CZ EN
   
Ústav dějin umění Akademie věd ČR, v. v. i.

Výstava jako prostor médium a fenomén

Kolokvium Prostor výstav (1820–1950): Výstava jako prostor, médium a fenomén pořádané Ústavem dějin umění AV ČR v návaznosti na projekt Prostor výstav (1820–1950) se uskuteční 20. října 2021 v Akademickém konferenčním centru (Husova 4, Praha 1).

Moderní výstavy představují specifický způsob zveřejnění uměleckých děl, jejich kritickou diskusi a konfrontaci s publikem. Nelze je považovat za neutrální prostor: do strategie výstav se promítaly nejrůznější ideologické, politické i sociokulturní otázky. Analýza výstavního provozu odhaluje tyto souvislosti a výstavy představuje jako klíčové činitele moderního uměleckého provozu. Cílem pracovního kolokvia bude z kriticko-historické perspektivy diskutovat různé aspekty výstav, které se do nich promítají a ovlivňují výstavní dění prakticky i v současnosti. Níže předložené okruhy otázek navrhujeme jako východiska pro společnou diskusi nad tímto aktuálním tématem.

Role a funkce vystavování: Jaká byla role vystavování jako nového kulturně-společenského fenoménu, který se začal rozvíjet na konci 18. století? Jak fenomén vystavování ovlivnil vnímání uměleckých děl jako artefaktů určených k porovnávání, soutěžení, obchodování či prostředkům výchovy a vzdělávání?

Konfrontace scén: Téma vystavování úzce souvisí s utvářením paralelních scén a jejich vzájemnou konfrontací. Jak ovlivnily výstavy uspořádané v prostředí oficiálních uměleckých institucí veskrze alternativní výstavní dění a naopak? Jakým způsobem lze charakterizovat podněty spojené s konfrontací domácí a mezinárodní výstavní scény?

Centrum/periferie: Dynamika vzájemného ovlivňování centra a periferie výrazně formovala výstavnictví, důležitou roli sehrál rovněž prvek neutuchající rivality. Jakým způsobem se vlivy centra přenášely v oblasti výstavního dění směrem k periferii, případně naopak, a to jak na rovině tuzemské, tak ve vztahu k zahraničí?

Síťování: Mapování vzájemných vztahů mezi všemi, kteří se podíleli na procesu výstavnictví – umělci, galeristé, kurátoři, kupci, publikum, recenzenti atd. Co, jak a proč rozhodovalo v různých časových obdobích o vytváření výstavních sítí? Jakým způsobem se lišil způsob síťování u oficiálních a alternativních výstav nebo u výstavních počinů v centru a na periferii?

Gender: Jakou roli hraje gender ve vztahu k výstavnictví? Co vše výstavy a procesy s nimi spojené dodnes vypovídají o postavení mužů a žen? Jaké výsostně tradiční či naopak dobově novátorské formy získalo zapojování mužů a žen do výstavního procesu? 

Aranžmá: Zaměření na nejrůznější způsoby rozmístění, instalace, adjustace, rámování nebo označování děl či použití květin a zeleně. Co víme o prostorách a způsobech instalace, jejich proměnách a jaké byly záměry ve vztahu k divákům? Lze sledovat možnosti manipulace s expozicí/instalací a narativem exponátů pro určité účely a skupiny?

Úspěch a nadčasovost: Subjektivizace/objektivizace úspěchu a hledání nadčasových témat, která překvapí nejen při dnešním hodnocení výstav. Jak lze definovat úspěch výstavy ve své době či naopak z dnešní perspektivy? Jaké faktory se spolupodílely na úspěchu výstavy? Kdo a za jakých okolností se stal hlavním arbitrem úspěšnosti výstavy – publikum, kritici, kupci?

Vyzýváme k zasílání návrhů konferenčních příspěvků, jejichž konečná délka nepřesáhne 15 minut. V návrhu prosím uveďte název příspěvku, anotaci v rozsahu do 1 NS textu (1800 znaků) a zvolený okruh tématu. Přihlášky zasílejte na adresu: janacova@udu.cas.cz nejpozději do 31. května 2021.

pdf CFP Výstava jako prostor, médium a fenomén
Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.