Metodické studie Dotazník řidičského chování DBQ u českých řidičů |
Cíle. Vzhledem k podílu lidského faktoru na
dopravních nehodách a snaze těmto nehodám
předcházet, se jako nezbytné jeví rozlišovat
různé formy rizikového chování řidičů a jejich
rozdílné psychologické příčiny (motivy). Cílem
předkládané studie bylo připravit a experimentálně
ověřit reliabilitu a faktorovou validitu
české verze dotazníku DBQ (Driver Behaviour
Questionnaire) včetně orientačních norem na
populaci českých řidičů. Jsou diskutovány prediktory
jednotlivých faktorů (řidičského chování),
které definují skupiny řidičů vykazujících
sklony ke konkrétním typům řidičského chování.
Pojednáno je rovněž o praktických dopadech
ve vztahu k vzdělávání, výcviku a posuzování
řidičů, preventivním opatřením a asistenčním
systémům ve vozidlech.
Výzkumný soubor a metody získávání dat. Byla
přeložena původní 50položková verze dotazníku
DBQ a následně adaptována na populaci českých
řidičů. Studie se účastnilo celkem 2 684
českých řidičů, z toho bylo 1 791 mužů a 893
žen.
Analýza dat. Odpovědi na všech 50 položek
byly podrobeny explorační a konfirmační faktorové
analýze.
Výsledky. Výsledky potvrzují, že DBQ lze modelovat
jako dvoufaktorovou metodu, kde první
faktor lze označit jako neúmyslné řidičské chyby,
druhý jako úmyslné páchání dopravních přestupků.
Nejlepší shodu modelu s naměřenými
daty vykazovala zkrácená 36položková verze
inventáře. Koeficienty omega obou škál přesahují
hodnoty 0,85.
Limitací provedené studie je složení výzkumného
souboru, který je výrazně nevyrovnaný
vzhledem k věkovému rozložení, dominují zejména
mladší respondenti, velmi okrajově jsou
v souboru zastoupeny osoby starší 65 let, což je
nutné brát v potaz zejména z pohledu norem. |
Klíčová slova: dotazník DBQ,
chování řidičů,
dopravní psychologie,
dopravněpsychologické vyšetření |
Matúš Šucha, Daniel Dostál, Tomáš Dominik (2019). Dotazník řidičského chování DBQ u českých řidičů. Československá psychologie, 63(3), 265-279.
| |
Driver Behaviour Questionnaire (DBQ)
in the sample of Czech drivers
|
Objectives. Due to the role of the human factor
in traffic accidents and the effort to prevent these
accidents, it is necessary to distinguish between
different forms of risk behaviour of drivers and
their different psychological causes (motives).
The aim of this study is to prepare and experimentally
verify the reliability and factor validity
of the Czech version of the Driver Behaviour
Questionnaire (DBQ) and provide orientational
norms for the population of Czech drivers. In
addition, predictors of individual factors of driving
behaviour are discussed, which define groups
of drivers showing a tendency towards specific
types of driving behaviour. This article also deals
with practical impacts in relation to driver training,
assessment, preventive measures and driver’s
assistance systems in the vehicle.
Sample and setting. The original 50-item version
of the DBQ questionnaire was translated
and subsequently adapted to the population of
Czech drivers. The study involved a total of
2,684 Czech drivers, of which 1,791 were men
and 893 were women.
Statistical analysis. Responses to all 50 items
were subjected to exploratory and confirmatory
factor analyses.
Results. The results confirm that DBQ can be
modeled as a two-factor method where the first
factor can be described as unintentional driving
mistakes, the other as deliberate committing of
traffic offenses. Of all tested models, the best fit
was observed using a shortened 36-item version
of the questionnaire. Omega coefficients for
both scales exceeded 0.85.
The limitation of this study, which has to be
taken into the account especially when dealing
with the norms, is age structure of the research
sample, when young drivers are dominant and
drivers older 65 years are represented rarely. |
Keywords: DBQ,
Driver Behaviour Questionnaire,
driver behaviour,
traffic psychology,
assessment
|
|