Hodnocení chování automatizovaných vozidel z pohledu dodržování etických a právních principů ve smíšeném provozu (EBAVEL)

DOPRAVA 2020+ - TAČR CK04000150 [Registrované výsledky] 2023 - 2025

Hlavní řešitel: Ing. Václav Jirovský, Ph.D.
Spoluřešitel za ÚI: PhDr. David Černý, Ph.D.

Etice provozu autonomních vozidel se v poslední době věnuje velká pozornost, neboť se jedná o technologii, která má potenciál výrazným způsobem ovlivnit společnost. Existuje celá řada studií, které zkoumají v teoretické rovině aplikaci jednotlivých etických systémů v autonomní dopravě, nemalé úsilí bylo také věnováno empirickému a neurobiologickému výzkumu morálních intuic potenciálních uživatelů autonomních vozidel. Zatím však nebyl provedený komplexní výzkum chování autonomních vozidel řídících se různými etickými pravidly a hodnotami. Tento projekt by se chtěl zaměřit právě na tento problém. Hlavním cílem projektu je vytvoření virtuálního prostředí pro testování chování autonomních vozidel ve smíšeném provozu. Nejdříve vytvoříme modely, tj. různé způsoby chování autonomních vozidel, zvláště v kolizních situacích. Tyto modely se budou opírat o etické systémy, s nimiž se v diskusi o regulaci chování autonomních vozidel nejčastěji setkáváme. Následně vytvoříme virtuální svět, který bude zahrnovat autonomní i neautonomní vozidla, chodce, cyklisty apod. V rámci tohoto světa budeme simulovat scénáře, které se budou lišit implementovaným etickým systémem. Budeme sledovat „čisté“ (jeden scénář – jeden typ etického modelu) i „smíšené“ (jeden scénář – více typů etického modelu) scénáře a zjišťovat interakce všech aktérů, zvláště autonomních vozidel. Současně vytvoříme metodiku pro srovnávání újmy v rámci jedné kategorie (např. na zdraví) a napříč kategoriemi (např. na zdraví a majetku). Interakce vozidel v rámci distribuce újmy podrobíme statistické analýze a srovnáme jednotlivé scénáře.

Cíl projektu

  1. Cílem projektu je zjistit optimální skladbu automatizovaných vozidel dodržujících v různé míře odlišné etické principy ve sledované oblasti tak, aby byla zajištěna optimální plynulost dopravy a propustnost oblasti. Prostřednictvím dopravních mikrosimulací a parametrického nastavení chování vozidel s implementovaným parametrickým modelem etických principů bude analyzován charakter interakcí mezi vozidly a míra vlivu těchto interakcí na charakter provozu jak z pohledu plynulosti a propustnosti, tak z pohledu bezpečnosti dopravního systému. Bude tak zjištěno vhodné rozložení chování vozidel pro různé dopravní situace, což bude tvořit základ metodiky využitelné např. pro hodnocení automatizovaných systémů při testování a schvalování vozidel.