MAPLE

English


1. ÚVOD

  Maple je integrovaný matematický systém. Patří do "rodiny" systémů, s jejichž jmény jste se možná již někdy setkali (Mathematica, REDUCE aj.). Umí provádět analytické výpočty se vzorci, ale stejně dobře zvládne i numerický výpočet, grafické zobrazení výsledků, a umožňuje uživateli souběžně dokumentovat svou postupující práci až po vytvoření článku v LATEXu nebo HTML dokumentu v podobě webovské stránky. Jedním příkazem zjistíte, že derivace funkce sin(x) je cos(x), druhým, že hodnota této funkce v bodě Pí / 4 je 0.7071067810, navíc s "libovolnou" přesností, a třetím získáte její graf např. v intervalu <-Pí, Pí> . Čtvrtý povel vám animací zobrazí měnící se podobu "cosinového kopce" v tomto intervalu v závislosti na časovém parametru, kterým funkci cos(x) například vynásobíte. V Maple jsou k dispozici tisíce příkazů a funkcí v tzv. jádru a ve více než sedmdesáti tématicky specializovaných sadách. Spočítané algebraické výrazy můžete přeložit do fortranu nebo céčka. Maple má pro zájemce vlastní pokročilý programovací jazyk, v němž se dají psát i velmi rozsáhlé aplikace. Vytvořený zdrojový kód můžete zkontrolovat po syntaktické stránce aplikací Mint, při ladění algoritmu vám pomůže mapleovský ladící prostředek (Maple debugger). Existuje celá řada formátů, v nichž můžete výsledky své práce ukládat, od nejběžnějšího formátu mapleovského pracovního listu (Maple worksheet format), v němž během mapleovské seance pracujete, přes formát LATEXu, RTF, jehož volba vygeneruje soubor dále zpracovatelný nějakým textovým procesorem, např. MS Wordem, až po formát HTML. Systém byl vyvinut převážně v Kanadě na University of Waterloo, a proto dostal jméno Maple (javor).


2. KDE MAPLE POUŽÍVAT

  Maple poskytuje dvě aplikace, standardní verzi (pouze pro interakci), která nabízí uživateli pokročilé grafické rozhraní s možností plného využití všech prostředků systému, a řádkovou verzi (pro interakci i dávkové úlohy), přes kterou je "rychlý přístup k matematice", ale dostupná je v ní jen primitivní znaková grafika.

  Pro používání Maple máte v principu dvě možnosti:

  Aktuální stav verzí Maple na serverech ve správě SAVT:

Číslo verze Počítač Operační systém Povel pro standardní verzi Povel pro řádkovou verzi
12 cedrSUSE Linux Enterprise Server 10 xmaple maple
11 cedrSUSE Linux Enterprise Server 10 xmaple11 maple11
10 apollo2 až apollo8 Linux Fedora Core 4 xmaple maple
9.5.1 luna1 a luna2 Solaris 9 xmaple maple
10 cedr (sie127) SUSE Linux Enterprise Server 10 xmaple10 maple10
10 sosna (sie154b) SUSE LINUX 10 xmaple maple
9.5 cedr SUSE Linux Enterprise Server 10 xmaple95 maple95
9.5 sosna SUSE LINUX 10 xmaple95 maple95
9 cedr SUSE Linux Enterprise Server 10 xmaple9 maple9
9 sosna SUSE LINUX 10 xmaple9 maple9


3. PŘÍKLADY

  Protože jednou vidět je lepší než stokrát jen číst, uvádíme zde stručný příklad, který vás samozřejmě nechce Maple naučit, ale chce vám poskytnout základní pohled na něj. HTML stránka lyžařka je výsledkem exportu pracovního listu (mapleovského grafického okna, v němž interaktivně řešíte a dokumentujete svou práci) do formátu HTML. Zadání příkladu je poměrně stručné: Lyžařka vystoupila na vrcholek kopce, který je posán funkcí f. Chce sjet nejstrmější cestou. Nalezněte pro ni tuto cestu!

  Stránka po nadpisu a jménu autora začíná popisem problému, následuje 3D zobrazení kopce pro základní představu. V  následujícím odstavci se počítají parciální derivace (algebraicky) a řeší soustava rovnic; výsledkem je nalezení (numerických) souřadnic nejvyššího bodu. Dále spočítáme souřadnice startovního bodu lyžařky "kousek" pod vrcholkem (posun o +(0.05,0.05)). Potom začneme hledat dráhu sjezdu. Nejprve si pomocí 2D grafu zobrazíme vrstevnice kopce. V dalším odstavci provedeme potřebné deklarace a inicializace. Samostatný odstavec ukazuje použití for, což je příkaz cyklu v mapleovském programovacím jazyku (Maple Programming Language). Pomocí těchto prostředků aproximujeme dráhu sjezdu pomocí 25 bodů. Vrátíme se k vizualizaci: kopec jsme tentokrát zobrazili v "kostce" s popsanými osami, přikreslili jsme žlutě startovní bod lyžařky a červeně dráhu jejího sjezdu. Na závěr jsme ještě přidali 2D animaci, zobrazující posloupnost řezů kopcem vedených rovnoběžně s osou x.

  Podrobný popis tohoto příkladu i množství dalších informací o systému Maple naleznete v příručce L1 Maple 8, kterou si můžete stáhnout v postscriptovém nebo pdf formátu ze stránky učební texty.

  Maple umožňuje také rozsáhlou škálu 3D animací, tedy animací "v prostoru". I při nich je možné využít např. přes 30 různých systémů souřadnic (vzorce pro přepočítávání souřadnic zvoleného systému do systému souřadnic kartézských naleznete na stránce přímého systému nápovědy, kterou získáte příkazem ?coords (viz kap. 6)). Ukázky těchto animací si můžete prohlédnout přes stránku příklady 3D animací. Dále máte k dispozici např. volbu počtu rámců, které se mají při výstupu animace do jediného výstupního pole zobrazovat, počet a výběr barev pro zobrazovaný objekt, způsob osvětlení, styl zobrazení, typ os, škálu projekce, míru průhlednosti, otáčení nebo posouvání objektu aj. Řadu těchto manipulací můžete provádět pomocí tzv. kontextově závislého menu, které vyvoláte kliknutím pravého tlačítka myši na grafický výstup. Do jedné stránky jsme soustředili několik příkladů použití těchto manipulací, přístup k nim je opět přes stránku příklady 3D animací.


4. ORGANIZACE SYSTÉMU

 Maple je rozčleněn na jádro a knihovnu:


5. TYPICKÉ ZPŮSOBY POUŽITÍ MAPLE

  S Maple si každý uživatel najde svůj způsob jeho použití, který mu bude vyhovovat. Zde uveďme několik typických ukázek:

Povel maple má mnoho voleb. O všech těchto volbách se můžete dozvědět zadáním příkazu ?maple (po zavolání systému).


6. INFORMACE

  Informace o Maple lze získávat převážně z následujících zdrojů:


7. VÝPOČETNÍ ZDROJE

  Výpočty v oblasti počítačové algebry bývají často náročné na výpočetní zdroje. Jejich dalším charakteristickým rysem je to, že jejich nároky v těchto směrech mohou prudce expandovat. Pokud spustíte příliš náročný výpočet na svém pécéčku, které v důsledku toho "zamrzne", obvykle se nic příliš "tragického" nestane; vždy je po ruce jako poslední krok reboot. Pokud ovšem sdílíte počítač s dalšími uživateli, může se dosažení takového stavu stát kritickým. Na serverech cedr a sosna je pro příkazy volání řádkové i standardní verze nastaveno omezení na čas centrální jednotky 96 hodin (takže POZOR: Pokud váš výpočet trvá déle, automaticky se ukončí !), limit na operační paměť je 1 gigabajt, velikost souboru core, který se vytváří např. při přerušení výpočtu v důsledku nejrůznějších chyb, by neměla přesáhnout 10 megabajtů. NEPŘEKRAČUJTE, PROSÍM, TYTO HODNOTY! Během práce s grafikou se vám také může při některých (nejčastěji mnohokrát opakovaných) příkazech stát, že se spustí příliš velké množství procesů najednou (někdy až mnoho stovek; jedná se obvykle o javu). Při ladění grafických výpočtů je dobré čas od času počet svých běžících procesů zkontrolovat (např. povelem ps -u uživatel | wc -l , který napíšete za linuxový prompt).
   Na superpočítači luna zatím podobná omezení nastavena nejsou.


8. KDYŽ JSOU S MAPLE PROBLÉMY

  Pokud narazíte při práci s Maple na nějaký problém nebo máte nějaký dotaz, obraťte se prosím na kontaktního pracovníka ze SAVT, nejlépe e-mailem: cejchan@fzu.cz . Ten se vám pokusí poradit nebo váš problém pošle distributorovi Maple pro ČR jako reklamaci. Aktuální stav vyřizování reklamací naleznete zde.


A. Čejchan