Malířští akademikové se dočkali své publikace
Dlouho se tradovalo, že zrod moderního umění byl kdysi výsledkem revolty mladých malířů proti svým starým učitelům na akademiích. Když se však v roce 1986 v Paříži otevřelo Musée d’Orsay, kde byla vedle sebe vystavena plátna impresionistů i akademiků, ukázalo se, že vzájemný konflikt nebyl až tak silný a že i zavrhovaní autoři tradiční malby mají své výtvarné hodnoty.
Nakladatelství Academia vydalo publikaci historičky umění Marie Rakušanové nazvanou Bytosti odjinud, která krok za krokem odhaluje stylové proměny české akademické malby v první polovině 20. století. Vedle autorů kdysi slavných a dnes už zcela zapomenutých tu zájemce najde obrazy raného Františka Kupky nebo celoživotní tvorbu uctívaného Maxe Švabinského.
Text Rakušanové i uspořádání obrazové přílohy je víc než jen precizním přehledem a zmapováním něčeho dosud jen tušeného. Je to sonda do myšlení české společnosti v letech 1900–1950. Akademická malba vyhovovala vkusu mocných a bohatých první republiky a je zajímavé, že i socialistický realismus 50. let se stal jejím dalším pokračovatelem.
Autorka si v hodnocení udržuje odstup, její zájem o akademiky je umělecko-historický. Chce ukázat souvislosti a poodhalit dobový vkus umělců i jejich mecenášů. Celkovou grafickou úpravou i objevností nashromážděného výtvarného fundusu se kniha řadí mezi nejlepší uměleckohistorické publikace vydané u nás v poslední době.