KNIHOVNÍ
ZÁKON
257
ze
dne 29. června 2001
o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb
(knihovní zákon)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
§ 1
(1) Tento zákon upravuje systém knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby a podmínky jejich provozování.
(2) Tento zákon se nevztahuje na knihovny provozované na základě živnostenského oprávnění.
§ 2
V tomto zákoně se rozumí
a) knihovnou zařízení, v němž jsou způsobem zaručujícím rovný přístup všem bez rozdílu poskytovány veřejné knihovnické a informační služby
b) vymezené tímto zákonem, a které je zapsáno v evidenci knihoven, knihovním dokumentem informační pramen evidovaný jako samo-statná jednotka knihovního fondu knihovny,
c)
knihovním fondem organizovaný, soustavně doplňovaný, zpracová-vaný, ochraňovaný
a uchovávaný soubor knihovních dokumentů,
d) meziknihovními službami soubor výpůjčních, informačních a repro-grafických služeb, které mezi sebou uskutečňují knihovny s cílem zpřístupnit svým uživatelům knihovní dokumenty bez ohledu na místo jejich uložení,
e)
historickým fondem knihovní fond sestávající z knihovních doku-mentů, které
vznikly do roku 1860 nebo mají v daném oboru pro svou jedinečnost historickou
hodnotu, popřípadě jiný knihovní fond mající zvláštní historickou a kulturní
hodnotu, pokud byl takto vymezen ve statutu knihovny nebo v jiném právním
předpisu,
f)
konzervačním fondem knihovní fond sestávající z knihovních doku-mentů, které
knihovna získala jako příjemce povinného výtisku podle zvláštního právního
předpisu,1)
g)
specializovaným fondem knihovní fond sestávající z knihovních doku-mentů
určitého, zpravidla oborového zaměření,
h) regionálními funkcemi funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další jí pověřené knihovny poskytují základním knihovnám v kraji především poradenské, vzdělávací a koordinační služby, budují výměnné fondy a zapůjčují výměnné soubory knihovních dokumentů a vykonávají další nezbytné činnosti napomáhající rozvoji knihoven a jejich veřejných knihovnických a informačních služeb,
i)
provozovatelem knihovny fyzická nebo právnická osoba, která svým jménem v
knihovně poskytuje veřejné knihovnické a informační služby.
§ 3
(1) Systém knihoven tvoří
a) Národní knihovna České republiky (dále jen "Národní knihovna"), Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana, Moravská zemská knihovna v Brně, zřízené Ministerstvem kultury (dále jen "ministerstvo"),
b)
krajské knihovny, zřízené příslušným orgánem kraje,
c)
základní knihovny, zřízené příslušným orgánem obce,
d)
specializované knihovny.
(2) Knihovny uvedené v odstavci 1 písm. c) a d) mohou být
zřizovány i jinými subjekty neuvedenými v odstavci 1.
(3) Veřejné knihovnické a informační služby mohou být knihovnou poskytovány ode dne jejího zápisu do evidence knihoven vedené ministerstvem.
§ 4
(1) Veřejné knihovnické a informační služby spočívají ve
a) zpřístupňování
knihovních dokumentů z knihovního fondu knihovny nebo prostřednictvím
meziknihovních služeb z knihovního fondu jiné knihovny,
b) poskytování
ústních bibliografických, referenčních a faktografických informací a rešerší,
c) zprostředkování informací z vnějších informačních zdrojů, zejména informací ze státní správy a samosprávy,
d)
umožnění přístupu k vnějším informačním zdrojům, ke kterým má knihovna
bezplatný přístup, pomocí telekomunikačního zařízení.2)
(2) Veřejné knihovnické a informační služby, uvedené v odstavci 1, je provozovatel knihovny povinen poskytovat bezplatně, s výjimkou
a)
zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovního fondu knihovny, které mají
povahu rozmnoženin zvukového či zvukově obrazového záznamu,3)
b)
zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovních fondů jiných knihoven
zprostředkováním jejich rozmnoženin v rámci meziknihov-ních reprografických
služeb,
c)
zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovních fondů knihoven v rámci
mezinárodních meziknihovních služeb.
(3) Provozovatel knihovny může poskytovat další služby spočívající zejména v
a)
umožnění přístupu k placeným vnějším informačním zdrojům pomocí
telekomunikačního zařízení,2)
b)
kulturní, výchovné a vzdělávací činnosti,
c)
vydávání tematických publikací,
d)
poskytování reprografických služeb,
e)
poskytování písemných bibliografických, referenčních a faktografic-kých
informací a rešerší.
(3)*
Provozovatel knihovny je oprávněn požadovat za poskytování knihovnických a
informačních služeb, uvedených v odstavci 2 písm. a) až c), a dalších služeb
úhradu skutečně vynaložených nákladů.
(4) Provozovatel knihovny je oprávněn požadovat úhradu nákladů vynaložených na administrativní úkony spojené s evidencí uživatelů knihovny.
(5) Provozovatel knihovny je povinen zajistit rovný přístup všem
k veřejným knihovnickým a informačním službám a dalším službám
poskytovaným knihovnou.
(6) Provozovatel knihovny vydá knihovní řád, v němž stanoví
podrobnosti poskytování knihovnických a informačních služeb.
§ 5
(1) Ministerstvo vede evidenci knihoven, která je veřejnosti
přístupným informačním systémem.
(2) Návrh na zápis do evidence knihoven (dále jen
"návrh") podává provozovatel knihovny.
(3) Návrh obsahuje
a)
název nebo obchodní firmu provozovatele, jeho identifikační číslo, sídlo,
předmět činnosti a právní formu, je-li provozovatelem knihovny právnická osoba,
b) jméno, příjmení a datum narození provozovatele, jeho identifikační číslo, bylo-li přiděleno, a místo jeho trvalého pobytu, je-li provozovatelem knihovny fyzická osoba,
c)
adresu, název a druh knihovny (§ 9 až 13), popřípadě její specializaci.
(4) K návrhu se připojí knihovní řád.
(5) Je-li provozovatelem knihovny právnická osoba, která se
zapisuje do veřejného seznamu podle zvláštního právního předpisu,4) je provozovatel
povinen k žádosti přiložit rovněž výpis z tohoto veřejného seznamu, který nesmí
být starší 60 dnů. Je-li provozovatelem knihovny příspěvková organizace,5) nebo provozuje-li
stát nebo územní samo-správný celek knihovnu prostřednictvím své organizační
složky, je provozovatel povinen k žádosti přiložit zřizovací listinu, popřípadě
statut příspěvkové organizace nebo organizační složky.
(6) Není-li návrh úplný, vyzve ministerstvo provozovatele, aby návrh doplnil do 15 dnů ode dne doručení výzvy, a upozorní ho, že nebude-li tato lhůta dodržena, ministerstvo návrh odloží.
§ 6
(1) Poskytuje-li zařízení způsobem zaručujícím rovný přístup všem
veřejné knihovnické a informační služby vymezené tímto zákonem, ministerstvo je
zapíše do evidence knihoven. Osvědčení o provedeném zápisu ministerstvo vydá
jejímu provozovateli do 15 dnů ode dne doručení úplného návrhu.
(2) Neposkytuje-li zařízení způsobem zaručujícím rovný přístup
všem veřejné knihovnické a informační služby vymezené tímto zákonem,
ministerstvo návrh zamítne.
§ 7
(1) Provozovatel knihovny je povinen písemně oznámit ministerstvu každou změnu údajů evidovaných v evidenci knihoven, a to nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy ke změně došlo.
(2) Ministerstvo provede změnu zápisu v evidenci knihoven do 30
dnů od doručení oznámení a o této změně do 30 dnů ode dne doručení oznámení
vydá osvědčení.
§ 8
(1) Ministerstvo z vlastního nebo jiného podnětu rozhodnutím
zruší zápis v evidenci knihoven, pokud knihovna přestane splňovat znaky
knihovny podle § 2 písm. a).
(2) Ministerstvo rozhodnutím zruší zápis v evidenci knihoven
rovněž na základě oznámení provozovatele o ukončení provozování knihovny.
(3) V rozhodnutí podle odstavců 1 a 2 ministerstvo stanoví datum,
k němuž se zápis do evidence knihoven ruší.
§ 9
(1) Národní knihovna je knihovnou s univerzálním knihovním fondem
doplněným specializovanými fondy. Národní knihovna trvale uchovává konzervační
fond a historický fond.
(2) Národní knihovna je centrem systému knihoven. V systému
knihoven vykonává koordinační, odborné, informační, vzdělávací, analytické,
výzkumné, standardizační, metodické a poradenské činnosti, v jejichž rámci
zejména
a)
formou souborného katalogu zpracovává evidenci knihovních dokumentů v
knihovních fondech knihoven na území České republiky, kterou zpřístupňuje
knihovnám,
b) zpracovává národní bibliografii a zabezpečuje koordinaci národního bibliografického systému,
c) plní funkci národní agentury pro mezinárodní standardní číslování knih a hudebnin,
d)
plní funkci národního centra meziknihovních služeb České republiky,
e)
plní funkci národního centra mezinárodní výměny oficiálních publi-kací,6)
f)
zastupuje knihovny systému knihoven při jednání s kolektivními správci
autorských práv ve věci úhrady odměn za užití autorských děl.7)
§
10
a
Moravská zemská knihovna v Brně
(1) Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana je knihovnou s univerzálním knihovním fondem; trvale uchovává konzervační fond a historický fond.
(2) Moravská zemská knihovna v Brně je knihovnou s univerzálním
knihovním fondem, případně doplněným specializovanými fondy; trvale uchovává
konzervační fond a historický fond. Plní funkci krajské knihovny v
Jihomoravském kraji.
§
11
(1) Krajská knihovna je knihovnou s univerzálním knihovním fondem, případně doplněným specializovanými fondy. Krajská knihovna trvale uchovává konzervační fond a historický fond.
(2) Krajská knihovna je součástí systému knihoven vykonávající
koordinační, odborné, informační, vzdělávací, analytické, výzkumné, metodické a
poradenské činnosti, v jejichž rámci též
a) spolupracuje s Národní knihovnou při zpracování národní bibliografie a při zpracování souborného katalogu,
b) zpracovává a zpřístupňuje regionální informační databáze a zabez-pečuje koordinaci krajského bibliografického systému,
c)
je krajským centrem meziknihovních služeb,
d)
spolupracuje s knihovnami v kraji při zavádění nových technologií
v oblasti zajištění veřejných knihovnických a informačních služeb.
(3) Krajská knihovna plní a koordinuje plnění regionálních funkcí
vybraných základních knihoven v kraji. Smlouva o přenesení regionálních funkcí
na vybrané základní knihovny musí mít písemnou formu.
(4) Plní-li krajská knihovna v místě svého sídla i funkci
základní knihovny, podílí se na zajištění této funkce obec.
§
12
(1) Základní knihovna je knihovnou s univerzálním knihovním
fondem nebo se specializovaným knihovním fondem.
(2) Základní knihovna je součástí systému knihoven vykonávající informační, kulturní a vzdělávací činnosti.
§
13
(1)
Specializovaná knihovna je knihovnou se specializovaným knihov-ním fondem.
(2) Specializovaná knihovna je součástí systému knihoven vykonávající koordinační, odborné, informační, vzdělávací, analytické, výzkumné, metodické a poradenské činnosti, v jejichž rámci zejména
a)
spolupracuje s Národní knihovnou při zpracování národní bibliografie a při
zpracování souborného katalogu,
b) zpracovává a zpřístupňuje tematické a oborové bibliografie a databáze,
c) ve spolupráci s Národní knihovnou plní funkci centra meziknihovních služeb v oblasti své specializace,
d)
spolupracuje s knihovnami v oblasti své specializace při zavádění nových
technologií v oblasti zajištění veřejných knihovnických a infor-mačních služeb.
§
14
(1) Pokud v knihovním fondu knihovny není knihovní dokument, jehož zpřístupnění si její uživatel vyžádal, má provozovatel této knihovny (dále jen "žádající knihovna") povinnost v rámci meziknihovních služeb požádat provozovatele jiné knihovny o zprostředkování tohoto knihovního dokumentu, popřípadě o poskytnutí informace o něm (dále jen "dožádaná knihovna").
(2) Dožádaná knihovna je povinna žádající knihovně pro jejího
uživatele knihovní dokument ze svého knihovního fondu zprostředkovat tak, že
požadovaný knihovní dokument žádající knihovně zapůjčí nebo jí poskyt-ne jeho
kopii, popřípadě jí poskytne informace, kde se požadovaný knihovní dokument
nalézá.
(3) Pokud je žádost o zprostředkování knihovního dokumentu
vyřízena jeho zapůjčením, je žádající knihovna povinna vrátit zapůjčený
knihovní dokument dožádané knihovně v dohodnuté lhůtě a odpovídajícím stavu. Po
dobu výpůjčky knihovního dokumentu nese odpovědnost za jeho poškození nebo
ztrátu.
(4) Meziknihovní výpůjční a informační služby je knihovna povinna poskytovat bezplatně. Za poskytnutí kopie knihovního dokumentu v rámci meziknihovních reprografických služeb může dožádaná knihovna požadovat úhradu vynaložených nákladů. Provozovatelé knihoven mohou požadovat úhradu nákladů na dopravu knihovního dokumentu.
(5) Provozovatel knihovny je povinen vést evidenci meziknihovních
služeb, které poskytl.
(6) Náležitosti žádosti o zprostředkování knihovního dokumentu
stanoví prováděcí právní předpis. Prováděcí právní předpis určí, kteří
provozovatelé knihoven jsou povinni předávat žádosti o zprostředkování
knihovního dokumentu v rámci meziknihovní služby zahraničním knihovnám,
popřípadě poskytnout provozovateli knihovny účastnící se mezinárodní
meziknihovní služby metodickou pomoc.
§
15
(1) Provozovateli knihovny mohou být z peněžních prostředků
státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuty
podle zvláštního zákona8)
účelově určené dotace zejména na
a)
projekty vědy a výzkumu,
b)
zavádění nových technologií v oblasti zajištění veřejných knihovnických a
informačních služeb,
c)
podporu propojení knihoven v síti,
d)
zpracování informačních pramenů do elektronické podoby a jejich zpřístupnění,
e)
doplnění knihovního fondu,
f)
ochranu knihovního fondu před nepříznivými vlivy prostředí,
g)
zpřístupnění knihovních fondů pro občany se zdravotním postižením,
h)
projekty v oblasti kulturní, výchovné a vzdělávací činnosti,
i)
zajištění výkonu regionálních funkcí,
j)
zabezpečení dalšího odborného vzdělávání pracovníků knihoven,
k)
výstavbu nebo rekonstrukci objektu knihovny,
l) vybavení objektu knihovny zabezpečovacími a protipožárními systémy.
(2) Pro stanovení prioritních oblastí poskytování dotací si
ministerstvo vyžádá stanovisko Ústřední knihovnické rady, kterou ministerstvo
zřídí, vydá její stanovy a jednací řád.
(3) Vláda nařízením stanoví pravidla poskytování dotací podle
odstavce 1, zejména za jakých podmínek, v jaké výši a v jakých lhůtách jsou
dotace poskytovány.
§
16
Evidence
a revize knihovního fondu
(1) Provozovatel knihovny musí vést evidenci knihovního fondu.
Evidence knihovního fondu musí umožňovat kontrolu jednotlivých záznamů a
zaručovat jejich nezaměnitelnost.
(2) K ověření souladu evidenčních záznamů o jednotlivých knihovních dokumentech se skutečným stavem je provozovatel knihovny povinen provádět revize knihovního fondu, a to
a)
jednou za 5 let, pokud její knihovní fond nepřesahuje 100 000 knihovních
dokumentů,
b)
jednou za 10 let, pokud její knihovní fond přesahuje 100 000 knihovních
dokumentů a nepřesahuje 200 000 knihovních dokumen-tů,
c)
jednou za 15 let, pokud její knihovní fond přesahuje 200 000 knihovních
dokumentů a nepřesahuje 1 000 000 knihovních doku-mentů.
(3) Přesahuje-li knihovní fond knihovny 1 000 000 knihovních
dokumentů a nepřesahuje-li 3 000 000 knihovních dokumentů, je provozovatel
knihovny povinen provádět jeho revizi postupně, a to tak, že každý rok provede
revizi části knihovního fondu nejméně v rozsahu 5% z celkového počtu
knihovních dokumentů v knihovním fondu.
(4) Přesahuje-li knihovní fond knihovny 3 000 000 knihovních dokumentů, je provozovatel knihovny povinen provádět jeho revizi v roz-sahu stanoveném plánem revizí schváleným zřizovatelem knihovny minimálně v rozsahu 200 000 knihovních dokumentů ročně.
(5) Provozovatel knihovny je povinen zajistit sepsání zápisu o
výsledku revize knihovního fondu.
(6) Na postup při revizi knihovního fondu podle tohoto zákona se
nevztahuje zvláštní právní předpis.9)
(7) Podrobnosti o vedení evidence knihovního fondu a náležitosti zápisu o výsledku revize knihovního fondu stanoví prováděcí právní předpis.
§
17
(1) Z knihovního fondu knihovny lze vyřazovat pouze
a) knihovní dokumenty, které neodpovídají zaměření knihovního fondu knihovny a jejím úkolům,
b)
multiplikáty knihovních dokumentů,
c)
knihovní dokumenty opotřebované, neúplné nebo poškozené tak, že přestaly
(2) Knihovní dokumenty z konzervačního fondu a z historického
fondu lze vyřazovat pouze se souhlasem ministerstva.
(3) Provozovatel knihovny je povinen nabídnout ke koupi knihovní dokumenty vyřazené podle
a)
odstavce 1 písm. a) a b) provozovateli jiné knihovny téhož druhu, a pokud
takový provozovatel odmítne, provozovateli knihovny, která je součástí školy,10)
b)
odstavce 2 Národní knihovně.
Pokud nebyly takto odkoupeny, provozovatel nabídne vyřazené knihovní dokumenty ke koupi jinému zájemci. Pokud nebyly ani takto odkoupeny, může je darovat nebo zlikvidovat.
(4) Podle odstavců 1 až 3 se nepostupuje při vyřazování
knihovních dokumentů chráněných podle zvláštního právního předpisu.11)
(5) Při rušení knihovny je její provozovatel povinen postupovat
podle odstavců 2 až 4.
§
18
a)
umístění knihovního fondu v podmínkách vhodných pro poskytování veřejných
knihovnických a informačních služeb,
b)
ochranu knihovního fondu před odcizením a poškozením, zejména ochránit jej před
nepříznivými vlivy prostředí,
c) restaurování knihovních dokumentů, popř. jejich převedení na jiný druh nosiče, je-li to třeba k jejich trvalému uchování.
§
19
(1) Zjistí-li ministerstvo, že provozovatel knihovny porušil povinnost podle § 7 odst. 1, § 14 odst. 5, § 16 odst. 1 až 4 nebo některou z povin-ností podle § 18, uloží mu, aby zjištěné nedostatky odstranil a stanoví mu k tomu přiměřenou lhůtu.
(2) Pokud provozovatel knihovny v této lhůtě zjištěné nedostatky
neod-straní, uloží mu ministerstvo pokutu ve výši od 5 000 Kč do 200 000 Kč.
§
20
Ministerstvo uloží pokutu ve výši od 25 000 Kč do 500 000 Kč provozovateli knihovny, pokud porušil povinnost podle § 14 odst. 2 nebo 3, postup při vyřazování knihovních dokumentů podle § 17 odst. 2 nebo 3 anebo povinnost podle § 17 odst. 5.
§
21
(1) Při stanovení výše pokuty se přihlíží k rozsahu a závažnosti
protiprávního jednání a následkům porušení povinnosti.
(2) Řízení o uložení pokuty lze zahájit nejpozději do 1 roku ode dne, kdy se ministerstvo o porušení povinnosti dozvědělo, nejdéle však do 3 let od porušení povinnosti, a jde-li o pokračující porušování téže povinnosti, nejpozději do 3 let od doby, kdy porušování povinnosti ještě trvalo.
(3) Pokutu lze uložit nejpozději do 5 let ode dne, kdy k porušení
povinnosti došlo nebo kdy porušování této povinnosti skončilo.
(4) Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o jejím
uložení nabylo právní moci. Pokuty vybírá a vymáhá ministerstvo, přitom
postupuje podle zákona o správě daní a poplatků.
(5) Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu.
(6) Proti rozhodnutí o uložení pokuty je přípustný opravný
prostředek u soudu.
§
22
Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 14 a 16.
§
23
Na rozhodování a vydávání osvědčení podle tohoto zákona se vztahuje správní řád, nestanoví-li tento zákon jinak.
§
24
(1) Knihovny, které ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona
poskytují veřejné knihovnické a informační služby s rovným přístupem všech
k těmto službám, se považují za knihovny podle tohoto zákona nejdéle po
dobu 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(2) Knihovny, které nesplňují povinnost stanovenou v § 4 odst. 1
písm. d) mohou být zapsány do evidence knihoven podle § 5. Nesplní-li knihov-na
uvedenou povinnost nejpozději do 31. prosince 2006, ministerstvo její zápis v
evidenci knihoven zruší.
§
25
Zrušuje se zákon č. 53/1959 Sb., o jednotné soustavě knihoven (knihovnický zákon).
§
26
Účinnost
Tento
zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2002.
Klaus
v. r.
Havel
v. r.
Zeman
v. r.
*
Pozn.: číslování odstavců odpovídá Sbírce zákonů
1) Zákon č. 37/1995 Sb., o
neperiodických publikacích. Zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech
při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový
zákon), ve znění zákona č. 302/2000 Sb.
2) § 2 zákona č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích
a o změně dalších zákonů.
3) § 38 zákona č. 121/2000 Sb., o právu
autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých
zákonů (autorský zákon).
4) Například § 27 a násl. obchodního zákoníku,
ve znění pozdějších předpisů, § 5 zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných
společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, § 5 zákona
č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění
některých souvise-jících zákonů (zákon o nadacích a nadačních fondech).
5) § 54 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České
republiky a jejím vystupování v právních vztazích.
6) Vyhláška č. 12/1965 Sb., o Úmluvě o výměně
oficiálních publikací a vládních dokumentů mezi státy a Úmluvě o
mezinárodní výměně publikací.
7) Zákon č. 121/2000 Sb.
8) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve
znění pozdějších předpisů.
9) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů.
10) § 45 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě
základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve
znění zákona č. 138/1995 Sb.
11) Například zákon č. 97/1974 Sb., o
archivnictví, ve znění zákona č. 343/1992 Sb., a zákon č. 122/2000
Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů.
PROVÁDĚCÍ
VYHLÁŠKA
Vyhláška Ministerstva kultury k
provedení zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování
veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon)
Ministerstva kultury
ze dne 21. února 2002
k provedení
zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách
provozování veřejných knihovnických a
informačních služeb
(knihovní zákon)
Ministerstvo kultury
stanoví podle § 22 zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování
veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon), (dále jen
"zákon") a k provedení § 14 odst. 6 a § 16 odst. 7 zákona:
§ 1
Předmět úpravy
Tato
vyhláška stanoví náležitosti žádosti o zprostředkování knihovního dokumentu a
určuje, kteří provozovatelé knihoven jsou povinni předávat žádosti o
zprostředkování knihovního dokumentu v rámci meziknihovní služby zahraničním
knihovnám, popřípadě poskytnout provozovateli knihovny účastnící se mezinárodní
meziknihovní služby metodickou pomoc. Vyhláška dále stanoví podrobnosti o
vedení evidence knihovního fondu a náležitosti zápisu o výsledku revize
knihovního fondu.
§ 2
Náležitosti žádosti o zprostředkování knihovního dokumentu
(1) Žádost o
zprostředkování knihovního dokumentu se podává v pí-semné, popřípadě
elektronické formě a obsahuje
a) údaje
umožňující identifikaci knihovního dokumentu, např. název, označení autora,
označení vydavatele, místo, pořadí a rok vydání, číslo knihovního dokumentu v
mezinárodních registračních systémech,
b)
údaje umožňující identifikaci žádající knihovny,
například její název a adresu, telefonní číslo, faxové číslo a
elektronickou adresu,
c)
údaje umožňující identifikaci dožádané knihovny,
d)
požadavky na způsob zprostředkování knihovního
dokumentu,
e)
lhůtu, ve které má být žádost vyřízena.
(2)
Žádost o zprostředkování knihovního dokumentu, který nemá charakter tiskoviny,
obsahuje kromě údajů uvedených v odstavci 1 rovněž technickou specifikaci
knihovního dokumentu.
§ 3
Určení
provozovatelů knihoven k zajištění
mezinárodní
meziknihovní služby
(1)
Povinnost předávat žádosti o zprostředkování knihovního doku-mentu v rámci
meziknihovní služby zahraničním knihovnám, případně poskytnout provozovateli
knihovny účastnící se mezinárodní meziknihovní služby metodickou pomoc, má
provozovatel
a)
Národní knihovny České republiky,
b) Státní
technické knihovny,
c) Knihovny
Akademie věd České republiky,
d) Moravské
zemské knihovny v Brně,
e) Vědecké
knihovny v Olomouci,
f) Národní
lékařské knihovny.
(2) Žádosti o
zprostředkování knihovního dokumentu v rámci mezi-knihovní služby zahraničním
knihovnám se předávají a o metodickou pomoc se žádá prostřednictvím knihoven
uvedených v odstavci 1.
Podrobnosti o vedení evidence knihovního fondu
§ 4
(1) Provozovatel knihovny v rámci evidence knihovního
fondu vede
a) přírůstkový
seznam, do kterého se zaznamenávají všechny knihovní dokumenty získané pro
knihovní fond knihovny, a
b) seznam
úbytků, do kterého se zaznamenávají úbytky knihovních dokumentů
(2)
Přírůstkový seznam a seznam úbytků lze vést formou několika dílčích seznamů.
§ 5
(1)
Záznam v přírůstkovém seznamu obsahuje
a) datum
zapsání,
b)
přírůstkové číslo knihovního dokumentu,
c)
způsob nabytí knihovního dokumentu,
d)
označení autora, název, místo a rok vydání knihovního
dokumentu, včetně případného omezení doby jeho platnosti nebo jiných údajů
zaručujících nezaměnitelnost knihovního dokumentu.
(2)
Do přírůstkového seznamu se zaznamenávají jednotlivé knihovní dokumenty s
výjimkou materiálů zpracovávaných skupinově. Záznam skupinově zpracovávaných
materiálů je dán charakterem těchto materiálů a způsobem jejich odborného
knihovnického zpracování. U periodického tisku se jako knihovní dokument
zaznamenává ukončený ročník nebo svazek.
§ 6
(1) Záznam v seznamu úbytků obsahuje
a) datum
zapsání,
b)
pořadové číslo záznamu,
c)
přírůstkové číslo knihovního dokumentu a případně i
jeho signaturu,
d)
označení autora, název, místo a rok vydání knihovního
dokumentu, popřípadě jiné údaje zaručující nezaměnitelnost knihovního
dokumentu,
e) důvod
odpisu nebo vyřazení knihovního dokumentu s odvoláním na příslušný schvalovací
doklad.
(2)
Jde-li o hromadně vyřazované knihovní dokumenty, zaznamenané ve zvláštním
seznamu, který obsahuje údaje uvedené v odstavci 1 písm. c) a d), lze záznam v
seznamu úbytků provést odkazem na tento seznam.
(3)
Do seznamu úbytků se nezaznamenává vyřazení knihovních dokumentů s omezenou
dobou platnosti.
§ 7
Náležitosti zápisu o výsledku revize
knihovního fondu
Zápis
o výsledku revize knihovního fondu obsahuje údaje o rozsahu revize, zahrnující
úsek knihovního fondu, který byl revidován, a počet revidovaných knihovních
dokumentů, datum zahájení a ukončení revizních prací, údaje o podkladech
použitých při revizi, jména a příjmení osob, které revizi prováděly, a jejich
funkci, popřípadě pracovní zařazení, a nález revize. Pokud byl při revizi
zjištěn rozdíl mezi evidovaným a skutečným stavem knihovního fondu, je
součástí zápisu o výsledku revize knihovního fondu seznam zjištěných rozdílů.
§ 8
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se:
1. Vyhláška ministerstva
školství a kultury č. 51/1963 Sb., o evidenci knihoven jednotné soustavy, o
meziknihovní výpůjční službě a o přednost-ním právu knihoven při získávání
literatury, časopisů a jiných sbírkových materiálů.
2. Vyhláška ministerstva
školství a kultury a Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy a
techniky č. 110/1965 Sb., o evidenci zahraniční literatury.
3. Směrnice ministerstva
kultury ČSR čj. 10 284/69, o evidenci a revizi knihovních fondů v knihovnách jednotné
soustavy, ve znění směrnice čj. 12 216/83-II/2.
§ 9
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Ministr:
Dostál v.
r.
NAŘÍZENÍ
VLÁDY
Nařízení vlády ČR
č.
288/2002 Sb.,
kterým se stanoví pravidla poskytování dotací na
podporu knihoven
Vláda nařizuje podle § 15 odst. 3 zákona č. 257/2001 Sb., o knihov-nách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) (dále jen „zákon“):
§ 1
Předmět úpravy
(1)
Toto nařízení stanoví pravidla pro poskytování dotací
provozovatelům knihoven ze státního rozpočtu (dále jen "dotace") na
činnosti a projekty podle § 15 odst. 1 písm. b) až h), j) a l) zákona a na
zajištění výkonu regionálních funkcí podle § 15 odst. 1 písm. i) zákona.
(2)
Toto nařízení se nevztahuje na poskytování dotací na
a)
projekty vědy a výzkumu podle § 15 odst. 1 písm. a)
zákona, které se řídí zvláštními právními předpisy, 1)
b)
výstavbu nebo rekonstrukci knihovny podle § 15 odst.
1 písm. k) zákona, které se řídí zvláštními právními předpisy. 2)
Pravidla poskytování dotací
§ 2
Dotaci lze
poskytnout provozovateli knihovny
zapsané do evidence knihoven, 3)
který nemá ke dni podání žádosti splatné závazky ve
vztahu ke státnímu rozpočtu,
ke státním fondům nebo k rozpočtu územního samosprávného celku a splatné
závazky pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociálním
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
§ 3
Ministerstvo kultury (dále jen „ministerstvo“) vyhlásí do 31. října kalendářního roku, jenž předchází rozpočtovému roku, v němž má být dotace poskytnuta, prostřednictvím tisku a v informačním systému s dálkovým přístupem 4) výběrové dotační řízení pro následující rozpočtový rok pro jednotlivé oblasti vybrané v rozsahu podle § 7 až 15 tohoto nařízení.
§ 4
(1) Žádost o poskytnutí dotace obsahuje
a)
název nebo obchodní firmu provozovatele knihovny,
identifikační číslo, sídlo a právní formu, jde-li o právnickou osobu,
b)
jméno, popřípadě jména a příjmení provozovatele
knihovny, místo trvalého pobytu a
identifikační číslo, pokud bylo přiděleno, jde-li o fyzickou osobu,
c)
jméno, popřípadě jména a příjmení osob, které jsou
statutárním orgánem nebo členy statutárního orgánu, je-li provozovatel knihovny
právnickou osobu,
d)
bankovní spojení,
e)
daňové identifikační číslo provozovatele knihovny,
f)
telefonní a faxové číslo, popřípadě elektronickou
adresu,
g)
popis činnosti nebo projektu, na které je dotace
žádána (dále jen „projekt“), včetně termínu a místa jeho realizace a popisu
dosavadního zabezpečení činnosti, na kterou je dotace požadována,
h)
požadovanou výši dotace.
(2) Příloha k
žádosti o poskytnutí dotace obsahuje
a)
podrobný rozpočet projektu,
b)
prohlášení o výši finanční spoluúčasti provozovatele
knihovny na realizaci projektu,
c)
prohlášení provozovatele knihovny o splnění podmínek
podle § 2.
(3)
Žádost se podává ministerstvu písemně do 10. ledna kalendářního roku,
v němž má být dotace poskytnuta.
§ 5
(1) Projekty
posuzují výběrové komise jako poradní orgány ustavené ministerstvem, které vždy
hodnotí
a) kvalitu
projektu, jeho společenskou potřebnost a předpokládaný přínos,
b) přiměřenost
rozpočtovaných nákladů na jednotlivé činnosti,
c) odbornou
úroveň a vybavenost knihovny,
d) výsledky
realizace projektů provozovatele knihovny, pokud na ně byla poskytnuta dotace
v předchozích letech.
(2) Jednání výběrových
komisí se řídí jednacím řádem vydaným ministerstvem.
§ 6
(1)
Na základě výsledku výběrového dotačního řízení vydá ministerstvo do 30. dubna
kalendářního roku, v němž má být dotace poskytnuta, rozhodnutí o
poskytnutí dotace podle zvláštního právního předpisu, 5)
a to až do vyčerpání finančních prostředků pro daný rozpočtový rok. Při
rozhodování o žádostech o poskytnutí dotace se přihlíží k pořadí
dopo-ručenému výběrovými komisemi na základě hledisek podle § 5 odst. 1.
(2)
Dotace může být poskytnuta do výše 70% rozpočtovaných nákladů na realizaci
projektu.
(3)
Dotace je ministerstvem poskytována v termínech stanovených v rozhodnutí
o poskytnutí dotace.
§ 7
Dotace na zavádění nových technologií v oblasti zajištění
veřejných knihovnických a informačních služeb
Cílem zavádění nových technologií v oblasti zajištění veřejných knihovnických a informačních služeb je především
a) automatizace knihovnických a informačních procesů, při níž se respektují vyhlášené knihovnické a technické standardy doporučené Národní knihovnou České republiky jako centrem standardizačních činností,
b) integrace informačních zdrojů a jejich kvalitativně nové zpřístupnění prostřednictvím jednotné informační brány.
§ 8
Dotace na podporu propojení knihoven v síti
§ 9
Dotace na zpracování informačních pramenů
do
elektronické podoby a jejich zpřístupnění
Cílem
zpracování informačních pramenů do elektronické podoby a jejich
zpřístupnění je především
a)
digitalizace historických fondů knihoven, při níž se
dodržují příslušné standardy,
b)
mikrofilmování dokumentů ohrožených degradací
kyselého papíru, při němž se dodržují příslušné standardy,
c)
budování a rozvoj digitální knihovny a archivu za
účelem dlouho-dobého zpřístupnění digitálních dat,
d)
zpřístupnění katalogů v elektronické podobě
v knihovnách s knihov-ními fondy velkého rozsahu nebo zásadního
významu, které zajišťují meziknihovní výpůjční služby nebo uchovávají a
zpřístupňují národní kulturní dědictví a tradičně vykazují vysokou úroveň
katalogizace,
e)
sdílená katalogizace knihoven a kooperativní tvorba a
využívání souboru národních autorit v rámci souborného katalogu.
§ 10
Dotace na doplnění knihovního fondu
§ 11
Dotace na ochranu knihovního fondu
před
nepříznivými vlivy prostředí
§ 12
pro
občany se zdravotním postižením
§ 13
Dotace na projekty v oblasti kulturní,
výchovné a vzdělávací činnosti
§ 14
Dotace na zabezpečení dalšího odborného vzdělávání
pracovníků knihoven
§ 15
Dotace na vybavení objektu knihovny
zabezpečovacími a protipožárními systémy
§ 16
(1) Dotaci
lze poskytnout provozovateli krajské knihovny
nebo provozovateli vybrané základní knihovny
v kraji, na kterou byl výkon regionálních funkcí přenesen.
(2) Provozovateli
vybrané základní knihovny lze dotaci poskytnout pouze na činnosti vymezené ve
smlouvě o přenesení regionálních funkcí.
§ 17
(1) Dotace jsou poskytovány z finančních prostředků státního rozpočtu určených na realizaci Programu podpory zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven (dále jen „Program“).
(2) Ministerstvo může každoročně vyčlenit
z finančních prostředků Programu částku ve výši nejvýše 5% pro řešení
případné nevyváženosti systému regionálních funkcí knihoven.
(3) Z částky, která představuje 55 % zůstatku finančních prostředků Programu, se stanoví průměrná částka finančních prostředků na jednoho obyvatele České republiky. Na zajištění výkonu regionálních funkcí na
území každého kraje přísluší finanční prostředky, které jsou násobkem počtu obyvatel kraje podle posledního sčítání lidu6) a stanovené průměrné částky na jednoho obyvatele.
(4) Z částky, která představuje 45 % zůstatku finančních
prostředků Programu, se stanoví průměrná částka finančních prostředků na jednu
základní knihovnu provozovanou obcí v České republice. Na zajištění výkonu
regionálních funkcí na území každého kraje přísluší finanční prostředky, které
jsou násobkem počtu základních knihoven provozovaných obcí v kraji a stanovené
průměrné částky na jednu základní knihovnu provozovanou obcí.
(5) Předběžnou částku finančních prostředků Programu určenou na
podporu zajištění regionálních funkcí na území kraje podle odstavců 3 a 4
oznámí ministerstvo provozovateli krajské knihovny do 31. října kalendářního
roku, jenž předchází rozpočtovému roku, v němž má být dotace poskytnuta.
Při jejím stanovení vychází ministerstvo
z návrhu státního rozpočtu na nadcházející rozpočtový rok.
§ 18
(1) Žádost
o poskytnutí dotace na podporu zajištění regionálních funkcí na území kraje
podává provozovatel krajské knihovny i za provozovatele vybraných základních
knihoven v kraji, na které byl výkon regionálních funkcí přenesen,
ministerstvu do 30. listopadu kalendářního roku, jenž předchází rozpočtovému
roku, v němž má být dotace poskytnuta.
(2) Žádost
o poskytnutí dotace obsahuje údaje o provozovateli krajské knihovny a o
provozovatelích základních knihoven v kraji, na něž byl výkon regionálních
funkcí přenesen, stanovené v § 4 odst. 1 písm. a) až f)
(3) a h). Přílohou žádosti jsou kopie smluv o
přenesení regionálních funkcí na základní knihovny.
§ 19
(1) Ministerstvo
vydává rozhodnutí podle zvláštního právního předpisu5) o poskytnutí
dotace jednotlivým provozovatelům knihoven na příslušný rozpočtový rok.
(2) Výše
dotace je dána součtem částí finančních prostředků určených výpočtem podle § 17
odst. 3 a 4.
(3) Dotace
se poskytuje v souladu se zvláštním právním předpisem, 2) a to zpravidla
průběžně čtvrtletně, nejpozději poslední den prvního měsíce čtvrtletí.
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§
20
(1) Dotaci nelze poskytnout, pokud provozovatel knihovny
nepředložil vyúčtování dotace poskytnuté na podporu knihoven v předchozím
rozpočtovém roce v termínu stanoveném v rozhodnutí o poskytnutí
dotace, popřípadě pokud neodvedl nevyčerpané prostředky z dotace do
státního rozpočtu.
(2) Dotaci lze použít pouze na účel uvedený v rozhodnutí o
poskytnutí dotace.
(3) Z dotace lze hradit kapitálové, běžné a mzdové výdaje
související s realizací projektu nebo související s podporovaným
zajištěním regionál-ních funkcí. Pro stanovení konkrétní výše dotace na mzdy se
použije zvláštní právní předpis, 7) podle
kterého se stanoví platy zaměstnanců vykonávajících stejné nebo srovnatelné
činnosti.
§ 21
Pro kontrolu dodržování
podmínek, za kterých byla dotace poskytnuta, pro řízení o odnětí dotace a pro
uplatnění sankcí za porušení rozpočtové kázně při hospodaření s dotací platí
zvláštní právní předpisy. 8)
§ 22
Výběrová dotační řízení na
podporu knihoven vyhlášená ministerstvem
přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení se dokončí podle předpisů.
§ 23
Toto
nařízení nabývá účinnosti dnem 1. července 2002.
předseda
vlády
ministr
kultury
EVIDENCE
KNIHOVEN
Ministerstvo
kultury oznamuje všem knihovníkům, zřizovatelům a pro-vozovatelům knihoven, že
podle zákona 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných
knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) byla ve spolupráci s
Národní knihovnou ČR vytvořena databáze pro evidenci knihoven. Každá ze
zapsaných knihoven tak bude mít snazší možnost spolupráce se státními či oblastními
institucemi. Evidence je veřejně přístupným informačním systémem a tedy
kýmkoliv a kdykoliv použitelná.
Hlavní
důvody pro zapsání knihoven do zmíněné evidence jsou v zásadě tři:
1. evidované knihovny mají možnost žádat dotaci z
peněžních prostředků státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo
Národního fondu podle zvláštního zákona č. 218/2000 Sb., o roz-počtových
pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve
znění pozdějších předpisů (§ 15
knihov-ního zákona)
2. evidované knihovny mohou při revizi knihovních
fondů využít výjimky ze zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů (§ 16 knihovního zákona)
3. za evidované knihovny sjednává Národní knihovna ČR
smlouvy s ochrannými autorskými organizacemi, zastupuje knihovny systému
knihoven při jednání s kolektivními správci autorských práv ve věci úhrady
odměn za užití autorských děl. (zákon č. 121/2000 Sb.) (§ 9
knihovního zákona)
Pro
usnadnění a urychlení práce na obou stranách připravilo Ministerstvo kultury
stručné a jasné vzory žádosti pro zápis do evidence knihoven: Vzor žádosti o evidenci
knihoven - právnické osoby a Vzor žádosti o evidenci
knihoven - fyzické osoby.
Národní
knihovna ČR ve spolupráci s knihovnami připravila pro menší knihovny příklad zřizovací
listiny, vzorový knihovní řád a Návrh
základní struktury knihovního řádu pro VŠK. Dokumenty jsou k dispozici ke
stažení - odkazy na ně najdete rovněž na stránce http://www.nkp.cz/
o_knihovnach/Legislativni_dokumenty.htm .
Pro
podání návrhu zápisu je třeba splnit několik zásadních formalit: uvést veškeré
potřebné údaje dle §
5 odst. 3 knihovního zákona, přiložit nezbytné přílohy (knihovní řád a
zřizovací listinu popř. statut) a zaslat na Ministerstvo kultury, odbor umění a
knihoven, Milady Horákové 139, 160 41 Praha 6. Návrh zápisu do evidence
knihoven se podává písemně, poštou, nikoliv prostřednictvím e-mailu.
Při
zápisu knihovny, jejímž provozovatelem je právnická osoba, mohou nastat 2
základní případy:
1. knihovna je právnickou osobou, tzn. má právní
subjektivitu. Potom je sama sobě provozovatelem a údaje o provozovateli i
knihovně vyplňuje pouze o své instituci. Nikde se neobjeví údaj o jejím
zřizovateli. Takovým příkladem je třeba Národní knihovna ČR.
2. knihovna nemá právní subjektivitu, je součástí jiné
právnické osoby. To platí např. v případě většiny obecních knihoven,
vysokoškolských knihoven nebo knihoven, které jsou součástí např. kulturních
středisek atd. Potom v části o provozovateli vyplňuje údaje o právnické osobě,
jíž je knihovna součástí a údaje o vlastní knihovně se objeví v části knihovna.
Je-li
provozovatelem knihovny fyzická osoba, postupuje se analogicky podle bodu 2.
Zřizuje-li jeden provozovatel více knihoven, podává potom za každou knihovnu
žádost zvlášť.
Upozornění:
dle §
7 odst. 1 knihovního zákona má každá zapsaná knihovna povinnost informovat
o změnách údajů evidovaných v evidenci knihoven do 30 dnů ode dne, kdy ke změně
došlo.
Kontaktní osoba:
Blanka Čermáková
02/57 085 219
Blanka.Cermakova@MKCR.CZ
Zveřejněno 14. 5. 2002 na webových stránkách Národní knihovny ČR v oddílu „Informace pro knihovny“
Vzor žádosti o evidenci knihoven
Podle zákona č. 257/2001 Sb., o
knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních
služeb (knihovní zákon) Právnické osoby PROVOZOVATEL*
KNIHOVNA
Povinné přílohy:
* Podle §
2 písm. i/ knihovního zákona je provozovatelem knihovny fyzická nebo
právnická osoba, která svým jménem v knihovně poskytuje veřejné knihovnické
a informační služby. U právnických osob, zapsaných do veřejného seznamu podle zvláštního právního předpisu, je provozovatel povinen k žádosti přiložit rovněž výpis z tohoto veřejného seznamu, který nesmí být starší 60 dnů. |
KNIHOVNÍ
ŘÁD
A. Návrh základní struktury knihovního řádu
·
Právní zakotvení
·
Rovný přístup uživatelů k informacím
·
Poslání a činnost knihovny
·
Vazby na ostatní zákony
·
Tematická a druhová skladba knihovních fondů primárních a
sekundár-ních, jejich rozsah
·
Elektronické informační zdroje a fondy a způsob jejich
zpřístupňování
·
Vyjmenování služeb podle paragrafu 4 a 14 Zákona a
s uvedením, které mohou být placené
·
Základní kategorie uživatelů
·
Interní uživatelé
·
Externí uživatelé
·
Kolektivní uživatelé
·
Obecné ustanovení o půjčování
·
Průkazy uživatelů (vystavování, registrace, prolongace)
·
Práva a povinnosti uživatelů
·
Způsoby půjčování
·
Výpůjční lhůty a počet půjčených svazků
·
Postupy při půjčování
·
Vracení vypůjčeného dokumentu a ručení uživatele za
vypůjčený dokument
·
Poplatky z prodlení a náhrady za ztracené dokumenty
·
Služby nabízené prostřednictvím WWW stránek
·
Zpřístupňování online elektronických informačních zdrojů
·
Kopírovací služby
·
Meziknihovní/mezinárodní výpůjční služby
·
Pořádání knižních výstav
VIII. Sankce za nedodržování knihovního řádu
·
Výjimky z KŘ
·
Doplňky KŘ
·
Účinnost KŘ
B.
Knihovní řád knihovny ústavu (pracoviště)
Akademie
věd České republiky
(vzor)
V souladu se zákonem ČNR č.283/1992 Sb., o Akademii věd
České republiky ve znění zákona č.220/2000 Sb., Stanovami Akademie věd České republiky
ze dne 19.února 2001 (článek 46d) a zřizovací listinou …………… (ústavu,
pracoviště AV ČR), jehož je knihovna součástí, vydávám tento knihovní řád:
Posláním knihovny je shromažďovat,
zpracovávat, uchovávat a zpřístupňovat vědecké informace obsažené ve
specializovaném knihovním fondu, zaměřeném na potřeby vědeckého výzkumu
pracoviště.
Tematická a druhová skladba knihovních fondů
primárních a sekundárních odpovídá zaměření vědeckého výzkumu pracoviště, takto
profilovaný knihovní fond je systematicky doplňován nákupem, výměnou a dalšími
zdroji v koordinaci a spolupráci v knihovnami téhož nebo příbuzného
tematického zaměření. Knihovní a informační fond není omezen pouze na klasické
nosiče informací, ale zahrnuje i
elektronické informační zdroje a fondy.
Knihovna poskytuje své služby
přednostně pracovníkům ústavu, bezplatně zpřístupňuje knihovní dokumenty
také širší veřejnosti, které poskytuje rovněž ústní bibliografické, referenční a faktografické informace a
rešerše, umožňuje zprostředkování informací z vnějších informačních zdrojů
a přístup k vnějším informačním zdrojům, ke kterým má bezplatný přístup.
Rozvíjí meziknihovní výpůjční služby.
Základní kategorií uživatelů
knihovny jsou interní uživatelé - pracovníci vlastního ústavu (pracoviště) a
externí uživatelé - pracovníci ostatních pracovišť AV ČR, VŠ a širší veřejnost.
Externím uživatelem knihovny se
může stát fyzická nebo právnická osoba vydáním průkazu uživatele knihovny na
základě vyplněné přihlášky, ověřené pracovníkem knihovny podle osobních údajů,
u právnických osob navíc na základě písemného ověření.
Uživatelé knihovny jsou povinni
dodržovat výpůjční řád knihovny.
Půjčování dokumentů
z vlastního knihovního a informačního fondu je bezplat-né.
Výpůjční lhůta pro interní
uživatele se stanovuje interním příkazem ředitele (vedoucího) ústavu
(pracoviště).
Externím pracovníkům se půjčují
dokumenty až na výjimky prezenčně, mimo
ústav (domů) jen výjimečně, a to se souhlasem ředitele (vedoucího) ústavu
(pracoviště), který rovněž určuje možný počet půjčených svazků.
V případě půjčování dokumentů mimo
ústav (domů) je stanoven přesný termín vrácení vypůjčeného dokumentu, jsou
uvedeny podmínky ručení uživatele za vypůjčený dokument, poplatky z prodlení a náhrady za
ztracené dokumenty.
Patří k nim
a) služby nabízené prostřednictvím WWW stránek knihovny
b) zpřístupňování online
elektronických informačních zdrojů za podmínek stanovených ředitelem (vedoucím)
ústavu (pracoviště).
Patří k nim
a) Kopírovací služby
b) Meziknihovní/mezinárodní
výpůjční služby
c) Pořádání knižních výstav
d) Vydávání bibliografií, soupisů
Uživatel knihovny je povinen
uhradit ztrátu knihovního dokumentu, jeho poškození nebo zničení.
Výjimky z Knihovního řádu
povoluje ředitel (vedoucí) ústavu (pracoviště) AV ČR nebo jím pověřený
pracovník.
Nedílnou součástí Knihovního řádu je Ceník placených služeb
knihovny.
Tento Knihovní řád nabývá účinnosti dnem …….
DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
ZÁKON
České národní rady č. 283/1992 Sb.,
o Akademii
věd České republiky,
ve znění
zákona č. 220/2000 Sb.
Česká
národní rada se usnesla na tomto zákoně:
(výtah)
§ 13
Pracoviště
a. uskutečňuje vědecký
výzkum,
b. přispívá ke zvýšení
úrovně poznání a vzdělanosti,
c. přispívá k využití
výsledků vědeckého výzkumu,
d. získává, zpracovává a
rozšiřuje vědecké informace a poskytuje vě-decké posudky, stanoviska a
doporučení,
e. ve spolupráci s vysokými
školami uskutečňuje postgraduální studium a vychovává vědecké pracovníky,
f. rozvíjí mezinárodní
spolupráci v oblasti vědecké činnosti a vývoje technologií,
g. realizuje své úkoly ve
spolupráci s ostatními vědeckými a odbornými institucemi; za tím účelem může s
těmito institucemi uzavírat smlouvy o sdružení.
STANOVY AKADEMIE VĚD ČESKÉ
REPUBLIKY
Vláda České republiky schválila usnesením č. 418 ze
dne 11. srpna 1993 stanovy Akademie věd České republiky, které byly změněny
usnesením vlády č. 168 ze dne 19. února 2001. Stanovy Akademie věd České
republiky jsou od 19. února 2001 platné v tomto znění:
(výtah)
PRACOVIŠTĚ
AKADEMIE
Postavení
a úkoly pracovišť
Vědecká pracoviště zejména
a) uskutečňují vědecký
výzkum,
b) přispívají ke zvýšení
úrovně poznání a vzdělanosti,
c) přispívají k využití
výsledků vědeckého výzkumu,
d) získávají,
zpracovávají a rozšiřují vědecké informace a poskytují vědecké posudky,
stanoviska a doporučení,
e) ve spolupráci s vysokými
školami uskutečňují za podmínek stanovených zákonem o vysokých školách1)
akreditované doktorské studijní programy a vychovávají vědecké pracovníky,
f) rozvíjejí mezinárodní spolupráci v oblasti vědecké
činnosti a vývoje technologií,
g) realizují své úkoly ve
spolupráci s ostatními vědeckými a odbornými institucemi.
….
DOSLOV
Při
přípravě tohoto čísla INFORMACÍ jsme čerpali z webovských strá-nek Národní
knihovny České republiky – http://www.nkp.cz
Doporučujeme
Vám, abyste tak činili i Vy, a to jak při zpracování knihovního řádu, tak při
přípravě ohlášení knihovny do evidence MK ČR.
Webovské stránky Národní knihovny jsou
průběžně doplňovány o no-vé materiály, které Vám mohou být k užitku.
Najdete je v oddíle „Informa-ce pro knihovny“. Z rozcestníku, který
zde slouží k lepší orientaci, vyberte v tomto případě buď hned první
složku „Aktuality a zajímavosti“ anebo samostatný oddíl věnovaný „Legislativním dokumentům“ v dolní
části nabídky.
Najdete tam nejen materiály, které
otiskujeme, ale také mnohé další, které by Vás rovněž mohly zajímat. Jsou to
mimo jiné Vzorový knihovní řád, Návrh základní struktury knihovního řádu pro
vysokoškolské knihovny, Vzorový knihovní řád pro muzejní knihovny, Důvodová
zpráva k vládnímu návrhu zákona o veřejných knihovnách, Stanovisko Úřadu
pro ochranu osobních údajů týkající se rozsahu údajů v evidencích knihoven
ve vztahu k zákonu č. 101/2000 Sb. (Plný text zákona viz čtvrté číslo
INFORMACÍ z roku 2000, str. 39).
Obraťte se na
nás, budete-li potřebovat další rady.
Pěkné léto Vám přeje
redakce.
1) Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje)
Nařízení vlády č.
88/2001 Sb., o podmínkách účelového financování výzkumu a vývoje a předání
údajů do centrální evidence projektů financovaných ze státního rozpočtu, ve
znění nařízení vlády č. 374/2001 Sb.
Vyhláška č. 199/2001
Sb., o povolení obecné výjimky ze zákazu dohod narušujících soutěž podle § 3
odst. 1 zákona č. 153/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, pro určité druhy
dohod o výzkumu a vývoji.
Zákon č. 59/2000 Sb., o
veřejné podpoře.
2) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová
pravidla), ve znění zákona č. 493/2000 Sb., zákona č. 141/2001 S Vyhláška
č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů
reprodukce majetku.
b., zákona č. 187/2001 Sb. a zákona č. 320/2001 Sb.
Vyhláška
č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů
reprodukce majetku.
3) § 5 zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a
podmínkách provozování veřejných knihovnických služeb (knihovní zákon)
4
) § 2 písm. o) zákona č. 365/2000 Sb.,
o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů.
5 ) §
14 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb.
6)
Zákon č. 158/1999 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001.
7 )
Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost
v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění zákona
č. 590/1992, zákona č, 10/1993 Sb., zákona č. 40/1994 Sb., zákona č. 118/1995
Sb., zákona č. 20/1997 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., zákona č. 132/2000
Sb., zákona č. 217/2000 Sb. a zákona č. 492/2001 Sb.
Nařízení vlády č. 251/1992 Sb., o platových poměrech
zaměstnanců rozpočtových a některých dalších organizací, ve znění nařízení
vlády č. 76/1994 Sb., nařízení vlády č. 141/1995 Sb., nařízení vlády č. 70/1996
Sb., nařízení vlády č. 325/1996 Sb., nařízení vlády č. 352/1997 Sb., nařízení
vlády č. 247/1998 Sb., nařízení vlády č. 125/2000 Sb. a nařízení vlády č.
453/2000 Sb.
8 )
Zákon č. 218/2000 Sb.
Zákon č. 320/2001
Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o
finanční kontrole).