Nové knihy
Třísvazková oborová bibliografie navazuje na dva již vydané soupisy v r. 1997 a 1999. Kontinuálně podchycuje literaturu vydanou v letech 1990–2004, a tak prezentuje prvních 15 let nově konstituovaného oboru soudobých dějin. Chronologicky a tematicky členěný soupis doplňuje rejstřík autorský, názvový, věcný, osob a geografický, rejstřík akcí, soupis excerpovaných anebo citovaných sborníků, soupis časopisů a CD-ROM.
Zpracovaly Břeňová, Věra a Rohlíková, Slavěna, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Praha 2005. Vydání 1.
Čeští františkáni
na přelomu středověku a novověku
Dějiny františkánského řádu v českých zemích ve velmi složitém období od poloviny 15. století asi do roku 1530, v němž se františkáni museli neustále vyrovnávat s nelehkým postavením příslušníků minoritní římskokatolické církve, ale i s národnostními střety a s rivalitou farního kléru a příslušníků ostatních řádů. Autor líčí také osudy výrazných osobností, jež v té době ve františkánském řádu u nás působily.
Hlaváček, Petr, Academia, Praha 2005. Vydání 1.
Vlevo a vpravo
ve výtvarném umění
Kniha se zaměřuje na význam a symboliku levé a pravé strany v kompozici výtvarného díla a obsah gest zobrazených postav, které spolu s umístěním v malbě, grafice, reliéfu či sousoší odrážejí někdy velmi složitou spleť vztahů mezi postavami a charakterizují je. Pro pochopení děje výtvarného díla je důležité znát symboliku (např. proč není totéž, drží-li P. Maria Ježíška na pravé či levé paži, proč je určité gesto vedeno levou, nebo pravou rukou apod.). Vlevo a vpravo má své významy nejen v mýtech a obřadech, ale i v běžném životě.
Baleka, Jan, Academia, Praha 2005. Vydání 1.
(Ne)rovné šance
na vzdělání
(Vzdělanostní nerovnosti
v České republice)
Monografie se zabývá problematikou nerovností v šancích na dosažení vyššího vzdělání. Dětem vzdělanějších a sociálně lépe situovaných rodičů se systematicky dostává lepšího a vyššího vzdělání než dětem méně vzdělaných a chudších rodičů, přestože se mnohdy jedná o děti stejně nadané. Kniha nabízí analytický pohled na příčiny těchto nerovností, a to jak na straně dětí a jejich rodičů, tak na straně školského systému. Publikace je určena nejen odborníkům na vzdělávací politiku, ale také studentům, novinářům a všem, které tato problematika zajímá.
Matějů, Petr, Straková, Jana a kolektiv, Academia, Praha 2006. Vydání 1.
Máchovská zření
Františka Doležala
Sborník přibližuje atmosféru období let 1964–1972, kdy vznikala nejlepší výtvarná díla Františka Doležala a zároveň byla budována Galerie Vincence Kramáře. Publikace obsahuje texty např. od L. Kundery, M. Racka, J. Baleky či E. Petrové i zajímavé dobové fotografie.
Štogrová-Doležalová, Jarmila, Cherm, Praha 2005. Vydání 1.
25.6.2008