Ústav makromolekulární chemie AV ČR
a
Atelier sochařství Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze
Vás srdečně zvou na výstavu
Aleš Svoboda
Narozen 10. 2. 1956 v Mostě. Po maturitě na Střední průmyslové škole chemické studoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor výtvarná výchova - český jazyk a literatura. V roce 1980 studium ukončil diplomní prací "Reálný pohyb jako umělecký prostředek ve výtvarném umění" (vedoucí doc. Zdeněk Sýkora). V osmdesátých letech a na počátku let devadesátých byl zaměstnán v redakčních profesích (Supraphon, s. p. a Národní galerie v Praze). Postupně rozvíjí svou volnou tvorbu (počítačové a proměnlivé struktury), zároveň pracuje i v užité grafice (obaly zvukových nosičů, plakáty, knihy, katalogy a příležitostné tiskoviny). Od r. 1994 působí nejprve na Institutu základů vzdělanosti UK a posléze na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. Je členem Klubu konkrétistů. Žije a pracuje v Poděbradech a Praze. E-adresa: svobodal@cesnet.cz
Samostatné výstavy
1988 Galerie 55, KladnoÚčast na výstavách - výběr
1986 Systémy a koncepty, J. galerie, Budapešť, MaďarskoVernisáž 6.2.2006 od 18 hod.
Otevřeno od 8 do 18 hodin v pracovních dnech do 3.3.2006
Výstavní síň Ústavu makromolekulární chemie AV ČR, Praha 6, Heyrovského nám. 2 (konečná stanice tramvají 1, 2, 18).
„Fredovi čouhalo z kapsy montérek něco divného. Byl jsem na to zvědavý. Vypadalo to jako něco, co jsem v životě neviděl.“
Richard Brautigan, V melounovém cukruJednou z povinností vizuálního umění je nejen upevňovat standardy náhledů na skutečnost, ale i testovat vizuální přístupy prozatím jen možné, dosud nepoužívané a překvapivé. V rozšiřování schopnosti vidět, v neustálém povzbuzování stavu „zjitřené pozornosti“ může jedině spočívat naše vizuální svoboda.
Morfogenetická pole. Od inspirace přístupy používajícími pojmu „morfogenetické pole“ si slibuji možnost sblížení jistě uměle nahlížené protikladnosti tvůrčího procesu, tedy „genetické“ a „generovatelné“ stránky díla a výsledného komplexního tvaru, jehož rostoucí tvarovou vázanost lze chápat i jako jistou teleologickou zaměřenost. Možné tvarové vzory a figury pak zároveň - v pojetí své celistvosti - spojují postupy vlastního zrodu s procesy našeho přístupu k nim, našeho vnímání. Zdá se mi, že teorií morfogeneze lze aplikovat i na vznik a hodnocení vizuální složitosti. Složitá a hierarchizovaná souvztažnost jednotlivých částí díla, tradičně nazývaná kompozice, by touto cestou mohla nalézt obecnější rámec.
Thomova teorie katastrof. Jde o teoretickou disciplínu, která studuje matematické modely takových přírodních procesů, v nichž spojité změny parametrů vedou k náhlým kvalitativním změnám stavu uvažovaného systému.
Inspirovala tvorbu struktur, jejichž spojitá proměna - vyvolávaná účinkem zemské tíhy při otáčení podkladu o 90° - je vždy nakonec završena výraznou stabilní sestavou.
Vrstvená struktura. Dvě sady barevných tisků počítačovým programem vytvořených struktur na transparentním podkladu umožňují kombinace těchto struktur, postupné proměny orientace i superpozice barevných vazeb.
Aleš Svoboda, leden 2006
Materiálové centrum (CPMT)
S finanční podporou z fondů EU (program: OPPK) bylo zahájeno budování Centra polymerních materiálů a technologií
Akademie v centru pozornosti
Akademie věd ČR zpřístupnila web věnovaný krizi ve financování vědy: ohrozeni.avcr.cz/
Ústav makromolekulární chemie AV ČR v.v.i.
Heyrovského nám. 2
162 06 Praha 6
tel:+420 296 809 111
fax:+420 296 809 410