- Home
- Institute
- People
- Research
- Applications
- Seminars and Events
- Library
- Doctoral Studies
- Jobs
[ [list] ]
Přednášky se konají ve velké zasedací místnosti č. 318, 2. patro v Ústavu informatiky, Pod Vodárenskou věží 2, Praha - Ládví.
Přednášky jsou koncipovány pro laickou veřejnost, zejména pak pro studenty středních a vysokých škol a dospělé. Vzhledem k omezené kapacitě, prosíme větší skupiny (třídy SŠ), aby se hlásily předem na e-mail: kuzelova@cs.cas.cz. Děkujeme.
09:05 – 09:10 | Petr Cintula: Úvodní slovo ředitele Ústavu informatiky AV ČR |
09:10 – 09:35 |
Jan Netík: Měříme neviditelné: Jak fungují znalostní testy a proč při jejich tvorbě potřebujeme matematiku?
Znalostních testů jsme každý ve škole zažili stovky a to, jak fungují, nám připadá očividné. Odpovíme na otázky, učitel odpovědi oboduje, body sečte a udělí známku. Souvisí ale počet bodů skutečně s našimi znalostmi? Proč někdy spolužák, který se na rozdíl od vás skoro neučil, dostane více bodů než vy? Jak vlastně můžeme přiřadit něčemu nehmatatelnému, jako jsou znalosti, jedno číslo? To jsou jen některé otázky, které řeší vědecký obor zvaný psychometrie a na které v přednášce zkusíme odpovědět. |
09:35 – 10:00 |
Nikola Jajcay: Jak chaos proměnil vědu
Na první pohled se chaos a věda jeví jako protiklady. Vědu vnímáme jako vysoce uspořádanou disciplínu, zatímco chaos je... no, chaos. To však nemůže být dále od pravdy. V této přednášce se v rychlosti seznámíme s tím, jak chaos proměnil téměř všechny vědecké disciplíny, usnadnil novou éru ve vědě a zahájil studium komplexních emergentních systémů, které nahradilo stará dogmata. Nahlédneme do okamžiku, kdy to všechno začalo, a během cesty se podíváme, jak chaos formuje neurovědu a klimatologii. |
10:00 – 10:25 |
Petra Vidnerová: Co se skrývá za AutoML?
Povíme si, jaké problémy pomáhá řešit automatické strojové učení (AutoML) a proč je dobré se jím zabývat. Zaměříme se na automatický návrh neuronových sítí. Řekneme si, jaké požadavky se dnes na takové sítě kladou, a jaká úskalí automatických návrh přináší. Ukážeme, jak se tato úskalí snažíme překonávat na Ústavu informatiky a jak odhadujeme schopnosti neuronové sítě na základě jejích jednoduchých charakteristik. |
10:25 – 10:35 | Přestávka |
10:35 – 11:00 |
Štefan Porubský: Hudební hra v kostky, neb jak vygenerovat menuet?
Na konci 18. st. se objevila nová společenská hra skládání hudby pomocí kostek. Nejdůležitějším předpokladem „skladatele“ byla schopnost číst noty a dostatečné ovládání hudebního nástroje. Z předpřipravených hudebních kousků pomocí házení kostkou složil poslouchatelný valčík nebo menuet. Dnes nepotřebujeme házet kostkou, dokonce ani umět číst noty. Ukážeme jak pomocí generátoru náhodných čísel a syntetizátoru můžeme využít k tomu určená díla Mozarta a dalších, a skládat hudbu. |
11:00 – 11:25 |
Igor Sedlár: Alan Turing: život ve výpočtech
Britský matematik Alan Turing (1912–1954) je pokládán za jednoho ze zakladatelů informatiky. Jeho práce zásadně ovlivnila podobu dnešního světa – formuloval jeden z prvních matematických modelů algoritmů, což vedlo k vývoji moderních počítačů, a jeho práce na prolamování šifer během druhé světové války přispěla k porážce nacistů. Nicméně, později byl perzekvován kvůli své sexuální orientaci a jeho život skončil sebevraždou. V přednášce vysvětlíme některé jeho vědecké výsledky, připomeneme důležité momenty jeho krátkého života na pozadí složité doby, ve které žil a nastíníme, jak jeho odkaz žije dál. |
11:25 – 11:50 |
Pavel Krč: Jak měřit tepelný komfort
Zapnutý ventilátor teplotu vzduchu nesníží, venkovní teplomet ji téměř nezvýší, přesto oboje s úspěchem používáme, když je nám horko nebo zima. Co všechno ovlivňuje naše vnímání tepla? Dá se vůbec takto subjektivní vjem vyčíslit a změřit? Spousta světových měst, Prahu nevyjímaje, bojuje s častými vlnami veder a snaží se pro své obyvatele zajistit příjemnější prostředí, některá opatření se ale mohou míjet účinkem. Abychom se tomu vyhnuli, musíme umět vyhodnotit jejich dopad předem. |