Kalendář akcí

calendar.jpg

Akademický buletin

abicko

Den Země 2010

Týden vědy a techniky

projekt BIOCEV

 

Get the Flash Player to see this player.

Více o projektu

 

AV ČR  › Věda a výzkum  › Programy VaV  › Program "Informační společnost" (2004-2009)

Podrobnější informace o programu

 

Podrobnější informace o programu
"INFORMAČNÍ SPOLEČNOST"
(Tématického programu II (TP2) Národního programu výzkumu)


Tematický program II (TP2) Národního programu výzkumu schváleného usnesením vlády České republiky ze dne 28. dubna 2003 č. 417.
Kód CEP: 1E

Cílem programu je podpořit výzkum směřující k získávání základních poznatků umožňujících rozvoj informačních technologií a k uplatnění těchto poznatků a na nich založených technologií ve sféře výrobní, komunikační a řídící. Základním rysem projektů, které se mohou ucházet o podporu z Programu, proto bude jejich zaměření na procesy získávání, přenosu, uchovávání a využívání informací, které je možno charakterizovat jako data a nové znalosti. Z hlediska technologické návaznosti půjde o projekty zaměřené na vývoj výpočetní a komunikační techniky jak po stránce přístrojového a strojního vybavení (hardware) a vývoje komunikační infrastruktury, tak i v oblasti teoretických a programových řešení (software), zahrnujících zejména matematické a počítačové modelování přírodních i umělých systémů, vývoj systémů umělé inteligence a systémů znalostního managementu a uchovávání a zpracování informací.

Inteligentní systémy lze považovat za jednu z oblastí s nejdynamičtějším rozvojem a s nejvýznamnějším přínosem i potenciálem pro inovace ve všech oblastech lidské činnosti. Znalosti, jimiž se umělá inteligence prioritně zabývá, jsou považovány za rozhodující klíč k efektivnímu řešení netriviálních úloh průmyslové a společenské praxe.

Znalostní management je velmi perspektivní oblast, zaměřená na efektivní zpracování, uchovávání a opakované využívání nejrůznějších typů znalostí, které má podnik či instituce k dispozici v nejrůznorodější podobě.
Prudce se rozvíjející aplikace v oblasti výzkumu, výuky (e-learning), výroby (e-production), obchodu (e-commerce) i zábavy (e-entertainment) vyžadují spolehlivou a snadno použitelnou infrastrukturu. Perspektivní pro potřeby České republiky se jeví sítě typu Grid.
Rozvíjejí se metody medicínských telekonzultací a další přístupy telemedicíny. Multimediální služby umožňují zavést například telerehabilitaci, distanční vzdělávání či přístup k lékařské pohotovostní službě. Dlouhodobým cílem je, aby získané medicínské znalosti, zkušenosti, ale i konkrétní poznatky o pacientech mohly být příslušným personálem využívány kdekoliv a kdykoliv.
Ve světě je výzkumu v oblasti komunikačních technologií a přenosových sítí pro komunikační infrastrukturu a jejich zabezpečení věnována taková pozornost, že lze v mnoha aspektech tuto oblast charakterizovat jako celospolečensky prioritní a strategickou.
Důraz je kladen na budování gigabitových optických sítí, které mají převážně "předimenzované" parametry, s perspektivou uspokojování budoucích potřeb.
Využití je prakticky ve všech oblastech od obrany, přes automatizaci ve výrobních i nevýrobních procesech až po informatizaci společnosti. Rozvoj této oblasti je rovněž charakterizován snahou o konvergenci komunikačních technologií, vývojem protokolů podporujících vícefunkční využití sítí, integrace hlasu, obrazu (videa) a přenosu dat a současně poskytujících záruky kvality poskytovaných služeb. S vývojem komunikační infrastruktury souvisí i rostoucí zájem o otázky bezpečnosti komunikace, ochranu dat a soukromí uživatelů.
Matematické a počítačové modelování přírodních i umělých systémů představuje snad nejrozsáhlejší aplikaci matematiky a informatiky v praxi, s určujícím a rozhodujícím dopadem na důležité oblasti informační společnosti, jakými jsou technika a vývoj technologií, rozhodování a řízení na všech úrovních, finančnictví, péče o životní prostředí, průmysl, doprava, zdravotnictví, vojenství, klimatologie, věda a výzkum, apod.
Vedle rozvoje klasického modelování v současné době nabývají na důležitosti i prostředky pro simulaci rozsáhlých diskrétních systémů (jakými jsou např. řízení jaderných elektráren, dopravní systémy, trenažéry letadel, helikoptér apod.).
Oblast počítačového modelování zahrnuje takové důležité a výrazné aplikační směry jako jsou simulace fyziologických dějů a živých systémů, modelování udržitelného vývoje, víceúrovňová simulace a oblast bezpečnosti provozu dopravních systémů.
Prostřednictvím nástrojů modelování a simulace je možné provádět efektivní a relativně levnou analýzu vlastností libovolných systémů, např. materiálů, výrobků (virtuální výrobek), konstrukcí (virtuální konstrukce), výrobních a logistických procesů či informačních a materiálových toků v rámci podniku (virtuální podniky) apod.
Současný stav v České republice a v zahraničí
Ve všech průmyslově vyspělých zemích je problematika informační společnosti středem zájmu občanů i vládních orgánů. Na podporu výzkumu a vývoje v této oblasti jsou věnovány značné, stále se zvyšující přímé i nepřímé prostředky. Vzhledem k různorodosti členění rozpočtů a nejasně stanovené terminologii lze jen ztěží zodpovědně určit přesná procenta růstu vkládaných finančních prostředků v jednotlivých zemích. Je však jisté, že nárůst státních i soukromých investic je v tomto sektoru mnohonásobně rychlejší než průměrný.
V USA si vládní orgány i rozhodující ekonomická uskupení dlouhodobě uvědomují význam rozvoje a ekonomický potenciál v oblasti nazývané "Informační společnost". Výzkum a vývoj a jeho realizace má významným způsobem napomáhat udržení tempa ekonomického růstu. Rozvinutá "Informační společnost" je schopna lépe řešit sociální problémy (jako je např. vzdělávání) a zvládat krize i případně zvyšovat i odolnost a ochranu před selháním stávajících komplexních systémů, které nyní podporují dopravu, obranu, obchod, finance a zdravotnictví atd.
Aby výsledky výzkumu zaměřené na " Informační společnost " byly dostupné ve vhodném čase, je nezbytné urychleně a v potřebném rozsahu do tohoto procesu investovat potřebné finanční prostředky. V USA se například odhaduje, že do roku 2004 se (ve srovnání s rokem 2001) tyto prostředky zvýší čtyřnásobně.
Situace v Evropě je obdobná. Evropské společenství velmi intenzivně rozvíjí výzkumné a aplikačně-podpůrné programy prostřednictvím svých rámcových programů, kde informační technologie hrají rozhodující roli. Na jejich výzkum a vývoj jsou pro příštích několik let určeny částky v miliardách euro. Ještě větší finanční podporu lze očekávat v rámci 6. RP.
Výdaje na oblast informačních technologií v ČR jsou sice srovnatelné s ostatními zeměmi střední a východní Evropy, avšak v absolutní hodnotě jsou znatelně menší (přibližně třetinové) ve srovnání s průměrnými výdaji v zemích Evropské unie.
V oblasti hardware lze sledovat trvalý, byť poněkud pozvolnější růst rychlosti používaných součástek (dnes na trhu dostupné součástky s pracovním kmitočtem 1,5 GHz) a zvyšování paralelismu na všech úrovních. Roste potřeba návrhu stále nových, rychlejších a spolehlivějších integrovaných obvodů, a to i jednoúčelových pro zapouzdřené aplikace (embedded systems). Stále většího významu nabývají systémy odolné proti poruchám (fault-tolerant systems). Rozvíjejí se počítačové sítě, trvale se zvyšuje dostupná přenosová rychlost, která u skelných vláken může dosahovat až 40-80 Gbit/s. Zkoumají se systémy rádiového přenosu při velmi vysokých frekvencích. Výzkumné a vývojové práce se soustřeďují též na zefektivnění tzv. poslední míle, tedy vlastního připojení účastníka k síti. Spolu s rozvojem rychlosti sítí se rozšiřují služby poskytované sítěmi (viz sítě typu Grid). Značné úsilí je věnováno vývoji a nasazování bezdrátových lokálních sítí, pracujících na frekvenci 2,4 GHz.
Oblast software lze charakterizovat potřebou čím dál tím rychleji a inteligentněji zpracovávat rostoucí objem dat a informací. Snaha vložit do software co nejvíce "umělé inteligence" je patrná úplně všude. Složitost úloh vede k novým programovacím technikám a přístupům, z nichž vystupuje do popředí např. tvorba SW modulů (tzv. agentů) s dostatečně autonomním chováním (multiagentní systémy), technikám programování pro www aplikace a e-obchodování apod. Rostou požadavky průmyslové sféry na integraci dosavadních dílčích softwarových řešení (legacy systems) do rozsáhlejších celků, na dostatečně inteligentní plánovací, rozvrhování a rozhodovací systémy. V řadě výrobků se v čím dál tím větší míře využívají zapouzdřené aplikace včetně jednoúčelového software. Roste potřeba odborníků schopných pracovat se stále složitějšími nástroji pro navrhování hardware i software, programátorů všech zaměření. Zvláštní kapitolu představují informační systémy. Jejich technologie je v principu zvládnuta, avšak pro praktické aplikace je nejen třeba značných investic, ale je třeba řešit otázky vzájemné interoperability i otázky účelného využívání těchto systémů - rozvíjí se tak technologie strojového učení, datových skladů a data-mining.
Současný stav informatiky a jeho rozvoj ovlivňuje a zásadním způsobem bude ovlivňovat všechny sféry společenských aktivit. Vede např. k zcela novému pohledu na organizaci malých a středních podniků, kde lze za podpory e-prostředků počítat s atomizací a užší specializací jednotek (problematika tzv. "virtual enterprises"). Počítat lze se zefektivněním systémů státní správy, zkvalitněním výrobních procesů na všech úrovních, se zkvalitněním lékařské péče, a to i díky možnostem využívat rozsáhlých, lehce dostupných souborů znalostí.
V České republice jsou výzkumnými pracovišti bedlivě sledovány všechny nejnovější trendy prakticky ve všech oblastech, zahrnovaných pod pojem "Informační společnost". V řadě oblastí jsou výzkumně dosahovány špičkové výsledky ve světovém měřítku (např. v oblasti automatického řízení, umělé inteligence, kryptování signálu, rozpoznávání řeči a automatizovaného překladu textů, lékařské informatiky, atd.). Výsledky těchto pracovišť jsou možná ve větším rozsahu využívány v zahraničí než v tuzemsku, neboť pro rozsáhlejší aplikace v ČR nejsou k dispozici potřebné (nemalé) prostředky. Též podpora ze strany státních orgánů je velmi nízká, spíše deklarativní než faktická. Velmi významnou překážku, kterou by bylo možné rychle a bez větších nákladů odstranit, představuje izolovanost akademického a rezortního výzkumu.
Velkou předností ČR je poměrně široká kvalifikační základna a značná schopnost vysokoškolských odborníků procházet rekvalifikací. Taktéž vysokoškolská pracoviště jsou připravena vychovávat kvalitní odborníky ve stále větším počtu. Lze pozorovat, že vzniká nová generace odborníků-informatiků, která se převážně soustřeďuje v malých či středních firmách. Tyto firmy v čím dál tím větší míře investují do vlastního výzkumu a vývoje a stávají se více než konkurenceschopnými na světovém trhu.
Nicméně explicitně formulovaná jednotná státní politika vedoucí k jednoznačné podpoře (alespoň vybraných) programů v oblasti souhrnně nazývané "Informační společnost" stále chybí. Bez jejího vypracování však nelze čekat zásadní pozitivní obrat, ale jenom další zaostávání zejména v aplikační sféře. Nedostatečně budovaná "Informační společnost" bude zhoršovat naše možnosti participovat na evropském a celosvětovém výzkumu, a tedy i na trhu. Bude tak výrazně snížen přínos "Informační společnosti" pro ekonomiku ČR, a tedy i pro kvalitnější život každého jejího obyvatele.
Významným zdrojem financování výzkumu v ČR jsou prostředky EU, neboť z programů EU mohou instituce v ČR čerpat. Úspěšně se tak děje především na úrovni akademického výzkumu. Značné rezervy jsou však v usměrnění toku prostředků do realizační sféry. Zde by měla státní politika taktéž sehrát významnou roli.

Program "Informační společnost je členěn na 4 podprogramy:

5.1. Dílčí program (TP2-DP1)
INTELIGENTNÍ SYSTÉMY PRO ROZHODOVÁNÍ, ŘÍZENÍ A DIAGNOSTIKU
Dílčí program má následující priority a jim odpovídající klíčové směry výzkumu:
5.1.1. Systémy automatického řízení a sběru dat
a) metody hierarchického, distribuovaného a multiprocesorového řízení s ohledem na možnosti jejich praktického uplatnění v tuzemském průmyslu,
b) navrhování metod a algoritmů koordinace a kooperace činnosti v komunitě autonomně operujících jednotek (agentů) pro potřeby systémové integrace, plánování a rozvrhování,
c) rozvíjení architektury a metody sběru dat v rozsáhlých systémech s využitím Internetu a bezdrátové komunikace,
d) rozvíjení technologie mikrosystémů, zejména pro potřeby automatického řízení.
5.1.2. Umělá inteligence a její aplikace
a) propracování metody rozpoznávání a statistického zpracování neurčité informace pro potřeby on-line a prediktivní diagnostiky,
b) rozvíjení technologie spojené s tvorbou expertních systémů, zejména pak metody strojového učení, logického programování, algoritmy inspirované přírodou, data-mining, datawarehousing a zpracování rozsáhlých souborů dat,
c) vytváření metodologického rámce a nástroje pro automatizované testování a diagnostiky softwaru se zaměřením na potenciální export služeb.
5.1.3. Vývoj senzorů, aktuátorů a prostředků pro interaktivní komunikaci člověk-stroj
a) vývoj metod a technik pro znalostně podporovanou vizualizaci technologických a dalších procesů a pro interaktivní komunikaci přímým prostřednictvím vizualizačních systémů,
b) metody počítačového vidění a zpracování přirozeného jazyka s cílem zdokonalit komunikaci člověk-stroj a učinit ji přirozenější,
c) aplikovaný výzkum nových typů čidel a algoritmů pro zpracování údajů z nich.
5.1.4. Rozvoj dopravní telematiky a budování inteligentních dopravních systémů
a) výzkum a řešení telematické podpory logistiky dopravních systémů,
b) výzkum a návrh systémů přístupu k přepravním službám s využitím moderních telekomunikačních sítí,
c) výzkum optimalizace městských informačních systémů orientovaných na predikci a řešení kongerenčních stavů a kolapsů v městské hromadné dopravě.
Cíle dílčího programu (TP2-DP1):
  • vypracovat metodiky návrhu dopravních telematických systémů v České republice s ohledem na jejich architekturu, telekomunikační, navigační a manažerskou podporu,
  • vyvíjet technicky dokonalejší čidla a prostředky pro oboustrannou interakci člověk - stroj,
  • vypracovat metody inteligentního zpracování dat a znalostí pro zabezpečení aktuálních potřeb technické diagnostiky,
  • rozvíjet metody umělé inteligence nezbytné pro zabezpečování inteligentních funkcí systémů rozhodování a automatického řízení.
5.2. Dílčí program (TP2-DP2)
MANAGEMENT INFORMACÍ A ZNALOSTÍ
Dílčí program má následující priority a jim odpovídající klíčové směry výzkumu:
5.2.1. Společnost vědění a nové formy vzdělávání
a) vyvíjení metodologie a technických prostředků managementu znalostí, podporujících aplikace podnikových systémů integrace různorodých znalostí v tuzemských podmínkách,
b) rozvíjení techniky získávání, uchovávání a uchovávání znalostí ve znalostních bázích, které by se mohly stát vývozním artiklem (placené přístupy prostřednictvím Internetu) či podporováním konkurenceschopnosti našich informačních technologií i strojírenských výrobků.
5.2.2. Informační a znalostní systémy včetně personálních
a) zkoumání nových možností a netradičních metod využívání počítačových sítí pro potřeby nejrůznějších e-oblastí (e-commerce, e-production, e-learning, e-entertain-ment, apod.),
b) zpřístupnění sítě Grid nejprve vysokoškolským a akademickým pracovištím a posléze celoplošně,
c) orientování se na vývoj prostředků implementace služeb v informačních sítích uvažováním exportu softwarových řešení,
d) výzkum zaměřený na rozvoj služeb poskytovaných sítí typu Grid jako podpora rozšiřování možností exportu vysoce kvalifikované práce (outsourcing výzkumných, vývojových, inženýrských a jiných prací prostřednictvím počítačových sítí).
5.2.3. Elektronická dokumentace v systémech zdravotnictví, sociálního zabezpečení a veřejné správy
a) tvorba, integrace a využívání rozsáhlých zdravotnických informačních a znalostních systémů,
b) systémy vzdáleného přístupu k datům ve zdravotnických informačních systémech s cílem kdykoliv odkudkoliv získávat medicínské znalosti a data a poskytovat je kdykoliv kamkoliv,
c) systémy vzdáleného přístupu k osobním monitorovacím systémům a poskytování diagnostických i terapeutických konzultací na dálku (telemedicína).
5.2.4. Návrh, realizace a aplikace rozsáhlých distribuovaných výpočetních, databázových a informačních systémů
a) metody a techniky podporující tvorbu jednotného systému elektronické dokumentace především pro oblast zdravotnictví, sociální péče i pro státní správu v podmínkách České republiky,
b) metody zabezpečení dat, rozvíjet metody ověřování jejich důvěryhodnosti a integrity,
c) urychlené zavádění osobních identifikačních čipových karet v souladu s požadavky EU.
Cíle dílčího programu (TP2-DP2):
  • rozvíjet výzkum zaměřený na problematiku managementu znalostí s ohledem na potřeby českého průmyslu (i s ohledem na konkurenceschopnost exportu),
  • soustředit se na zavádění moderních informačních sítí, zejména sítí typu Grid, a na rozvoj způsobů jejich efektivního využívání v nejrůznějších sektorech,
  • rozvíjet techniky podporující tvorbu rozsáhlých informačních systémů a vzdáleného přístupu k nim a rozvíjet systémy telemedicíny,
  • rozvíjet prostředky nezbytné pro vedení elektronické zdravotnické dokumentace a pro realizaci projektu jednotné identifikační čipové karty pro obyvatele.
5.3. Dílčí program (TP2-DP3)
KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURA A TECHNOLOGIE
Dílčí program má následující priority a jim odpovídající klíčové směry výzkumu:
5.3.1. Rozvíjet výzkum systémů univerzálního, vícefunkčního a zabezpečeného komunikačního systému
a) podporou výzkumu a návrhem aplikací 4. a dalších generací mobilních komunikačních systémů,
b) rozvíjením výzkumu šíření elektromagnetických vln v pásmu extrémně vysokých frekvencí, vývojem anténních a obvodových struktur pro pásma extrémně vysokých frekvencí,
c) soustředěním se na výzkum a vývoj prostředků zajišťujících bezpečnost komunikace, ochranu dat a soukromí uživatele s významným potenciálem pro export řešení,
d) orientací na výzkum a vývoj metod a prostředků pro správu a optimalizaci sítí s cílem zabezpečovat předpoklady pro ekonomicky efektivní využívání těchto prostředků.
5.3.2. Rozvoj technologií komunikační infrastruktury, zejména přístupových sítí
a) podporou výzkumných prací rozvíjejících přístupové sítě (periferních částí lokální sítě) až do oblasti připojení těchto částí k páteřním sítím (označované jako "Last Mile") v místních podmínkách,
b) orientováním se na rozvoj komunikací v prostředí "indoor" a piko a mikro buněk pro statického až středně pohyblivého uživatele a pro široký rozsah rychlostí přenosu od středních (1 Mb/s) po vysoké (100 Mb/s a více),
c) stimulováním vývoje systémů podpory multimediálních služeb,
d) výzkumnými a vývojovými pracemi zaměřenými na vývoj integrovaných a rekonfigurovatelných mobilních terminálů umožňujících přechod mezi dílčími systémy (pozemskými/družicovými, veřejnými/vyhrazenými).
5.3.3. Rozvoj systémů digitální televize a rozhlasu se zaměřením na digitální teresteriální televizi
a) podporou výzkumu zařízení pro digitální televizi a rozhlas,
b) zaměřením se na vývoj systémů interaktivních informačních služeb s využitím digitální teresteriální televize v tuzemských podmínkách,
c) orientací na výzkum a vývoj kompresních algoritmů a enkrypčních systémů pro přenos digitálního obrazu a zvuku,
d) soustředěním se na vývoj komunikačních systémů využívajících IP protokoly s možností exportu softwarových řešení.
5.3.4. Výzkum přístrojů a zařízení pracujících na principech kvantové, statistické a vlnové optiky a pro optické komunikace
a) zaměřením se na teoretický výzkum podporující vývoj a stavbu přístrojů, systémů a komponent pro optické komunikace pracující na principech kvantové, statistické a vlnové optiky a vytvořit tak předpoklady pro konkurenceschopnost našich výrobků na světových trzích,
b) podporou výzkumu měřicích metod a měřicích zařízení pro optické komunikace pracující na principech kvantové, statistické a vlnové optiky.
Cíle dílčího programu (TP2-DP3):
  • vytvoření polyfunkční komunikační sítě včetně bezpečnosti a ochrany dat,
  • zavedení digitální televize a rozhlasu, poskytování interaktivních informačních služeb,
  • využitím digitální teresteriální televize,
  • vyvinutí přístrojů a zařízení pracujících na principech kvantové, statistické a vlnové optiky, včetně přístrojů a zařízení pro optické komunikace.
5.4. Dílčí program (TP2-DP4)
POČÍTAČOVÉ MODELOVÁNÍ A NÁVRH SYSTÉMŮ A PROCESŮ
Dílčí program má následující priority a jim odpovídající klíčové směry výzkumu:
5.4.1. Technologie počítačového modelování a simulace, a to jak z matematického, tak i informačního hlediska
a) teoreticko-metodologické zázemí počítačového modelování; zde se zaměřit především na návrh, analýzu, rozvoj a implementaci algoritmů a programů využívajících nové možnosti výpočetní techniky (zejména paralelní a distribuované systémy),
b) simulace fyzikálních, chemických a technických systémů,
c) simulace fyziologických a živých systémů,
d) víceúrovňové realistické simulace velmi složitých systémů řízení vyžadující propojení dějů probíhajících v různých věcných i časových dimenzích,
e) efektivní implementace matematických modelů.
5.4.2. Rozvoj a aplikace nástrojů a prostředků pro matematické a počítačové modelování, simulaci a vizualizaci
a) rozvíjení nástrojů pro realistické modelování rozsáhlých systémů v reálném čase, např. pro potřeby konstruktérů trenažérů,
b) rozvoj nástrojů pro simulaci reálných systémů s ohledem na bezpečnost jejich provozu v praxi (např. jaderné elektrárny, dopravní systémy, simulace bezpečnostní situace a vojenských akcí),
c) hledání nové aplikační oblasti pro využití matematického a počítačového modelování a simulace a návrhu systémů,
d) průběžné vylepšování prezentace výsledků modelování a interakce člověk-počítač prostředky vizualizace, počítačové animace, případně využitím dalších multimediálních prostředků,
e) rozvíjení systémů virtuální reality a systémů podporujících projekty typu "virtuální podnik".
5.4.3. Vývoj složitých integrovaných zákaznických obvodů a systémů (s cílem podpory vývozu vysoce kvalifikované práce)
a) cílevědomým rozvíjením aplikace nástrojů pro návrh složitých integrovaných zákaznických obvodů a systémů s cílem zvýšit potenciální vývoz služeb v této oblasti,
b) rozvíjením metodologie popisu a modelování komplexních systémů na jediném čipu s cílem vytvořit předpoklady pro rozšíření výroby jednočipových systémů a zařízení v ČR,
c) soustředěním se na výzkum technik návrhu systémů s využitím integrovaných obvodů programovatelných zákazníkem.
5.4.4. Vývoj metodologií, technologií a nástrojů softwarového inženýrství s cílem zefektivnit a zkracovat vývojové cykly, a vytvářet tak kompetitivní výhody pro softwarový průmysl v České republice
a) rozvoj a systematické aplikování metodologií softwarového inženýrství ve všech fázích vývojového cyklu programového vybavení, rozvíjení metod a technologií podporujících opakovatelnou využitelnost komponent a kolaborativní návrh v distribuovaném prostředí s uvažováním efektivní zpětnovazební interakce mezi jednotlivými fázemi vývojového cyklu,
b) vytvoření předpokladů pro zvýšení efektivnosti a konkurenceschopnosti softwarového průmyslu rozvíjením kompatibility a interoperability nástrojů softwarového inženýrství a aplikací metod a technologií tak, aby byla zaručena kvalita procesu vývoje programového vybavení vyžadovaná standardy Evropské unie,
c) soustředěním se na dosud opomíjené přístupy počítačem podporované tvorby dokumentace software i navazující techniky automatické verifikace a testování softwarových komponent i celků,
d) vývoj programového vybavení pro analýzu, identifikaci, modelování a simulaci fyzikálních a chemických dějů, výrobních a nevýrobních procesů, pro analýzu a simulaci vlastností výrobků a konstrukcí.
Cíle dílčího programu (TP2-DP4):
  • rozvinout prostředky pro matematické a počítačové modelování, simulaci systémů a vizualizaci,
  • modelování a popis složitých integrovaných obvodů a systémů, včetně komplexních systémů na jediném čipu,
  • aplikace softwarového inženýrství.
Veřejná soutěž ve výzkumu a vývoji na projekty programu "Informační společnost" je vyhlášena jako jednostupňová podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) a podle nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji.
O podporu v rámci programu se mohou ucházet projekty, které
(a) mají charakter základního a aplikovaného výzkumu (včetně průmyslového výzkumu) včetně odpovídajícího způsobu financování ze státního rozpočtu a z nestátních zdrojů (tj. část navrženého projektu může zahrnovat základní výzkum, vždy ale musí část projektu zahrnovat aplikovaný výzkum s odpovídajícími výstupy),
(b) jsou zaměřeny na jeden nebo více klíčových směrů výzkumu, jež naplňují priority dílčích programů (TP2-DP1) až (TP2-DP4) uvedených v částech 5.1 až 5.4,
(c) přispívají k dosažení jednoho nebo více specifikovaných cílů dílčích programů (TP2-DP1) až (TP2-DP4) uvedených v částech 5.1 až 5.4.
Program je vyhlašován na období let 2004 - 2009. Program byl zahájen 1. července 2004 a ukončení se předpokládá do 31. prosince 2009. Doba řešení projektů může být 2 až 5 let.
Na podporu vybraných projektů budou použity účelové finanční prostředky vyčleněné z rozpočtové kapitoly Akademie věd ČR pro program "Informační společnost".
Předpokládá se, že celkový podíl účelové podpory z veřejných prostředků na uznaných nákladech bude za celý program činit 95 %. Podíl účelové podpory jednotlivých projektů ve všech dílčích programech může činit až 100% uznaných nákladů. V případě, že projekt zahrnuje i průmyslový výzkum a / nebo vývoj, vypočte se celkový podíl účelové podpory na uznaných nákladech jako vážený součet částek povolených výší účelových podpor na jednotlivé části výzkumu a vývoje podle odstavců 1 a 2 § 2 nařízení vlády č. 461/2002 Sb.
Forma poskytnutí účelové podpory poskytovatelem
Účelová podpora z veřejných prostředků bude příjemcům na vybrané projekty výzkumu a vývoje poskytnuta z výdajů na výzkum a vývoj Akademie věd ČR formou dotace právnickým nebo fyzickým osobám nebo zvýšením výdajů organizačních složek státu. Z přidělených účelových finančních prostředků na řešení projektu bude možné hradit:
  • osobní náklady (zahrnující prostředky na mzdy nebo platy, resp. jejich poměrnou část, pracovníků přijatých výhradně na řešení projektu, odměny členům řešitelského týmu a OON);
  • zákonné odvody, případně odvody do FKSP;
  • prostředky na pořízení hmotného a nehmotného majetku potřebného k řešení projektu odpovídající době jeho využití pro řešení projektu;
  • prostředky na odpisy, údržbu a opravu stávajícího majetku používaného k řešení projektu;
  • provozní a ostatní náklady;
  • náklady na služby;
  • cestovní náhrady;
  • náklady na mezinárodní spolupráci;
  • náklady na zveřejnění výsledků;
  • náklady na ochranu majetkových práv k výsledkům;
  • režijní náklady.
Konkrétní celkovou výši účelové podpory projektů i výši podpory pro jednotlivé roky stanoví poskytovatel na základě hodnocení návrhů projektů a průběžného hodnocení projektů.
Na přidělení účelové podpory není právní nárok.
Návrhy projektů, které splní podmínky a náležitosti pro přijetí do veřejné soutěže, budou předloženy odbornému poradnímu orgánu pro hodnocení návrhů projektů, jmenovanému poskytovatelem. Pro hodnocení návrhů projektů budou použita zejména následující kriteria:
(a) Splnění podmínek veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji
Posouzení, zda návrh projektu má charakter výzkumu a vývoje a zda odpovídá cílům a prioritám dílčího programu, do něhož je přihlášen, viz podmínky (a) až (c) v části 6.1.
(b) Potřebnost projektu
Posouzení relevance návrhu projektu pro oblast významnou pro praxi nebo pro rozvoj společnosti (z hledisek praktičnosti, využitelnosti a ekonomického potenciálu předpokládaných výsledků).
(c) Očekávaný přínos a kvalita výsledku projektu
Posouzení originality a vědeckého přínosu. Odhad inovačního přínosu při zavedení zlepšených nebo nových materiálů, technologií nebo technologických postupů a procesů (srovnáním současného stavu a předpokládaného stavu po ukončení projektu). Posouzení, zda realizace výsledků projektu není ohrožena. Posouzení aktuálnosti výsledků v době ukončení projektu a míry naplnění přínosů klíčového směru výzkumu, případně posouzení míry interdisciplinarity jako záruky řešení komplexního výzkumného problému.
(d) Proveditelnost a realizace projektu (předpoklady pro dosažení stanovených cílů)
Posouzení metodické a koncepční ujasněnosti řešení, posouzení výše navrhovaných nákladů ve vztahu k předpokládaným dosaženým výsledkům projektu, posouzení účelnosti a přiměřenosti nákladů na řešení projektu, posouzení odborné úrovně řešitelského týmu, posouzení materiálního a technického zabezpečení řešení a posouzení rizika, které by mohlo ohrozit úspěšné dokončení projektu.
Poskytovatel zajistí ke každému návrhu projektu posudky nejméně dvou oponentů (vybraných odborným poradním orgánem), kteří se nepodílejí na řešení projektu, splňují požadavek nepodjatosti a nejsou pracovníky jedné organizace. Posudky oponentů jsou základním podkladem pro hodnocení návrhu projektu odborným poradním orgánem.
Jednání odborného poradního orgánu se řídí statutem a jednacím řádem.
Odborný poradní orgán předloží výsledky hodnocení návrhů projektů Akademické radě AV ČR, která rozhodne o výsledku veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji. Rozhodnutí Akademické rady AV ČR je konečné a nelze se proti němu odvolat.
V případě zjištění nesrovnalostí mezi formálními náležitostmi uvedenými v návrhu projektu a předloženými doklady o prokazování způsobilosti uchazeče před uzavřením smlouvy nebo vydáním rozhodnutí o poskytnutí podpory si poskytovatel vyhrazuje právo neuzavřít s uchazečem smlouvu nebo nevydat rozhodnutí o poskytnutí podpory.
Hodnocení úspěšnosti řešení projektů
Řešení projektů bude průběžně sledováno a každoročně vyhodnocováno odborným poradním orgánem poskytovatele na základě hodnocení dílčích zpráv, předkládaných řešitelem vždy na konci kalendářního roku v termínu stanoveném poskytovatelem.
Pokud se ukáže, že projekt je řešen na nevyhovující odborné úrovni nebo budou shledány nedostatky v hospodaření s poskytnutými účelovými finančními prostředky, může poskytovatel podporu projektu zastavit.
Pro celkové hodnocení řešení projektu a úspěšnosti splnění jeho cílů předloží řešitel závěrečnou zprávu nejpozději do 30 dnů od ukončení řešení projektu, ve které doloží způsob řešení a dosažené výsledky.
Kritéria pro průběžné a závěrečné hodnocení projektů
Pro průběžné hodnocení řešení projektů jsou stanovena tato hlavní kritéria:
  • úroveň plnění cílů projektu (zda jsou stanovené cíle projektu plněny podle časového plánu a zda je reálný předpoklad jejich dosažení),
  • množství a kvalita dosažených výsledků (zda dosud dosažené výsledky a výstupy dosahují vysoké mezinárodní, mezinárodní, kvalitní národní, průměrné nebo podprůměrné úrovně),
  • účelnost čerpání finančních prostředků (zda jsou finanční prostředky čerpány v souladu se zadáním a zda byly účelně vynaloženy).
Pro závěrečné hodnocení výsledků řešení projektů jsou stanovena tato hlavní kritéria:
  • úroveň splnění cílů projektu, včetně míry jejich uplatnění (zda byly stanovené cíle projektu splněny a zda je prokazatelné uplatnění výsledků),
  • množství a kvalita dosažených výsledků (zda jsou dosažené výsledky a výstupy na vysoké mezinárodní, mezinárodní, kvalitní národní, průměrné nebo podprůměrné úrovni a zda je dosažený počet výsledků dostačující),
  • účelnost čerpání finančních prostředků (zda byly finanční prostředky čerpány v souladu se zadáním a zda byly účelně vynaloženy),
  • naplnění cílů dílčího programu (zda jsou dosažené výsledky a výstupy v souladu s cíli dílčího programu).
Rada programu vypracuje pro každý ukončený projekt závěrečný protokol, v němž uvede svůj závěrečný výrok. Závěrečné hodnocení výsledků řešení projektů schvaluje Akademická rada AV ČR na základě doporučení Rady programu.

 

Vyhledávání

Celý intranet Aktuální oblast