V rámci dvouletého projektu vznikla databáze cca 2 tisíc obcí, které se od jiné obce oddělily, s jejich základními charakteristikami: Téměř všechny nově vzniklé obce mají méně než 2 000 obyvatel, polovina má jenom do 200 obyvatel. Identifikace obyvatel se samostatnou obcí přivedla do vedení obcí schopné a iniciativní elity a v krátké době podařilo změnit vzhled venkovských sídel.
Data o spolupráci obcí ve svazcích byla získána elektronickým dotazováním jejich představitelů (512 oslovených svazků, 158 vyplněných dotazníků) a doplněna třemi případovými studiemi. Spojování obcí do svazků se týká především malých obcí. Pragmatickým důvodem je získání zdrojů, které jednotlivé obce nejsou s to získat, pro zajištění rozvojových aktivit; nejčastější aktivity sdružení jsou zaměřeny do regionálního rozvoje a do cestovního ruchu. Aktivity svazků jsou finančně závislé na aktérech, kteří jsou mimo území svazku, ať už je to kraj, stát nebo EU. Svazek, resp. jeho orgány, které kopírují obecní samosprávné orgány, je politickou platformou pro vyjednávání, přesvědčování a dosahování konsenzu; Jde o řešení situací, v nichž sledování jenom vlastního zájmu přináší ztrátu všem. Svazek obcí se stal vedle samosprávy obce novou politickou organizací lokálního společenství. Takovému postavení svazků by se měly přizpůsobit i materiální podmínky jejich existence. Je preferována autonomie samosprávného celku a dosažení efektivity výkonu veřejné správy prostřednictvím spolupráce obcí ve svazcích.