PhDr. Markéta Pravdová, Ph.D.
Vzdělání:
Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze obor: mediální studia (PhDr., Ph.D.) disertační práce: Globální kultura a reklama. Případová studie McDonald´s, 2005 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze obory: filozofie – český jazyk a literatura (Mgr.) diplomová práce: Řeč jako prostor setkání, 1999 Českoslovanská akademie obchodní Dr. Edvarda Beneše v Praze Gymnázium ve Žďáře nad Sázavou
Dosažená praxe:
1997–1998 Ústav pro jazyk český AV ČR, Praha odborná pracovnice v oddělení jazykové kultury 1999–2001 Donath-Burson-Marsteller, s. r. o., Praha Account Manager, Media Analyst 2001–dosud Ústav pro jazyk český AV ČR, Praha vědecká pracovnice v oddělení jazykové kultury od 1. 1. 2005 vedoucí oddělení jazykové kultury a jazykové poradny
Vydané publikace:
Knižní monografie Pravdová, Markéta: McDonald´s – tak trochu jiná kultura? Karolinum, Praha 2006, 248 s., ISBN 80-246-1178-3 Spoluautorství Kol. autorů: O češtině. Edice ČT, Praha 2007 (ed. Saturková, J.), ISBN 978-80-85005-83-7 autorství kapitol Nekonvenční čeština mladých (s. 84–89), Rozmarné přechodníky (s. 124–129), O češtině nejen úřední (s. 156–160) a 8 odpověden Kol. autorů: O češtině 2. Edice ČT, Praha 2008 (ed. Pravdová, M.; Saturková, J.), ISBN 978-80-7404-011-5 autorství kapitol Není titul jako titul aneb Jak nezabloudit v labyrintu titulů (s. 26–31), Slova vyjmenovaná, vybraná či vyňatá (s. 54–59), Zkrátka o zkratkách (s. 64–68), I slova mají své háčky aneb O diakritických znaménkách (s. 90–94), Jak souvětí stavěti a na interpunkci vyzráti (s. 106–110), Psaní velkých písmen v názvech významných dnů a svátků (s. 150–154) a 7 odpověden Kol. autorů: Internetová jazyková příručka. http://prirucka.ujc.cas.cz/, 2008, autorství 21 výkladových hesel pod šifrou mpra Články Pravdová, Markéta: K povaze reklamního diskurzu. Naše řeč 85, 2002, č. 4, s. 177–189. ISSN 0027-8203 Pravdová, Markéta: Propan-butan, nebo LPG? Naše řeč 86, 2003, č. 2, s. 110–111. ISSN 0027-8203 (drobnost) Pravdová, Markéta: Infotainment, politainment, edutainment aneb K jazyku masových médií. Naše řeč 86, 2003, č. 4, s. 206–217. ISSN 0027-8203 Pravdová, Markéta: K způsobům persvaze v reklamních projevech. In: Polyslav 7. Beiträge der Europäischen Slavistischen Lingvistik, Otto Sagner, München 2004 (ed. Bayer, M.; Betsch, M.; Błaszczak, J.), s. 131–136. ISBN 3-87690-882-5 Pravdová, Markéta: Reklama jako zvláštní typ sdělování. In: Vztah langue a parole v perspektivě „interaktivního obratu“ v lingvistickém zkoumání, Univerzita Palackého, Olomouc 2004 (ed. Pořízka, P.; Polách, V.), s. 248–253. ISBN 80-244-0838-4 Mlejnecká, J. – Pravdová, M. – Prošek, M. – Smejkalová, K. – Svobodová, I. – Uhlířová, L.: Pražská jazyková poradna dnes a zítra. In: Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy, MU, Brno 2004 (ed. Minářová, E.; Ondrášková, K.), s. 130–136. ISBN 80-210-3568-4 Pravdová, Markéta: O kultuře mcdonaldovské a mcdonaldizující. In: Oratio et ratio. Sborník k životnímu jubileu Jiřího Krause, ÚJČ AV ČR, Praha 2005 (ed. Čmejrková, S.; Svobodová, I.), s. 289–297. ISBN 80-86496-23-6 Pravdová, Markéta: Jazyk televizní reklamy McDonald´s. In: Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích, Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrava 2005 (ed. Srpová, H.), s. 171–175. ISBN 80-7368-101-3 Pravdová, Markéta: Infotainment aneb Role zábavy v (multi)mediálním diskurzu. In: Jazyky v kontaktu / jazyky v konfliktu a evropský jazykový prostor, Univerzita Palackého, Olomouc 2005 (ed. Pořízka, P.; Polách, V.), s. 241–246. ISBN 80-244-1027-3 Uhlířová, L. – Svobodová, I. – Pravdová, M.: Současný stav a perspektivy jazykové poradny. Naše řeč 88, 2005, č. 3, s. 113–127. ISSN 0027-8203 Pravdová, Markéta: Globalizace a demokratizace v jazyce reklamy. Případová studie McDonald’s. In: Południowosłowiańskie zeszyty naukowe, 2006, č. 2, s. 1–8. ISSN 1733-4802 Pravdová, Markéta: Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích. Naše řeč 89, 2006, č. 3, s. 152–157. ISSN 0027-8203 (recenze) Pravdová, Markéta: (Nejen) o korespondenci v korespondenci jazykové poradny. Naše řeč 89, 2006, č. 5, s. 225–233. ISSN 0027-8203 Pravdová, Markéta: Projekt internetové příručky. In: Jazyková kultúra na začiatku tretieho tisícročia. Zborník materiálov z vedeckej konferencie konanej 9.–10. septembra 2004 v Bratislave, Veda, Bratislava 2008 (ed. M. Považaj), s. 199–201. ISBN 978-80-224-1052-6 Pravdová, Markéta: Jazyková poradna: radíme v médiích i médiím. In: Jazykovědné aktuality XLV, 2008, č.3–4, s. 74–79. ISSN 1212-5326 Pravdová, Markéta: Tak trochu jiný korpus. (Kvantitativní analýza audiovizuální reklamy). In: Čeština v mluveném korpusu, 7. sv. řady Studie z korpusové lingvistiky, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2008 (ed. Kopřivová, M., Waclawičová, M.), s. 190-198. ISBN 978-80-7106-982-9
Granty:
2001–2004 Centrum komputační lingvistiky, grant MŠMT, reg. č.: LN00A063 (řešitelé: L. Uhlířová; F. Štícha) 2004–2008 Jazyková poradna na internetu, grant AV ČR, reg. č.: 1ET200610406 (řešitelka: I. Svobodová) 2008–2010 Čeština a bulharština v kontextu informační společnosti (vedoucí projektu: M. Pravdová)
Další:
Členství v orgánech Akademie věd ČR od 2006 členka Akademického sněmu AV ČR od 2007 členka Rady Ústavu pro jazyk český AV ČR Členství v redakčních radách od 2007 členka redakční rady časopisu Naše řeč (od 1. 1. 2009 vedoucí redaktorka) Odborné kurzy, certifikace, akreditace 2000 – London School of Public Relations 2002 – MASS Training & Media (certifikát školitele) od 2008 lektor akreditovaného kurzu Písemná komunikace – normy a úprava písemností v úředním styku – akreditováno společností Edupol u MV ČR pod č. AK/PV-78/2008
|