Předběžná sdělení Development of mindfulness in relational context: construction and validation of relational mindfulness training (RMT) |
Objectives. The application of mindfulness at
work has experienced growing demand in recent
years. This progress also brings new challenges
for the field, such as the necessity to respect the
dynamic environment of contemporary organizations
and moving mindfulness practice closer
to the social interactions. The authors created
Relational Mindfulness Training (RMT), an
8-week mindfulness-based intervention, in order
to address the lack of evidence in the field of
relational mindfulness.
Sample and setting. The study has examined the
effects of RMT intervention on the sample of 66
students. The first measurement occurred one
week prior to the start of intervention (T1). The
second measurement occurred one week after
the end of intervention (T2).
Hypotheses. It was hypothesized that the participation
in RMT would have positive significant
effects on mindfulness, self-compassion, authentic
leadership and empathic accuracy.
Statistical analysis. The analysis of variance
was used to access the differences between the
experimental and control group between T1 and
T2 and the paired sample t-test was used to assess
the effects within both groups between T1
and T2.
Results. The findings suggest that training in relational
mindfulness may enhance the curriculum
of management education. RMT showed a
significant positive effect on mindfulness, selfcompassion
and authentic leadership. This study
is, according to the authors knowledge, the first
one that validates the effects of a relationalbased
mindfulness program in management
education and the first one to validate the effects
of MBI in the Czech Republic.
Study limitation. Most variables in the study
were assessed by self-report questionnaires,
however most common questionnaires in the
field were used. The study was also not fully
blinded and thus it might have been possibly biased
by placebo or experimenter effect. |
Klíčová slova: mindfulness,
relational mindfulness training,
self-compassion,
authentic leadership,
empathic accuracy |
Marek Vich, Martin Lukeš (2018). Development of mindfulness in relational context: construction and validation of relational mindfulness training (RMT). Československá psychologie, 62(3), 244-257.
| |
Rozvoj všímavosti v kontextu
mezilidských vztahů: Vytvoření
a ověření programu Relational
Mindfulness Training ( RMT) |
Cíle. Aplikace všímavosti na pracovišti zaznamenala
zvýšenou poptávku v posledních letech.
Tento rozvíjející se obor však zaznamenává
nové výzvy, které souvisí především s potřebou
respektovat dynamické podmínky současných
organizací a vnést praxi všímavosti do mezilidských
interakcí. Autoři proto vytvořili Relational
Mindfulness Training (RMT), osmitýdenní intervenci
založenou na všímavosti, aby podpořili
výzkum v oblasti všímavosti ve vztazích.
Metoda. Studie zkoumala efekty RMT na souboru
66 studentů. První měření (T1) proběhlo
jeden týden před zahájením intervence, druhé
měření (T2) proběhlo jeden týden po skončení
intervence.
Hypotézy. Autoři přepokládali, že účast v R MT
bude mít pozitivní signifikantní vliv na úroveň
všímavosti, sebe-laskavosti, autentického leadershipu
a empatické přesnosti.
Statistická analýza. Analýza rozptylu byla
vyžita pro porovnání kontrolní a experimentální
skupiny mezi časy T1 a T2. Párové t-testy byly
využity pro analýzu efektů mezi T1 a T2 uvnitř
obou skupin.
Výsledky. Výsledky naznačují, že výcvik ve vztahové
všímavosti může pomoci zlepšit osnovy
manažerských oborů. Účast v R MT vykázala signifikantní
pozitivní efekt na úroveň všímavosti,
sebe-laskavosti a autentického leadershipu.
Dle informací autorů je tato studie první, která
ověřuje efekty intervence založené na vztahové
všímavosti v manažerském vzdělávání a také
první, která ověřuje efekty intervence založené
na všímavosti v České republice.
Limity. Většina proměnných v této studii byla
měřena pomocí sebehodnotících dotazníkových
metod, v rámci této studie však byly využity
nejběžnější metody z oboru všímavosti. Studie
také nebyla double-blinded a díky tomu mohlo
v rámci studie dojít ke zkreslení vlivem placebo
efektu či efektu experimentátora. |
Keywords: všímavost,
trénink vztahové všímavosti,
sebe-laskavost,
autentický leadership,
empatická přesnost |
|