms of exclusion from problematic
forms that deserve teacher intervention. They
conceptualized the problematic forms using criteria
for bullying: asymmetry of power, repetitiveness
or long-term duration, and intentionality.
Moreover, they considered levels of negative
emotions of the excluded student. Teachers
identified legitimate exclusion as situations, in
which they viewed the exclusion as a result of
a voluntary decision of the excluded student.
Next, they viewed as legitimate exclusion situations
that presented an adequate feedback to inappropriate
behavior of the excluded student. A
final form of exclusion that teachers considered
legitimate presents a temporary exclusion for a
purpose of meeting a group achievement goal.
According to some teachers, exclusion presents
an inherent part of classroom life that may get
more serious due to a risk of gradual development
of group prejudice and dehumanization
regarding the excluded student. When teachers
perceive this process, specifically, when students
start to treat the excluded student without
respect, teachers view it as an indicator of a need
for teacher intervention. The found lack of clarity
in distinguishing exclusion and bullying underscored
the need for differentiation of active
and passive forms of exclusion and corresponding
intervention approaches.
Limitations. Low number of participants of the
study. The sample included mostly teachers who
are interested in peer relations in the classrooms. |
Keywords: social exclusion in classrooms,
school bullying,
attitudes of teachers,
thematic analysis
|
|