Je tomu už deset let, co bylo 28. září oficiálně uznáno za státní svátek – Den české státnosti. Sv. Václav se v tomto období zcela oprávněně dostává do centra pozornosti národa a stává se ústředním tématem oslav. Akademie věd k této příležitosti přináší pohled historika. O postřehy týkající se proměn kultu sv. Václava a svatováclavské tradice se s námi podělil doc. Mgr. Jaroslav Šebek, Ph.D., z Historického ústavu.
Jakými peripetiemi prošla svatováclavská tradice v minulém století?
Do svatováclavské tradice se zvláště v moderní době promítly různorodé ideové směry a
vlivy. Některé subjekty vnesly do interpretace Václavova života a jeho působení své zájmy, a to
včetně různě deformovaných pohledů.
Vrcholem svatováclavské úcty v meziválečném Československu byla připomínka milénia od
smrti sv. Václava v roce 1929 (tehdy historici stanovili datum jeho smrti na rok 929,
nyní se přiklánějí spíše k roku 935). Už tenkrát se ale vedly velké debaty o různých
rozdílných stanoviscích, které vyplývaly z problémů ve vztahu církve a státu a v jejichž
důsledku byly oslavy rozděleny na část státní a část církevní. Přes to všechno se však nakonec
svatováclavské slavnosti staly manifestací podpory jednotící národní a státní ideji, kterou osoba
sv. Václava ztělesňovala. Díky ní získala svatováclavská tradice důstojnou pozici
v pomyslném panteonu národních tradic, k nimž se hlásila i „masarykovská“ republika.
V době ohrožení republiky na konci 30. let se pak ke sv. Václavu jako jednotícímu
národnímu prvku a symbolu hlásili reprezentanti různých názorových skupin, včetně levicově
orientované inteligence. Svědčí o tom i průvod s obrazem Palladia země české v září
1938 v Praze, který byl spojen se svatováclavskou úctou a kterého se zúčastnilo velké množství
lidí.
Nové interpretace svatováclavské tradice přinesla situace po uzavření mnichovské dohody na
podzim 1938. V té době byla svatováclavská úcta vyzdvižena ke zdůvodnění dominance katolického
křesťanství v druhé republice a k podpoře autoritativních tendencí v politice a
společnosti. Po nacistické okupaci zbytku českých zemí v březnu 1939 se v přístupu
ke svatováclavské tradici začaly projevovat naprosto protikladné tendence. Na jedné straně
sloužila k posilování českého národního vědomí – například ve zprávách nacistické bezpečnostní
služby SD najdeme zmínky o tom, že kněží využívali tohoto svátku k vlasteneckým
promluvám. Na druhé straně vznikaly různé její manipulativní výklady, které sloužily nacistické
propagandě v protektorátu i tehdejším proněmeckým kolaborantům a které měly odůvodnit
podřízenost českých zemí Německé říši. Samozřejmě, že se tato stopa negativně promítla do recepce
svatováclavského kultu po roce 1945.
Po válce se v důsledku zneužití svatováclavského kultu akcentovaly spíše jeho vazby
na východní křesťanství. Komunistická ideologie se pak snažila svatováclavskou tradici zcela
upozadit, což se jí ale úplně nepodařilo – není náhoda, že středem dění v přelomových
meznících moderních dějin, v roce 1968 nebo 1989, se stal právě prostor kolem svatováclavského
pomníku.
Jak se projevovala úcta ke kultu sv. Václava v posledních dvaceti letech, v době
postkomunizmu?
Lze říci, že na vnímání svatováclavské úcty měly vliv předchozí peripetie v nazírání na
osobu našeho národního světce. Část veřejnosti byla zejména na počátku 90. let ovlivněna hledisky
komunistického režimu, který prezentoval Václava jako slabošského panovníka a naopak vyzdvihoval
jako vzor silného vůdce Václavova bratra Boleslava. Proto také pokusy o zavedení státního
svátku 28. září vyvolávaly na politické scéně spíše rozpaky a zákon o jeho vyhlášení byl po
dlouhých debatách přijat až v roce 2000. Svátek byl ale v této době výrazně připomínán
v církevním prostředí a začaly se pořádat poutě do tradičního místa svatováclavské úcty – do
Staré Boleslavi.
Zajímavým připomenutím letošního desátého výročí zavedení svátku Dne české státnosti je
obnovená premiéra filmu „Svatý Václav“ z roku 1930. Premiéra je pod patronací předsedy vlády
Petra Nečase a českého primase Dominika Duky a bude hlavním bodem programu slavnostního večera 28.
září v pražském Rudolfinu, na jehož realizaci se podílelo několik institucí, včetně Úřadu
vlády ČR. Tato forma připomenutí Dne české státnosti může být podle mého názoru jedním
z příspěvků k diskusi nejen o významu svatováclavské tradice, ale také o naší
kulturní, státní i národní identitě na přelomu tisíciletí. Domnívám se, že ani v dalších
letech by nemusel tento den zůstat omezen jen na církevní slavnosti a při přípravě oficiálního
programu oslav by mohly úzce spolupracovat státní, vědecké, duchovní i kulturní instituce.
Říká svatováclavská tradice ještě něco lidem v dnešní době?
Jsem přesvědčen, že může být rozvíjena v rámci snah o etickou kultivaci našeho
veřejného prostoru a hledání hodnot převyšujících jen úzce konzumní pohled na svět. Politiky by
mohla inspirovat k tomu, aby ve větší míře upřeli pozornost na širší obecný zájem. U
veřejnosti by soudobé rozvíjení svatováclavského odkazu mohlo posílit vědomí společenského významu
vzdělání a vědy, které byly hybnou silou vývoje od přemyslovských počátků státu až po současnost.
Myslím si tedy, že možnosti pro nové uchopování této nejstarší kontinuálně udržované duchovní,
státní a národní tradice se dají určitě nalézt také v současné éře.
24 Sep 2010