Diplomové a bakalářské práce

Oddělení zpracování obrazové informace ÚTIA AV ČR vede diplomové práce studentů MFF UK a FJFI ČVUT.
Prosíme zájemce, aby se přihlásili e-mailem na adresu zitova@utia.cas.cz.

V roce 2009/2010 byla vypsána tato témata: 

  • Jiří Boldyš: Časová analýza 3D dat v nukleární medicíně
      Jedná se o navázání na software z dřívější diplomové práce, který se používá v nemocnici Na Homolce k detekci epileptických center a tumorů v PET snímcích. Cílem bude rozšířit stávající software o registraci v případě rostoucích tumorů a zpracování dat při použití jiného radiofarmaka.
  • Filip Šroubek: Limity ve zvyšování rozlišení u běžných digitálních fotoaparátů
      Softwarově zvyšovat rozlišení (tzv. superresolution) fotografií je lákavá možnost avšak naráží na limity optiky fotoaparátů. Za jakých podmínek
      při fotografování lze o zvýšení rozlišení ještě reálně uvažovat?
  • Filip Šroubek: Použití akcelerometrů k odhadování typu rozmazání během fotografování
      Fotografování s dlouho expozicí má za následek rozmazání, které se těžko odstraňuje bez jakékoliv další informace. Akcelerometry nám poskytují informaci o pohybu kamery během focení. Lze tuto informaci použít k odhadnutí typu rozmazání a následně k doostření fotografie?
  • Jiří Boldyš: Registrace na trojúhelníkových sítích pomocí momentových invariantů
      Jedná se o úlohu, kterou je potřeba řešit např. v automobilovém průmyslu, kdy porovnáváme předlohu dílu a naskenovaný výrobek. Mělo by vzniknout alternativní řešení, kdy použijeme momentové invarianty.
  • Tomáš Suk: Rychlý výpočet momentů šedotónových a barevných obrázků
      Implementovat efektivnější metodu(-y) pro výpočet momentů na širší třídě obrázků než umožňují stávající metody.
  • Luboš Soukup: Bayesovský přístup k registraci digitálních obrazů
      Odhadování přesnosti vybraných veličin v obraze, testování statistické významnosti změn v obraze.
  • Luboš Soukup: Neurčitost Fourierovy transformace
      Studium působení principu neurčitosti při zpracování obrazu v amplitudové a frekvenční oblasti. Kvantifikace ztráty informace při aplikaci Fourierovy transformace na různé typy obrazů. Vymezení různých tříd obrazů z hlediska použitelnosti Fourierovy transformace.
  • Stanislav Saic, Babak Mahdian: Analýza chromatických aberací za účelem detekce falzifikátů
      Optické soustavy promítají různé druhy aberací (vad) do snímků. Je-li s digitální fotografií softwarově manipulováno, okrajová chromatická aberace je často pozměněna ve snímku. Cílem je automaticky odhadnout okrajovou chromatickou aberaci.
  • Stanislav Saic, Babak Mahdian: Detekce manuálně rozmazaných hran
      Při softwarové manipulaci s digitálnífotografií pomocí copy-paste techniky se často dodatečně rozmazávají hrany, aby vizuální vjem nebyl narušen. Cílem je vyvinout metodu, která bude detekovat manuálně rozmazané hrany.
  • Stanislav Saic, Babak Mahdian: Detekce nekonzistentnosti v CFA
      Většina digitálních fotoaparátů a kamer používá jeden senzor s polem barevných filtrů (Color Filter Array) a RGB snímek získává interpolací. Tato interpolace se projevuje specifickou korelací, která je však často narušena při softwarové manipulaci. Cílem je kvantifikovat korelaci způsobenou CFA interpolací a hledat její přítomnost v různých částech snímku.
  • Stanislav Saic, Babak Mahdian: Detekce nekonzistentnosti v osvětlení
      Při fotomontáží je velkým problémem správně upravit světelné vlastnosti jednotlivých snímků. Nekonzistentnost v osvětlení může být tak vhodným indikátorem softwarové manipulace s fotografií. Cílem je zjistit jak lze určit směr bodového světelného zdroje pouze z jednoho obrázku.
  • Stanislav Saic, Babak Mahdian: Detekce MPEG rekomprese
      MPEG je hojně využívaný kompresní formát videa. Je-li MPEG video modifikováno a následně opět uloženo jako MPEG, dochází ke dvojí kompresi, při které se mohou vytvořit prostorové a časové artefakty. Cílem je analyzovat jak tyto artefakty mohou být kvantifikovány a použity k určení zda bylo s videem dodatečně manipulováno.
  • Irena Váňová: Oblasti invariantní k ořezům
      Do existujícího systému na vyhledávání modifikovaných obrázků dopsat metodu, která umožní systému hledat i snímky oříznuté. Výhoda práce je praktičnost, použitelnost i možnost vědeckého přínosu.
  • Michal Šorel: Inteligentní algoritmy pro prohlížeče obrázků
      Zaměřeno na automatické doostřování v závislosti na rozlišení a vlastnostech zobrazovacího zařízení. Další možností jsou např. automatické otáčení fotografií podle jejich obsahu nebo inteligentní značkování.
  • Michal Šorel: Rozpoznávání příznaků vhodných pro navigaci nevidomých v neznámém prostředí
      Úkolem je zmapovat stav znalostí v oblasti navigace nevidomých pomocí obrazu snímaného kamerou, identifikovat co je pro navigaci důležité a příp. otestovat algoritmy které by se za tímto účelem daly použít.
  • Michal Šorel: Odstraňování odlesků z digitálních fotografií II
      Pokračování diplomové práce z minulého roku. Vývoj přesnějších algoritmů pro odstranění odlesků, které typicky vznikají při fotografování v protisvětle.
  • Michal Šorel: 3D slepá dekonvoluce
      Rozšíření známých algoritmů slepé dekonvoluce na 3D jádra. Předpokládaná aplikace ve fluorescenční mikroskopii. Obtížná diplomová práce, která bude vyžadovat práci s literaturou a vývoj netriviálních algoritmů.
  • Jan Blažek: Zobrazení rozdílů v zobraze
      Návrh algoritmů pro zobrazení diferencí ve vstupních datech. Algoritmy by měly pracovat nejen s pozměněnými obrazy ale také s obrazy z různých modalit. Cílem práce je uživateli nabídnout intuitivní a srozumitelné zobrazení změn v obraze.
  • Barbara Zitová: Estetická kamera
      Zpracování fotografií tváří. Nalezení tváře ve scéně a detekce významných struktur: oči, nos, ústa, uši, vlasy. Následuje nefotorealistická úprava tváře: úprava pleti, vlasů, symetrie, vzájemných proporcí apod. (lokální úpravy, morfing).
  • Barbara Zitová: Časové sekvence snímků
      Geometrické sesazení snímků stejné části scény, pořizované ve větším časovém intervalu. Úprava světelných a barevných podmínek. Analýza změn a jejich prezentace. Případná fúze do jednoho výsledného snímku.