Výzkumné studie 2X2 achievement goal orientations
and self-handicapping
|
Cílem výzkumu bylo ověřit vztahy mezi výkonovou
orientací a sebeznevýhodňováním. Výzkumný
soubor sestával z 355 studentů Sakarya
University v Turecku. 201 z nich byly ženy, 154
muži a průměrný věk byl 20,2 roku. Škála 2X2
výkonové orientace a škála sebeznevýhodňování
byly použity jako míry. Vztahy mezi výkonovou
orientací a sebeznevýhodňováním byly
zkoumány pomocí korelační analýzy a mnohonásobné
regresní analýzy. Výsledky ukázaly, že
sebeznevýhodňování korelovalo pozitivně s cíli
vyhýbat se učení a vyhýbat se výkonovým situacím
a negativně s cíli přikročit k učení a přikročit
k výkonovým situacím. Podle výsledků
regresní analýzy bylo sebeznevýhodňování
predikováno cíli vyhýbat se učení a vyhýbat
se výkonovým situacím. Dále se ukázalo, že
cíle přikročit k učení a přikročit k výkonovým
situacím predikovaly sebeznevýhodňování negativně.
Cíle přikročit k učení/vyhýbat se učení
a přikročit k výkonovým situacím/vyhýbat se
výkonovým situacím vysvětlily 69 % rozptylu
sebeznevýhodňování. |
Klíčová slova: výkonová orientace,sebeznevýhodňování,
mnohonásobná regresní analýza |
Ümran Akin (2014). 2X2 achievement goal orientations
and self-handicapping
. Československá psychologie, 58(5), 431-441.
| |
2X2 achievement goal orientations
And self-handicapping
|
The aim of this research was to examine the relationships
between achievement goal orientations
and self-handicapping. The sample of study
consists of 355 university students from Sakarya
University, Turkey. 201 participants were female
and 154 were male, the mean age was 20.2. The
2X2 Achievement Goal Orientations Scale and
the Self-handicapping Scale were used as measures.
The relationships between achievement
goal orientations and self-handicapping were
examined using correlation analysis and multiple
regression analysis. Results showed that
self-handicapping correlated positively with
learning-avoidance and performance-avoidance
goals and negatively with learning-approach
and performance-approach goals. According to
regression results, self-handicapping was predicted
positively by learning-avoidance and
performance-avoidance goals. Further learning-
approach and performance-approach goals
predicted self-handicapping in a negative way.
Learning-approach/avoidance and performanceapproach/
avoidance goals have explained 69%
of the variance in self-handicapping. The results
should not be generalized either to all university
students or to other student population. Secondly,
as correlational statistics were utilized, no definitive
statements can be made about causality.
And last, the data are self-reported. |
Keywords: achievement goal orientations,self-handicapping,multiple regression analysis |
|