Calendar

Today < 2010 >  < October > 
Mo Tu We Th Fr Sa Su
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Movies from world of sciences

videoprezentace-blok-bgd.jpg

Academic bulletin

abicko

BIOCEV

 

Get the Flash Player to see this player.

More about BIOCEV project

 

RSS  

Svatý Václave, pros za nás dál

Je tomu už deset let, co bylo 28. září oficiálně uznáno za státní svátek – Den české státnosti. Sv. Václav se v tomto období zcela oprávněně dostává do centra pozornosti národa a stává se ústředním tématem oslav. Akademie věd k této příležitosti přináší pohled historika. O postřehy týkající se proměn kultu sv. Václava a svatováclavské tradice se s námi podělil doc. Mgr. Jaroslav Šebek, Ph.D., z Historického ústavu.

 

Jakými peripetiemi prošla svatováclavská tradice v minulém století?
 
Do svatováclavské tradice se zvláště v moderní době promítly různorodé ideové směry a vlivy. Některé subjekty vnesly do interpretace Václavova života a jeho působení své zájmy, a to včetně různě deformovaných pohledů.
Vrcholem svatováclavské úcty v meziválečném Československu byla připomínka milénia od smrti sv. Václava v roce 1929 (tehdy historici stanovili datum jeho smrti na rok 929, nyní se přiklánějí spíše k roku 935). Už tenkrát se ale vedly velké debaty o různých rozdílných stanoviscích, které vyplývaly z problémů ve vztahu církve a státu a v jejichž důsledku byly oslavy rozděleny na část státní a část církevní. Přes to všechno se však nakonec svatováclavské slavnosti staly manifestací podpory jednotící národní a státní ideji, kterou osoba sv. Václava ztělesňovala. Díky ní získala svatováclavská tradice důstojnou pozici v pomyslném panteonu národních tradic, k nimž se hlásila i „masarykovská“ republika. V době ohrožení republiky na konci 30. let se pak ke sv. Václavu jako jednotícímu národnímu prvku a symbolu hlásili reprezentanti různých názorových skupin, včetně levicově orientované inteligence. Svědčí o tom i průvod s obrazem Palladia země české v září 1938 v Praze, který byl spojen se svatováclavskou úctou a kterého se zúčastnilo velké množství lidí.
Nové interpretace svatováclavské tradice přinesla situace po uzavření mnichovské dohody na podzim 1938. V té době byla svatováclavská úcta vyzdvižena ke zdůvodnění dominance katolického křesťanství v druhé republice a k podpoře autoritativních tendencí v politice a společnosti. Po nacistické okupaci zbytku českých zemí v březnu 1939 se v přístupu ke svatováclavské tradici začaly projevovat naprosto protikladné tendence. Na jedné straně sloužila k posilování českého národního vědomí – například ve zprávách nacistické bezpečnostní služby SD najdeme zmínky o tom, že kněží využívali tohoto svátku k vlasteneckým promluvám. Na druhé straně vznikaly různé její manipulativní výklady, které sloužily nacistické propagandě v protektorátu i tehdejším proněmeckým kolaborantům a které měly odůvodnit podřízenost českých zemí Německé říši. Samozřejmě, že se tato stopa negativně promítla do recepce svatováclavského kultu po roce 1945.
Po válce se v důsledku zneužití svatováclavského kultu akcentovaly spíše jeho vazby na východní křesťanství. Komunistická ideologie se pak snažila svatováclavskou tradici zcela upozadit, což se jí ale úplně nepodařilo – není náhoda, že středem dění v přelomových meznících moderních dějin, v roce 1968 nebo 1989, se stal právě prostor kolem svatováclavského pomníku.
 
Jak se projevovala úcta ke kultu sv. Václava v posledních dvaceti letech, v době postkomunizmu?
 
Lze říci, že na vnímání svatováclavské úcty měly vliv předchozí peripetie v nazírání na osobu našeho národního světce. Část veřejnosti byla zejména na počátku 90. let ovlivněna hledisky komunistického režimu, který prezentoval Václava jako slabošského panovníka a naopak vyzdvihoval jako vzor silného vůdce Václavova bratra Boleslava. Proto také pokusy o zavedení státního svátku 28. září vyvolávaly na politické scéně spíše rozpaky a zákon o jeho vyhlášení byl po dlouhých debatách přijat až v roce 2000. Svátek byl ale v této době výrazně připomínán v církevním prostředí a začaly se pořádat poutě do tradičního místa svatováclavské úcty – do Staré Boleslavi.
Zajímavým připomenutím letošního desátého výročí zavedení svátku Dne české státnosti je obnovená premiéra filmu „Svatý Václav“ z roku 1930. Premiéra je pod patronací předsedy vlády Petra Nečase a českého primase Dominika Duky a bude hlavním bodem programu slavnostního večera 28. září v pražském Rudolfinu, na jehož realizaci se podílelo několik institucí, včetně Úřadu vlády ČR. Tato forma připomenutí Dne české státnosti může být podle mého názoru jedním z příspěvků k diskusi nejen o významu svatováclavské tradice, ale také o naší kulturní, státní i národní identitě na přelomu tisíciletí. Domnívám se, že ani v dalších letech by nemusel tento den zůstat omezen jen na církevní slavnosti a při přípravě oficiálního programu oslav by mohly úzce spolupracovat státní, vědecké, duchovní i kulturní instituce.
 
Říká svatováclavská tradice ještě něco lidem v dnešní době?
 
Jsem přesvědčen, že může být rozvíjena v rámci snah o etickou kultivaci našeho veřejného prostoru a hledání hodnot převyšujících jen úzce konzumní pohled na svět. Politiky by mohla inspirovat k tomu, aby ve větší míře upřeli pozornost na širší obecný zájem. U veřejnosti by soudobé rozvíjení svatováclavského odkazu mohlo posílit vědomí společenského významu vzdělání a vědy, které byly hybnou silou vývoje od přemyslovských počátků státu až po současnost. Myslím si tedy, že možnosti pro nové uchopování této nejstarší kontinuálně udržované duchovní, státní a národní tradice se dají určitě nalézt také v současné éře.

24 Sep 2010

Search

All intranet Current section