Vážené kolegyně, vážení kolegové,
s potěšením si Vás dovolujeme informovat o konání nadcházejícího IX. ročníku česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku: "Individualita a jedinečnost v kvalitativním výzkumu", kterou v roce 2010 organizuje Psychologický ústav Akademie věd České republiky, v.v.i. a Katedra psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity pod záštitou děkana Fakulty sociálních studií prof. PhDr. Ladislava Rabušice, CSc. Konference se bude konat v budově Fakulty sociální studií v centru města Brna ve dnech 20. - 21. ledna 2010.
IX. ročník konference bude věnován jedné z nejvýraznějších charakteristik kvalitativních výzkumů, kterou je orientace na individualitu a jedinečnost. Kvalitativní výzkum uspokojuje naši potřebu porozumět jedincům, jevům a událostem v jejich jedinečnosti. Současně však nemůže ztratit ze zřetele možnost objasnit jevy v jejich obecnosti, byť reprezentované prostřednictvím jedinečného. Uvedené otázky jsou výzvou k diskusi o tom, jak je v kvalitativním výzkumu vytvářeno poznání v dialogu mezi jedinečným a obecným, jak lze proces poznávání individuálního a jedinečného učinit věrohodnějším, či jak obohacuje kvalitativní výzkum nejenom vědecké poznání, ale také kulturní a společenský život. V souvislosti s tématem konference vyvstává celá řada témat, která nás nemohou nechat netečnými: identita, subjektivita, jedinec a společnost, individualita, případové studie, insider - outsider perspektiva, dialogičnost, jedinečnost a mnoho dalších. Uvítáme vaše příspěvky, v nichž se uvedenými tématy budete zabývat, případně nabídnete další, která se zaměřením konference souvisejí. Vzhledem na interdisciplinární zaměření konference se těšíme na příspěvky nejen z oboru psychologie, ale také z dalších sociálně vědních disciplín.
E-mail: kvalkoX@psu.cas.cz
Jako hlavní přednášející na konferenci vystoupí:
Bronwyn Davies (Melbourne University, Austrálie)
Bronwyn Davies je profesorkou na Melbourne University v Austrálii. Během své dlouhé akademické kariéry působila na univerzitách v USA, Evropě a Austrálii a získala řadu zahraničních ocenění, včetně čestného doktorátu na University of Uppsala za knihu
Frogs and Snails and Feminist Tales. Preschool Children and Gender
(1989/2003). Prof. Davies byla jednou z iniciátorek uplatnění poststrukturální teorie v sociálních vědách a patří mezi nejvýznamnější postavy současného kvalitativního výzkumu. Proslavila se zejména svými etnografickými studie o konstrukci genderu u dětí, dále spolu s Romem Harrém autorstvím široce používaného konceptu umísťování (Davies, Harré, 1990) a nověji metodou kolektivní biografie. Mezi její nejznámější knihy kromě již uvedených patří:
Shards of Glass. Children Reading and Writing Beyond Gendered Identities
(1993/2003),
A Body of Writing 1989-1999
(2000),
Doing Collective Biography
(2006, spolu se S. Gannon) a
Judith Butler in Conversation: Analysing the texts and talk of everyday life
(2008).
Viera Bačová (Ústav experimentálnej psychológie Slovenskej akadémie vied, Slovensko)
Viera Bačová počas svojej profesijnej dráhy pôsobila na Slovenskej akadémii vied a na univerzitách (UPJŠ v Košiciacha PU v Prešove). Jej viacročným výskumným záujmom boli témy interpersonálne poznávanie a identita. Z tejto oblasti publikovala dve autorské monografie
Etnická identita a historické zmeny
(1996)a
Súčasné smery v psychológii. Hľadanie alternatív pozitivizmu
(2000); druhé doplnené a upravené vydanie 2009), tiež editorské monografie
Historická pamäť a identita
(1996),
Identity vmeniacej sa spoločnosti
(1997; spolueditorstvo so Z. Kusou). Spolu s časopiseckými štúdiami tým prispela k uvedeniu témy identity (etnickej,rodovej, generačnej) a súčasných kritických smerov v psychológii do slovenskej a českej psychologickej komunity. V roku 2008 so svojimidoktorandami/-kami pripravila na publikovanie monografiu
Kvalita života a sociálny kapitál - psychologické dimenzie
. Ako univerzitná profesorka sa zaoberá metodologickými otázkami v psychológiia sociálnych vedách, najmä kritériami kvality výskumu. V súčasnosti sa venuje experimentálne orientovaným skúmaním procesov rozhodovania.
Miloš Kučera (Pražská skupina školní etnografie, Univerzita Karlova, Praha)
Miloš Kučera je docentem na na Pedagogické fakultě UK, kde v roce 1990 založil Pražskou skupinu školní etnografie (Dana Bittnerová, David Doubek, Miroslav Klusák, Markéta Levínská, Miroslav Rendl, Ida Viktorová, v určitých obdobích též Lenka Hříbková, Vladimír Chrz, Hana Kasíková, Karel Pavlica, Romana Prouzová, Věra Semerádová, Jan Slavík, Stanislav Štech, Alena Škaloudová), při přátelství s Peterem Woodsem a zpočátku též při spolupráci s pařížským týmem ESCOL (Bernard Charlot, Elisabeth Bautier, Jean-Yves Rochex). Skupina získala v r. 1992 medaili ministra školství, mládeže a tělovýchovy za výzkumnou zprávu
Co se v mládí naučíš
. Po několika dalších textech o edukačním prostředí se skupina zaměřila na vývojovou psychologii školního věku, které se věnovala v desetiletém longitudinálním výzkumu ve školním terénu. Kromě výročních zpráv (
1.-9. třída
, většinou na internetu) publikovala monografii
Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy
(Karolinum 2005), odměněnou opět ministrem školství. V r. 2008 vydal M. Kučera individuální práci
Formy citu: Lacanovská teorie
(Karolinum), pokus o využití některých psychoanalytických pojmů v popisu života školní třídy v pubertě. V současné době spolu s M. Klusákem publikuje monografii o dětských hrách (
games
) ve školním věku.
Jana Plichtová (Kabinet výskumu sociálnej a biologickej komunikácie Slovenskej akadémie vied, Slovensko)