Robert Service skvěle demaskuje komunismus

„Žádná předchozí autokracie neovládala společnost ani zdaleka s takovou intenzitou.“ I těmito slovy se pokouší popsat podstatu komunistických úvah a praktik, které dosáhly celosvětové působnosti, přední britský historik a odborník na sovětské dějiny Robert Service ve své novince na českých knižních pultech.
Kniha Soudruzi – světové dějiny komunismu analyzuje vývoj komunismu od jeho ideových počátků a historických kořenů přes první pokusy o revoluci až po jeho konec. Ve svém díle Service vzpomene většinu zemí, kde bolševismus a jeho varianty hlouběji zapustily své kořeny a významně ovlivňovaly jejich společnosti, tyto země analyzuje a pokouší se dopátrat podstaty.
Jeho záběr je široký, podání přitom zůstává čtivé a inspirativní. Nabízí možnost porovnání a pochopení společných rysů tohoto autoritativního politického smýšlení. Skvělé také je, že autor nenabízí černobílé vidění, neutíká k rychlým soudům, naopak své hodnocení opírá o historická fakta, obohacuje reálnými příklady chování jednotlivých bolševických variací a jejich představitelů.
Originalita práce spočívá v širokém záběru, kdy srovnává příklady komunistických stran nejen východní polokoule, ale i třetího světa, zemí západní Evropy a Spojených států. Pro českého čtenáře se tak poprvé výrazněji odhaluje zajímavý detail světového komunistického hnutí, a to nezvyklá míra vazalství, jež panovala u všech komunistických stran, i mimo bezprostřední geopolitický vliv Moskvy či Pekingu.
Soudruzi vynikají i v dalším ohledu. Jako jedna z prvních publikací pracuje s informacemi z nedávno otevřených moskevských archivů, jež dodávají autorovým závěrům plastičtější obraz. Domácímu čtenáři, poučenému komunistickým prožitkem, přidává málo známé souvislosti. Právě v tomto aspektu a v kombinaci s autorovými úvahami nad úspěchy, ale i neúspěchy instalace komunismu ve vybraných zemích tento rys obzvláště vyniká.
Jistou vadou na kráse je, že má britský historik občas tendenci vydávat většinu autoritativních vlád za komunistické, takže mezi ně počítá i Pol Potovu Kambodžu, či naopak k nim zahrnuje i Alendeho Chile.
Kniha Soudruzi je pro českého čtenáře přínosná i přesto, že je dílem západního autora, pro něhož byl bolševismus pouze akademickým tématem. Díky celosvětovému porovnání, které Service ve své knize nabízí, čtenář zjišťuje, jak byl komunismus univerzální v účelu i praxi, systematicky sázel na politiku síly a tlaku, umně zneužil předchozích tradic a zásadně změnil tvář společnosti a význam mnoha základních hodnot k obrazu svému. Jejich váhu a vnímání pokřivil na desítky let dopředu. Právě z tohoto důvodu je dobré si Soudruhy Roberta Service pořídit.

Soutěže