Oddělení výpůjčních služeb
- Telefony:
221 403 254; 224 240 525 (objednávky, rezervace, prodlužování výpůjční lhůty)
221 403 208 (informace o fondu) - Fax: 224 240 611
- E-mail: servis@knav.cz
- Poštovní adresa: Národní 3, 115 22 Praha 1
- Vedoucí: Kateřina Kalinová
Oddělení výpůjčních služeb je umístěno v hale služeb KNAV.
Provozní doba haly služeb: po–pá; 9:00–19:00 h
Profil
Oddělení výpůjčních služeb
- uskutečňuje registraci nových uživatelů a vede evidenci registrovaných uživatelů KNAV zabezpečuje absenční výpůjční služby v hale služeb;
- provádí prodlužování výpůjční lhůty zapůjčených dokumentů;
- vede evidenci ztrát vypůjčených dokumentů a vyřizuje jejich náhrady, zajišťuje podklady pro jejich vymáhání právní cestou;
- poskytuje samoobslužné kopírování a kopírovací služby pro uživatele KNAV;
- spravuje centrální pokladnu pro uživatele KNAV;
- spravuje počítačovou studovnu v Hale služeb.
Obsah
- Registrace uživatele
- Možnosti výpůjčky dokumentů; prodlužování výpůjční lhůty
- Objednávání dokumentů
- Výdej a vracení vypůjčených dokumentů
- Reprografie
1) Registrace uživatele:
- Registraci lze uskutečnit výhradně osobně, ne v zastoupení.
- Uživatelem se může stát po vydání čtenářského průkazu:
- občan České republiky starší 15 let;
- cizí státní příslušník starší 15 let;
- právnická osoba
Podmínky vydání čtenářského průkazu
- Předložení platného průkazu totožnosti
- pracovníci ústavů AV ČR předkládají platný občanský průkaz a potvrzení o pracovním poměru k AV ČR;
- občané České republiky předkládají platný občanský průkaz;
- cizí státní příslušníci ze zemí Evropské unie předkládají cestovní pas nebo řidičský průkaz;
- cizí státní příslušníci, kteří nejsou ze zemí Evropské unie předkládají cestovní pas k prezenčnímu využívání služeb a dokumenty opravňující je k trvalému či dlouhodobému pobytu na území České republiky pro možnost absenčního vypůjčení dokumentů
- Zaplacení poplatku za zhotovení průkazu a registračního poplatku (pracovníci ústavů AV ČR neplatí po předložení potvrzení o pracovním poměru k AV ČR registrační poplatek; poplatek za zhotovení průkazu jim je účtován)
- Poskytnutí aktuální fotografie (fotografie může být zhotovena přímo v KNAV pracovníky Oddělení výpůjčních služeb)
- Podpis na prohlášení o seznámení se s Knihovním řádem a závazkem k jeho dodržování
- Souhlas uživatele se zařazením osobních údajů do databáze KNAV. Zpracování a nakládání s osobními údaji je upraveno zákonem č. 101/2000 Sb.
Platnost čtenářského průkazu
- Čtenářský průkaz je nepřenosný.
- Průkazy jsou vydávány na 365 nebo 183 dní (průkazy pracovníků ústavů AV ČR jsou platné 3 roky).
- Platnost čtenářského průkazu lze obnovovat; při prodloužení doby platnosti čtenářského průkazu hradí uživatel již jen registrační poplatek (pracovníci ústavů AV ČR předkládají při prodloužení registrace potvrzení o trvání pracovního poměru k AV ČR).
Ztráta čtenářského průkazu
Při ztrátě čtenářského průkazu je uživatel povinen tuto skutečnost neprodleně ohlásit pracovníkům Oddělení výpůjčních služeb, kteří zablokují průkaz v evidenci uživatelů. KNAV vystaví na požádání uživateli náhradní průkaz; vystavení náhradního průkazu je vázáno na úhradu příslušného poplatku
Možnosti využití služeb KNAV pro neregistrované návštěvníky
Neregistrovaným návštěvníkům nabízí KNAV dvě možnosti využití svých služeb:
- Jednodenní vstup bez možnosti využití služeb počítačové studovny, který umožňuje návštěvníkovi v den vystavení přístup k příručním fondům ve volném výběru v hale služeb; držiteli jednodenního vstupu není umožněn přístup na internet v počítačové studovně
- Jednorázový poplatek za využití služeb počítačové studovny, který umožňuje návštěvníkovi v den vystavení přístup na internet v počítačové studovně v trvání 90 minut a přístup k příručním fondům ve volném výběru v Hale služeb
Poplatky
Čtenářské průkazy s platností na 365 dní
Osoby od 15 do 70 let | 150 Kč |
osoby starší 70 let | zdarma |
pracovníci ústavů AV ČR | zdar |
Čtenářské průkazy s platností na 183 dní
osoby od 15 do 70 let | 80 Kč |
osoby starší 70 let | zdarma |
Poplatek za zhotovení čtenářského průkazu | 20 Kč |
Poplatek za zhotovení duplikátu čtenářského průkazu | 50 Kč |
Jednodenní vstup (bez internetu) | 10 Kč |
Jednorázový poplatek (internet – 90 minut) | 50 Kč |
2) Možnosti výpůjčky dokumentů; prodlužování výpůjční lhůty
Absenční výpůjční služby
- umožňují výpůjčky mimo budovu KNAV;
- jsou poskytovány pouze registrovaným uživatelům.
- Základní výpůjční lhůta je 30 dní.
- Výpůjční lhůtu lze opakovaně prodloužit, pokud není dokument žádán jiným uživatelem; prodloužení je možné uskutečnit 3x o délku základní výpůjční lhůty od data prodloužení; poté je nutné vypůjčený dokument vrátit nebo předložit k obnovení celého výpůjčního procesu.
- Prodloužit výpůjčku je možné pouze před uplynutím výpůjční lhůty, a to:
v elektronickém katalogu KNAV (volba Čtenář v menu), osobně, telefonicky (tel: 221 403 254) nebo e-mailem (servis@knav.cz); po překročení výpůjční lhůty účtuje KNAV poplatky z prodlení.
Poplatky
objednání dokumentu | zdarma |
rezervace dokumentu | 10 Kč |
oznámení o splněné rezervaci zaslané poštou | 10 Kč |
oznámení o splněné rezervaci elektronickou poštou | zdarma |
nevyzvednutí žádaného či rezervovaného dokumentu | 10 Kč |
Další poplatky spojené s absenčními výpůjčními službami jsou uvedeny v Ceníku služeb a poplatků KNAV.
Prezenční výpůjční služby
- umožňují výpůjčky pouze do studovny v hale služeb KNAV;
- jsou poskytovány registrovaným uživatelům.
- Základní výpůjční lhůta je 14 dní
- Výpůjční lhůtu lze prodloužit 1x o délku základní výpůjční lhůty od data prodloužení
- Prodloužit výpůjčku je možné pouze před uplynutím výpůjční lhůty a to:
osobně, telefonicky (tel: 221 403 254) nebo e-mailem (servis@knav.cz) - Možnost prezenční výpůjčky z příručních fondů umístěných v Hale služeb je poskytována i neregistrovaným - návštěvníkům po uhrazení poplatku za jednodenní vstup či jednorázového poplatku.
- Prezenční výpůjční služby z fondů KNAV nejsou zpoplatněny.
3) Objednávání dokumentů
K okamžitému studiu v hale služeb je volně přístupná jen výběrová část fondu KNAV. Tyto dokumenty jsou určeny pouze k prezenčnímu zapůjčení do studovny a nelze je objednávat.
Podstatnou část dokumentů je nutno expedovat ze skladu nebo depozitáře na základě objednávek.
Dokumenty lze objednávat
- On-line přímo z katalogu (http://aleph18.lib.cas.cz)
Touto cestou je možné zadávat požadavky na všechny dokumenty získané od r. 1993; starší dokumenty jsou pro on-line objednávání zpracovávány postupně, mnoho jich však v elektronickém katalogu naleznete již nyní. - Prostřednictvím objednacích lístků
Pro objednání dokumentů, které se nedají rezervovat v katalogu jsou určeny objednací lístky, které je třeba vyplnit a odevzdat pracovníkům Oddělení výpůjčních služeb. U objednávky podávané touto cestou je důležité opsat z katalogu nebo počítače správnou signaturu - tj. číslo, pod kterým je požadované dílo uloženo ve skladišti. Tyto dokumenty lze objednávat i telefonicky (tel: 221 403 254) nebo zaslat požadavek elektronickou poštou (servis@knav.cz)
Doba expedice dokumentů
závisí na místě jejich uložení, které naleznete v popisu jednotky v rubrice Sbírka.
- Sbírka Sklad
Dokumenty jsou připraveny k vyzvednutí do 30 minut. - Sbírka Depozitář
Dokumenty jsou připraveny k vyzvednutí do 48 hodin
(do této doby se nezapočítávají dny, kdy je knihovna pro veřejnost uzavřena). - Sbírka Hala
Sokumenty uložené ve studovně nelze objednávat
(jsou určeny pouze k prezenčnímu zapůjčení do studovny). - Sbírka Příručka
Dokumenty jsou připraveny k vyzvednutí do maximálně 24 hodin.
(Objednání dokumentů sbírek příručka je nutné provést u pracovníků Oddělení výpůjčních služeb; tyto dokumenty jsou určeny pouze k prezenčnímu zapůjčení do studovny.)
4) Výdej a vracení vypůjčených dokumentů
Po době potřebné k vyřízení objednávky jsou dokumenty připraveny k vyzvednutí v Oddělení výpůjčních služeb. Dokumenty ze sbírek sklad a depozitář jsou pro uživatele ponechány k vyzvednutí 5 pracovních dnů; dokumenty sbírek příručka jsou pro uživatele připravovány na konkrétní datum a čas.
Vyzvednout a vypůjčit si připravené dokumenty má právo pouze uživatel, který si dokumenty objednal. Při jejich vyzvednutí je vždy nutné, aby uživatel předložil službu konajícím pracovníkům svůj čtenářský průkaz. Při vypůjčování dokumentů absenčně je uživatel povinen převzetí dokumentů stvrdit svým podpisem. Tento úkon je nezastupitelný.
Vracení výpůjček probíhá u téhož pultu, může být provedeno další osobou a předložení čtenářského průkaz není nutné.
Mimo budovu knihovny smějí být vynášeny jen ty materiály z fondu KNAV, které byly řádně zaevidovány jako absenční výpůjčky v hale služeb a jejichž převzetí potvrdil čtenář svým podpisem.
5) Reprografie
- Samoobslužné kopírování v Hale služeb
- černobílé
- max. formát předlohy i kopie je A4 - Kopírování provedené pracovníky Oddělení výpůjčních služeb
- černobílé
- maximální formát předlohy i kopie je A3 - Na zakázku
- zhotovení kopií z předloh nevhodných pro samoobslužné kopírování lze objednat v knihařském a reprografickém centru KNAV, které nabízí i mnoho dalších služeb. Přehled nabízených produktů je uveden v Ceníku služeb a poplatků KNAV.