Umění [Art]
XLVII (1999), No. 12 |
O B S A H C O N T E N T |
Zuzana VŠETEČKOVÁ
Nástěnné malby v kostele Panny Marie ve Starém Městě u Bruntálu.
[Die Wandmalereien in der Marienkirche in Staré město bei Bruntál.]
/18-32/
V roce 1994 byly v závěru kostela Panny Marie ve Starém
Městě u Bruntálu odkryty pozoruhodné nástěnné malby překvapující neobvyklou
kvalitou a monumentalitou. Jedná se především o zcela ojedinělou polopostavu
Mojžíše s deskami Zákona a ostatních proroků, kteří se k němu obrací. Autorka
článku se zabývá důkladným výkladem ikonografie i vlastního zpracování
maleb a zároveň hledá některé důležité paralely v českém prostředí. Vznik
nástěnné výzdoby klade na základě zachovaných historických pramenů do devadesátých
let 14. století, avšak připouští, že mohly vzniknout i kolem roku 1419,
kdy byla vydána odpustková listina.
Pavel KALINA
The Last Judgement of Rožmberk: Vision, Fear, and Mandala Symbolism
in the Late Middle Ages. [Poslední soud z Rožmberku. Vize, strach a
symbolismus mandaly v pozdním středověku.] /33-44/
Reliéf Posledního soudu z Rožmberku datovaný do roku
1493 byl dříve nazývaný Čtrnáct svatých pomocníků, a to pro jejich zobrazení
nahrazující tradičních čtyřiadvacet starců. Pavel Kalina objasňuje kořeny
takového zpodobení, které souvisí pravděpodobně s dobovým kultem prosazujícím
možnost adorace několika světců-přímluvců současně. Ten šířili zejména
cisterciáci, a tak není vyloučeno, že výjimečnou ikonografii reliéfu z
Rožmberku inspiroval někdo z osazenstva Vyšebrodského kláštera.
Jindřich VYBÍRAL
Der Traum von der Vernunft unter der gelben Kuppel: Die Architektur
von Hubert Gessner in Kremsier. [Sen rozumu pod žlutou bání: Architektura
Huberta Gessnera v Kroměříži.] /45-58/
Článek Jindřicha Vybírala pojednává o architektuře psychiatrické
léčebny v Kroměříži, na jejíž realizaci se v letech 19051908 významně
podílel Hubert Gessner, žák Otty Wagnera. Rozlehlá stavba se vyznačuje
přísným racionálním uspořádáním jednotlivých objektů a vyloučením přemíry
dekorativních prvků. Téměř vše se striktně podřizuje funkčním a konstrukčním
požadavkům. Systém léčebny, dělené na několik pavilonů, pak umožňuje i
vnitřní diferenciaci pacientů podle sociálních měřítek.
Lenka BYDŽOVSKÁ Karel SRP
Reidentifying the Object. Gasholder, Visual Arts, Literature.
[Objekt proměnlivých významů. Libeňský plynojem, výtvarné umění a literatura.]
/59-79/
Ryze technická stavba libeňského plynojemu získala za
dobu své existence množství nejrůznějších významů, odrážejících se v umělecké
tvorbě. Autoři článku sledují v širším kontextu reflexe objektu v literatuře
a výtvarném umění od třicátých let až do poválečné doby, kdy byl nově tematizován
zejména ve fotografii. Neopomenut nezůstal ani motiv plynojemu v dílech
členů Skupiny 42, pro něž byl jedním z charakteristických symbolů městského
života a civilizace.
Josef VOJVODÍK
Koncepty idyly v díle Josefa Lady, jejich proměny a sémantika v
kontextu meziválečné avantgardy. [Conceptions of the Idyll in the Work
of Josef Lada, their Transformations and Semantics in the Context of the
Czech inter-war Avant-garde.] /80-108/
Dílo Josefa Lady bylo doposud ve většině vykládáno v
opozici k meziválečné avantgardní tvorbě. Tomu se vymyká studie Josefa
Vojvodíka, který hledá styčné body Ladových výtvarných i beletristických
prací právě s díly českých avantgardních umělců. Jedním ze společných znaků
jsou umělcovy koncepty idyly. Autor stati rozlišuje celkem tři, a to idylu
nostalgického návratu do dětství, idylu harmonického soužití lidí a zvířat
a idylu noci a nevědomí. Obdobné pojetí nalézá i u Jana Zrzavého, Jindřicha
Štyrského nebo Zdeňka Rykra.
Ludmila HÁJKOVÁ
Texty Karla Hubáčka a Miroslava Masáka z počátku skupiny SIAL.
/113-121/
Architekt Karel Hubáček patřil spolu s Miroslavem Masákem
k vůdčím osobnostem Sdružení inženýrů a architektů Liberec, nazývaným zkráceně
SIAL. První dva publikované texty Karla Hubáčka z roku 1963 obsahují autorovu
obranu vlastního tehdy nanejvýš progresivního návrhu polyfunkčního objektu
na hoře Ještěd, který se dočkal i realizace. Kromě toho přináší článek
i dva texty Miroslava Masáka. První se týká jeho návrhu relaxačních lázní
pro sídliště Teplice-Šanov, druhý je studií dostavby dolního centra Liberce.
Jaroslava HAUSENBLASOVÁ
Krakau, Prag und Wien: Funktionen von Metropolen im frühmodernen
Staat. /130-131/
Taťána PETRASOVÁ
Mezi časy: mezičasí počátku 19. století. /131-133/
Jiří KROUPA Lubomír SLAVÍČEK (eds.), Almanach 19271997. Sedmdesát let Semináře dějin umění Masarykovy
university v Brně. (Anděla Horová) /134-135/
Martirologio de Usuardo Museu Diocesa de Girona. (Hana Hlaváčková)
/135-136/
Ruth SLENCZKA, Lehrhafte Bildtafeln in spätmittelalterlichen Kirchen. (Jiří Roháček) /136-137/
Renate KOHN (ed.), Die Inschriften des Bundeslandes Niederösterreich. (Jiří Roháček) /138-139/
Eva PETROVÁ, Skupina 42. (Vojtěch Lahoda) /139-142/
Anotace. /142-144/
Z přírůstků uměleckohistorické literatury. /145-148/
Zásady úpravy textů. /149/
[Zpět na Seznam časopisů] [Back to List of journals] |