[Drobnosti]
Čtli jsme v poslední době několikrát věty jako »jalo se šeřiti«; v starším překladě, jenž se nám náhodou dostal do rukou, je také věta »tělem nebohého (starce, raněného mrtvicí) najednou jalo se škubati«. Není na škodu písemnictví, užívati mluvnických tvarů, slov a způsobů mluvení, žijících v něm, ač v živém hovoru všedním zanikly: písemnictví potřebuje větší hojnosti jazykových prostředků, než s jakou stačí všední život. Ale u nás se rádo zapomíná, že způsobům mluvení, jichž neznáme z jazyka živého, musíme se učiti, nechceme-li se dopouštěti chyb, někdy i směšných. Nestačí věděti, že místo obecného »začal« lze někdy říci jal se: musíme také věděti, kdy a kde to je možná, nechceme-li, aby se nám smáli jako lidem, kteří rádi proplétají svou řeč cizími slovy a mluví na př. o aromatické krajině neb o romantickém oleji. Jmouti se (udržely se v knižní mluvě skoro jen tvary minulé) znamená »chytiti se něčeho« (proto předmět neurčitého slovesa v starém jazyce býval v 2. pádě, říkalo se na př. »jal se hradu stavěti« t. j. původně »chytil, ujal se hradu, aby jej stavěl«). Z toho plyne, že tohoto slovesa místo »začíti« lze užíti jen, kde jde o vědomé provádění vůle; již Jungmann ví dobře, že »jmu se = počnu, znamená úmysl, a toliko o životných věcech užíváno«. Proto v slovnících čteme s tímto slovesem skoro jen doklady týkající se vědomých výkonů lidských a označují se jím mimo to leda jen výkony tvorů a věcí jiných, jeví-li se mluvícímu podobnými vědomým výkonům lidským (na př. co se děje, jme-li se smrt koho snoubiti, anebo v bajkách výkony zvířecí): kdo by říkal nebo psal na př. »zuby jaly se mne boleti«, »jalo se pršeti«, ba i o nemocném, že »se jal« potiti nebo mluviti pomateně, dopouštěl by se nesmyslů, jimž by nebyl rozuměl nikdo v dobách, kdy se vedle začíti říkalo jmouti se, a jimž nerozumí ani dnes Čech, který si zachoval kus jazykového citu. Jako v podobných okolnostech i jinde, lépe jest spokojovati se způsobem, jakým se vyjadřuje dnes lid, než beze všeho užívati slova, jež se zdá ušlechtilejším jen proto, že ho lid nezná.
Předchozí Jako takový
Následující Gilbert Cyril Křikava: Kníže-arcibiskup, kníže-arcibiskupský?
© 2008 – HTML 4.01 – CSS 2.1