Výzkumné studie Jak supervizoři a supervizanti
prožívají a konceptualizují vzájemný vztah |
Cíle. Porozumět tomu, jak v českém prostředí
sociální práce a sociálních služeb supervizoři
a supervidovaní v běžné praxi supervize prožívají
a konceptualizují své vzájemné vztahy.
Použité metody. Explorační výzkum s využitím
kvalitativní metodologie, metodou hloubkového
interview. Rozhovory byly zaznamenány na
audio záznam a doslovně přepsány. Zkoumána
byla reflexe zkušeností se vztahovými obtížemi
v supervizi, jak jim účastníci rozumějí, jak zrcadlí
jejich očekávání od supervize.
Výzkumný soubor. Metodou prostého záměrného
výběru zvoleno 14 supervizorů a supervidovaných,
kteří poskytují a přijímají supervizi
v oblasti sociálních služeb. Soubor obsahoval
pouze ženy. U supervizorů byl podmínkou absolvovaný
psychoterapeutický výcvik a výcvik
v supervizi a zastoupeny různorodé typy výcviků.
Supervizanti pracovali pod různými supervizory
a s různými typy klientů.
Zpracování dat. Data byla kódována otevřeným
kódováním. Byly konstruovány kategorie z výroků,
do nichž bylo zařazeno vše, co souvisí se
vztahem v supervizi, jeho chápáním a výroky
o něm. Kategorie byly následně uspořádány metodou
vyložení karet.
Výsledky. Vznikl model dynamického vztahu
v supervizi, který je charakterizován etapami
vývoje od přípravné přes etapu reciproční angažovanosti
k etapě prožívání změny. Supervizor
přispívá k dynamice vztahu pečujícím postojem
a strategiemi péče a podněcování k rozvoji, které
výzkum podrobněji popsal. Supervizant se
podílí na vztahu svou proaktivní připraveností,
k níž přispívá též jeho zvládání obav, překonávání
pocitů ohrožení sebeúcty a radost z experimentování
a nových možností v dosahování
vlastního cíle. Bowlbyho koncepty bezpečného
útočiště a bezpečného zázemí se zdají dobře pojmenovávat
vyjádřené zkušenosti a očekávání
respondentů, ačkoli se v konceptualizaci vztahu
mezi supervizanty a supervizory přímo neobjevily.
Limity studie. Výsledky ohledně pečujícího
chování mohly být zkresleny tím, že výzkumu
se účastnily pouze ženy. Výzkum neukazuje
rozdíly v míře uplatnění a očekávání pečujícího
chování v supervizi u různých typů supervizantů
a supervizorů nebo v různých typech organizací. |
Klíčová slova: supervize,
vztah v supervizi,
Bowlbyho teorie,
kvalitativní výzkum |
Hana Baránková, Zuzana Havrdová (2016). Jak supervizoři a supervizanti
prožívají a konceptualizují vzájemný vztah. Československá psychologie, 60(4), 334-350.
| |
How supervisors and supervisee
experience and conceptualize mutual
relationship |
Objective. Exploration of how clinical supervisors
and supervisees in the Czech social work
and social services experience and conceptualize
their relations in daily practice.
Method. Exploratory research design was used
based on qualitative methods. The interviews
was tape-recorded and verbatim transcripts were
made.
Sample. 14 supervisors and supervisees (all
women) from the field of social services were
selected by means of simple purposive sampling.
Eligible supervisors had completed training
programmes in psychotherapy and clinical
supervision. Diversity of supervision schools
was represented in the sample. The supervisees
experienced different supervisors and whole variety
of clients.
Data analysis. The data was analysed by means
of open coding. Categories were constructed
and the method of displaying cards was used.
Results. A stage model of dynamic relationship
in clinical supervision was developed which
covers developmental stages like preparation,
reciprocal engagement and experiencing
change. The supervisor contributes to the dynamics
of the relationship through his/her caring
attitude and two clusters of strategies – caring
and encouraging individual growth. Those are
described in detail. The supervisee contributes
through her proactive preparedness, which also
relies on coping with her anxieties and perceived
threats to her self-respect. Bowlby’s concepts
of safe haven and secure base seem to fit
the experiences and expectations relayed by the
respondents, although they were not mentioned
explicitly in the respondents’ accounts of the
supervisor-supervisee relationship.
Study limitation. The results on caring behaviours
might be limited by the fact that only
women participated in the study. The study does
not indicate how the ways the caring behaviours
are applied or expected in clinical supervision
vary depending on type of supervisor, type of
supervisee, or type of organization. |
Keywords: supervision,
social work,
caring relationship,
attachment theory,
qualitative research |
|