Michal Šroněk

ÚSTAV DĚJIN UMĚNÍ AV ČR, v.v.i.

PhDr. Michal Šroněk, CSc.

 

adresa: Husova 4, 110 00 Praha 1, č. dveří 203

email michal.sronek.at.seznam.cz

telefon, fax 221183511

 

osobní profil

od 2008 vysokoškolský učitel Ústavu dějin umění, Filozofická fakulta Jihočeské univerzity, České Budějovice

1970–1976 dějiny umění a estetika, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha

 

předmět(y) odborného zájmu

výtvarné umění, zejména malířství 16.–18. století v Čechách, vztah umění a zbožnosti, umění a reformace, malířské cechy

 

ostatní významné aktivity (členství, ceny, kurátorská činnost)

2. cena za nejkrásnější knihu roku za publikaci – Gloria et Miseria. Praha v době třicetileté války, Praha 1998 (s Jaroslavou Hausenblasovou; 1999, též něm. a angl.); 3. cena za nejkrásnější knihu roku za publikaci Urbs aurea. Praha císaře Rudolfa II., Praha 1997 (s Jaroslavou Hausenblasovou; 1998, též něm. a angl.).

 

výběrová bibliografie

1. knihy, editované sborníky:

Public Communication in European Reformation. Artistic and other Media in Central Europe. 1380–1620 (koeditor Milena Bartlová), Prague 2007.

 

Jan Jiří Heinsch (1647–1712). Malíř barokní zbožnosti, Praha 2006.

 

Vincenc Kramář, Zpustošení Chrámu svatého Víta v roce 1619, Praha 1998.

 

Gloria et Miseria. Praha v době třicetileté války (spolu s J. Hausenblasovou), Praha 1998. (též něm. a angl.)

Pražští malíři 1600–1650. Mistři, tovaryši, učedníci a štolíři v Knize Staroměstského malířského cechu. Biografický slovník, Praha 1997.

Urbs aurea. Praha císaře Rudolfa II. (spolu s J. Hausenblasovou)  Praha 1997. (též něm. a angl.).

 

2. kapitoly v knihách:

Sochařství a malířství v Praze 1550–1650, in: E. Fučíková et al. (ed.), Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum Evropy, Praha 1997, s. 353–375. (též něm. a angl. vyd.)

Barokní malířství 17. století v Čechách, in: Dějiny českého výtvarného umění II/1, 1989, s. 323–355.

 

3. články:

The Veil of the Virgin Mary. Relics in the Conflict Between Roman Catholics and Utraquists in Bohemia in the 14th and 15th Centuries, Umění LVII, 2009, s. 118–139.

Der Statuenschmuck der Prager Karlsbrücke in der Bildpropaganda der Gesellschaft Jesu. Die Brücke und ihre Ausschmückung in ihrer geschichtlichen Entwicklung vom 12. bis zum 20. Jahrhundert, in: Anna A. Ohlidal – S. Samerski (edd.), Jesuitische Frömmigkeitskulturen. Konfessionelle Interaktion in Ostmitteleuropa 1570 – 1700, Stuttgart 2006, s. 119–140.

Johann Blumberger – ein Sticker im Rudolphinischen Prag und im sächsischen Exil, Umění LIII, 2005, s. 285–295.

Kunstmäzenatentum in Prag 1580–1650 als Ausdruck gesellschaftlicher Veränderungen, in: M. Dimitrieva–K. Lambrecht (ed.), Krakau, Prag und Wien. Funktionen von Metropolen im frühmodernen Staat. Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa, Bd. 10, Stuttgart 2000, s. 185–195.

Paolo Piazza – ein malender Kapuziner im rudolfinischen Prag, Prag um 1600, Beiträge zur Kunst und Kultur am Hofe Rudolfs II., Freren 1988, s. 284–288.

 

5. Současné /připravované projekty

Obrazy jako nástroje katolické konfesijní polemiky v českých zemích v období

1550–1650, GAČR No. IAA800330902 (2009–2012)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

úplné curriculum vitae

narozen 8.7. 1952 v Praze

adresa: Nad Havlem 13, Praha 4, 140 00, tel 603 21 36 04, mail: michal.sronek.at.seznam.cz

studium:

- 1970-1976 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, obor dějiny umění a estetika

praxe:

- 1976-1983 zaměstnán v Okresním muzeu v Ústí n. L. jako historik umění

- 1983-2002 Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, vědecký pracovník se specializací na renesanční a barokní výtvarné umění v Čechách a ve střední Evropě

- 2003 pracovní pobyt v Geisteswissenschaftliches Centrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas E.V., zde členem projektu Konfessionalisierung

- 2004 do současnosti - Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, vědecký pracovník

- v letech 2005-2008 externí pedagog na Masarykově univerzitě v Brně a Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze

udělené granty a významné projekty:

1992-1993

Grant udělený Nadací dr. Alfreda Badera pro výzkum barokního umění

1991-1993 jeden z řešitelů grantu Grantové agentury Akademie věd ČR spojeného s přípravou výstavy Rudolf II. a Praha

1993-1995 řešitel grantu Praha 1550-1650 Grantové agentury Akademie věd ČR spojeného s přípravou výstavy Rudolf II. a Praha

1996-1997 řešitel grantu Grantové agentury Akademie věd ČR věnovaného projektu „Mobiliář Katedrály sv. Víta v 17. a 18. století“

1991-1997 člen organizačního výboru výstavy „Rudolf II. a Praha“ a spolueditor výstavního katalogu

2001-2002 řešitel grantu Grantové agentury Akademie věd ČR věnovaného projektu „Příprava monografie Jana Jiřího Heinsch 1647-1712“

2005-2007  řešitel grantu Grantové agentury ČR „Média a struktury konfesijní identity v českých zemích pozdního středověku a raného novověku, 1380-1620“ a spolueditor konferenčního sborníku Public Communication in European Reformation. Artistic and other Media in Central Europe. 1380–1620, Milena Bartlová - Michal Šroněk (eds.), Prague 2007

2006-2007 autor výstavy a katalogu „Jan Jiří Heinsch. Malíř barokní zbožnosti“ uspořádané v Císařské konírně Pražského hradu

od roku 2008 odborný asistent Ústavu dějin umění Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

2009 autor výstavy a katalogu Umění reformace v Čechách, Praha, Pražský hrad

kompletní bibliografie

– Portréty 17.–18. století ve sbírkách muzea, Ústí n. L. 1981.

– Nález dalšího neznámého díla Antonína Machka, Umění 29, 1981, s. 179–180.

– Nález tzv. „svatebního poháru“ v Ústí nad Labem, Historický sborník Okresního vlastivědného muzea v Ústí n. L., 1981, s. 47–50.

– Jan Michal Bretschneider (1656–1727), Umění 31, 1983, s. 56–64.

– K dějinám české barokní náhrobní plastiky, Ústecký sborník historický, 1983, s. 229–243.

– Nové prameny k historii vzniku sousoší sv. Františka Xaverského na Karlově mostě, Umění 33, 1985, s. 360–361.

– Ernst Gustav Doerell, Ústí n. L. 1986 (s V. Kaiserem).

– Fabián Václav Harovník: práce v Loretě, pozůstatek knihovny, Umění 34, 1986, s. 451–455.

– České moderní malířství ve sbírkách Okresního vlastivědného muzea v Ústí nad Labem, Historický sborník 2 (Z minulosti Ústecka), 1988, s. 101–107.

– Paolo Piazza – ein malender Kapuziner im rudolfinischen Prag, Prag um 1600, Beiträge zur Kunst und Kultur am Hofe Rudolfs II., Freren 1988, s. 284–288.

– Barokní malířství 17. století v Čechách, in: Dějiny českého výtvarného umění II/1, 1989, s. 323–355.

– Pražské dílo Paola Piazzy /Cosmy a Castelfranco/, in: Barokní umění, Praha 1991, s. 63–67.

– Matyáš Mayer, Oldřich Musch a David Altmann – pražští malíři první poloviny 17. století, Umění 40, 1992, s. 148–162.

– Exoticism in the Drawings of Johann Georg Heinsch, Bulletin Národní galerie v Praze 1, 1992, s. 51–59.

– Katedrála v 18. století, Výzdoba a zařízení katedrály, in: A. Merhautová (ed.), Katedrála sv. Víta v Praze, Praha 1994, s. 185–197, s. 259–279.

– Hesla, in: Nová encyklopedie českého výtvarného umění Anděla Horová (ed.), Praha 1995.

– Nově restaurovaná díla barokního umění. Obrazy P. Brandla, J. J. Heinsche, S. Noseckého, V. V. Reinera, F. Trevisaniho a plastika M. J. Brokofa, Umění 43, 1995, s. 480–481.

– Malířská výzdoba Lobkovického paláce, Umění 43, 1995, s. 433–441 (s L. Konečným).

– „Gestreift doppelt Bild“ from Prague`s Rudolfine Collections, Bulletin Národní galerie v Praze 5–6, 1995–96, č. s. 138–145, s. 251–255 (s H. Seifertovou).

– Hesla, in: P. Vlček (ed.), Umělecké památky Prahy. Staré Město, Josefov, Praha 1996.

– Pražští malíři 1600–1650. Mistři, tovaryši, učedníci a štolíři v Knize Staroměstského malířského cechu. Biografický slovník, Praha 1997.

– Urbs aurea. Praha císaře Rudolfa II., Praha 1997 (s J. Hausenblasovou; též něm. a angl. vyd.).

– Sochařství a malířství v Praze 1550–1650, in: E. Fučíková et al. (ed.), Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum Evropy, Praha 1997, s. 353–375 (též něm. a angl. vyd.).

– Katalogová hesla, in: E. Fučíková et al. (ed.), Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy. Katalog vystavených exponátů, Praha 1997.

– Katalogová hesla, in: T. Sekyrka (ed.), Umění a mistrovství (pražská malířská bratrstva 1348–1782), kat. výst. NG, Praha 1997.

– Gloria et Miseria. Praha v době třicetileté války, Praha 1998 (s J. Hausenblasovou; též něm. a angl. vyd.).

– Vincenc Kramář a obrazoborectví v Katedrále svatého Víta v Praze roku 1619, in: M. Šroněk (ed.), Vincenc Kramář, Zpustošení Chrámu svatého Víta v roce 1619, Praha 1998, s. 11–25.

– Hesla, in: R. Baťková (ed.), Umělecké památky Prahy, Nové Město, Vyšehrad, Praha 1998.

– Painters in Prague between the Guild and the Court ca. 1595–1650, in: Rudolf II, Prague and the World, Prague 1998, s. 216–219.

– Umění v Praze za třicetileté války, UaŘ 1998, č. 4, s. 17–22.

– Karel Škréta, Samuel Globic of Bučina et infelicissima quadratura circuli, Bulletin Národní galerie v Praze 9, 1999, s. 20–32, 126–134.

– Václav Trubka z Rovin – studie o měšťanském mecenátu v rudolfínské Praze, Umění 47, 1999, s. 295–308 (s J. Roháčkem a P. Daňkem).

– Hesla, in: P. Vlček (ed.), Umělecké památky Prahy. Pražský hrad a Hradčany, Praha 2000.

– Kunstmäzenatentum in Prag 1580–1650 als Ausdruck gesellschaftlicher Veränderungen, in: M. Dimitrieva–K. Lambrecht (ed.), Krakau, Prag und Wien. Funktionen von Metropolen im frühmodernen Staat. Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa, Bd. 10, Stuttgart 2000, s. 185–195.

– Kramářovy sbírky kresby 16.–18. století a 19. století, in: V. Lahoda – O. Uhrová (eds.), Vincenc Kramář, od starých mistrů k Picassovi, kat. výst. NG, Praha 2001, s. 51–52 (s A. Volrábovou a R. Prahlem).

– Obrazy u soudu, in: D. Prix (ed.), PRO ARTE. Sborník k poctě Ivo Hlobila, Praha 2002, s. 299–302.

– Privileg Rudolfs II. von 1595 – nochmals und anders, Studia Rudolphina 2, 2002, s. 16–28.

– „Telonij, oder Türkischen Baltasar genant“, Studia Rudolphina 2, 2002, s. 50–54.

– Barokní umění, Jaromír Neumann (1924–2001), in: L. Konečný – J. Hausenblasová – M. Š., Ústav dějin umění AV ČR 1953–2003, Praha 2003, s. 71–75, 127–128.

– L. Konečný–J. Hausenblasová–M. Šroněk (eds.), Ústav dějin umění AV ČR 1953–2003, Praha 2003.

– Malíř Georg Neher – pobělohorský emigrant, in: B. Bukovinská – L. Konečný (eds), Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy, Praha 2003, s. 165–172.

– Malerei im rudolfinischen Prag – Kunst oder Gewerbe, in: Berichte und Beiträge des Geisteswissenschaftliches Zentrums Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas e V, 2001, Heft 2, Vorträge und Studien, Leipzig 2003, s. 156–179.

– K teorii zobrazování v předbělohorských Čechách, aneb „Obrazové slovou ničemnicemi“, in: Jan Royt–Petra Nevímová (ed.), Album amicorum. Sborník ku poctě prof. Mojmíra Horyny, Praha 2005, s. 142–148.

– Johann Blumberger – ein Sticker im Rudolphinischen Prag und im sächsischen Exil, Umění 53, 2005, s. 285–295.

– Pohřební ceremonie Petra Voka z Rožmberka a jejich konfesijní pozadí, in: Epigraphica & Sepulcralia I. Praha 2005 – Prix, Dalibor – Roháček, Jiří (eds.) s. 201–215.

– Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Dodatky, Anděla Horová (ed.) Praha 2006.

– Bohoslužebný řád Smiřických z roku 1613 a obrazy po předcích, in: Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného. Praha 2006 – Bukovinská, Beket – Slavíček, Lubomír (eds.)

– Der Statuenschmuck der Prager Karlsbrücke in der Bildpropaganda der Gesellschaft Jesu. Die Brücke und ihre Ausschmückung in ihrer geschichtlichen Entwicklung vom 12. bis zum 20. Jahrhundert, in: Jesuitische Frömmigkeitskulturen. Konfessionelle Interaktion in Ostmitteleuropa 1570 – 1700. Stuttgart 2006 – (Ohlidal Anna – Samerski, Stefan) s. 119–140.

Jan Jiří Heinsch (1647 – 1712). Malíř barokní zbožnosti, Praha 2006, 192 s.

Public Communication in European Reformation. Artistic and other Media in Central Europe. 1380–1620, Milena Bartlová – Michal Šroněk (eds.), Prague 2007,  373 s.

Žena ve člunu. Sborník Hany J. Hlaváčkové, Kateřina Horníčková – Michal Šroněk (eds.), Praha 2007, 419 s.

– Visual Culture and the Unity of Brethern: „Do not make unto yuorselves graven images…“, in: Public Communication in European Reformation. Artistic and other Media in Central Europe. 1380–1620, Milena Bartlová – Michal Šroněk (eds.), Prague 2007, s. 335–369.

– Boření obrazů jako svátek, in: Žena ve člunu. Sborník Hany J. Hlaváčkové, Kateřina Horníčková – Michal Šroněk (eds.), Praha 2007, s. 391–404.

– Karel IV., Jan Rokycany a „šlojíř nejistý“, in: Colloquia mediaevalia Pragensia. Zbožnost středověku VI, Martin Nodl (ed.), Praha 2007, s. 79–110.

– Epitaf Georga Estrreicha se Zmrtvýchvstáním Krista, in: Ondřej Jakubec a kol., Ku věčné památce. Malované renesanční epitafy v českých zemích (kat. výst.), Muzeum umění Olomouc – Arcidiecézní muzeum Olomouc, Olomouc 2007, s. 143–145.

– Jan Beckovský, protireformační ikonoklasmus a husitské obrazy, in: Acta Universitatis Carolinae – Historia Universitatis Carolinae Pragensis 2007, Tomus XLVII, Fasc. 1–2, s. 193–196.

– Pražský malířský cech v době Albrechta z Valdštejna, in: Albrecht z Valdštejna. Inter arma silent musae?, Praha 2007, s. 173–175.

– Čeští umělci – exulanti Valdštejnovy doby, in: Fučíková, E. – Čepička, L. (eds.), Valdštejn. Albrecht z Valdštejna. Inter arma silent musae? Praha 2007, s. 173–175.

Böhmische Künstler – Auswanderer zur Zeit Waldsteins, in: Fučíková, E. – Čepička, L. (eds.), Waldstein. Albrecht von Waldstein. Inter arma silent musae? Prag 2007. S. 173–175.

– Matyáš Mayer – Sv. Václav mezi anděly. Kat. č. 1.23, in: Fučíková, E. – Čepička, L. (eds.), Valdštejn. Albrecht z Valdštejna. Inter arma silent musae? Praha 2007, s. 407–408.

– Matthias Mayer – Der Hl. Wenzel zwischen Engeln. Kat. Nr. 1.23, in: Fučíková, E. – Čepička, L. (eds.), Waldstein. Albrecht von Waldstein. Inter arma silent musae? Prag 2007, S. 407–408.

– Antonio Abondio a jeho práce pro biskupy Jednoty bratrské, Studia Rudolphina: Bulletin of the Research center for Visual Arts and Culture in the Age of Rudolf II, č. 7, s. 131–135.

– Byss, Johann Rudolf, in: Biografický slovník českých zemí. Sešit 8. Brun – By. Praha 2007, s. 367.

– Šroněk, Michal. Čechpauer, Jan Pavel, in: Biografický slovník českých zemí. Sešit 10. Č–Čerma. Praha: Historický ústav AV ČR, Libri, 2008. S. 563. ISBN 978–80–7277–367–1.

– Šroněk, Michal. de Capauli, Giovanni – Cocsell, Michal Josef, in: Biografický slovník českých zemí. Sešit 9. C. Praha: Libri, 2008. S. 384–385, 441. ISBN 978–80–7277–366–4.

– Šroněk, Michal. Johann Barvitius als Mäzen im rudolfinischen Prag. Studia Rudolphina, 2008, č. 8, s. 49–57.

– The Veil of the Virgin Mary. Relics in the Conflict Between Roman Catholics and Utraquists in Bohemia in the 14th and 15th Centuries, Umění 57, 2009, s. 118–139.
– Hrobka Bukůvků z Bukůvky v Postřelmově u Zábřehu – její minulost a druhý život, in: Epigrafica & Sepulcralia II., Jiří Roháček (ed.), Praha 2009, s. 321–329.

Současné/ připravované projekty

Obrazy jako nástroje katolické konfesijní polemiky v českých zemích v období 1550–1650, 2009-2012

GAAV IAA800330902