7.7.2009 Literární noviny
O tom, proč členové komise, která vytvořila princip „kafemlejnku“, nechtějí pochopit nebezpečí, které v sobě tento systém skrývá, přemítaly LtN s ředitelem Filosofického ústavu Pavlem Baranem.
Jste jediným členem Komise pro hodnocení výsledků výzkumu a vývoje, který se postavil proti zavedení nové metodiky, kterou komise schválila. Kdy jste došel k názoru, že tudy cesta nevede?
* Záhy jste se nicméně stal kritikem způsobu rozdělování peněz, pro který se vžila hanlivá přezdívka „kafemlejnek“.
Problém je v tom, že nelze rozdělovat – a to jsem zjistil poměrně brzy a stále na tom trvám – finanční prostředky mechanicky, tj. takovým způsobem, že jsou přidělovány body za výsledky a že se následně tyto body násobí určitým koeficientem a převádějí na koruny. To není, podle mého názoru, přijatelné a je třeba to opakovat a vysvětlovat. Důvody jsou, myslím, zcela srozumitelné.
* V čem vidíte hlavní problém?
Různé vědní obory nelze poměřovat stejným metrem. To je první a naprosto zásadní problém. Je evidentní, že se práce literárního vědce z hlediska nákladů na jeho činnost pohybuje v jiných položkách, než jsou náklady na činnost např. astronoma či vědce pracujícího v laboratořích nebo badatelů v oborech různých experimentálních věd apod. Z ekonomického hlediska je nesprávné, aby náklady na tyto různé činnosti byly financovány jednotným mechanismem, vycházejícím z prostého převodu bodu na koruny. Jinými slovy, body jsou „vyráběny“ v různých oborech za různých ekonomických podmínek. Tímto způsobem nelze rozdělovat finanční zdroje ani poskytovatelům, natož pak příjemcům v různých institucích. Zjednodušeně řečeno, za jiných podmínek se vyrábí tenisky a za jiných lyžařské boty.
* Co je pravdy na tom, že pokud se nepodaří „kafemlejnek“ zastavit, hrozí Akademii věd likvidace?
Problém tkví v tom, že mechanismus, kterému někteří říkají „kafemlejnek“, „mele“ na stejném principu institucím s rozdílným financováním. Pracoviště Akademie věd jsou z ekonomického hlediska převážně závislé na prostředcích ze státního rozpočtu vyčleněných na výzkum a vývoj. Z tohoto zdroje jsou kryty především náklady na jejich institucionální činnost. Jinak je tomu např. u vysokých škol, kde prostředky na výzkum a vývoj poskytované v současné době v rámci tzv. výzkumných záměrů, představují řádově několik desítek procent z celkového objemu prostředků, s nimiž školy, přesněji jejich fakulty, hospodaří. Větší část finančních prostředků je poskytována z kapitoly Ministerstva školství a váže se na počet studentů apod. Finanční prostředky ve výzkumných záměrech u vysokých škol představují určitě důležitý zdroj jejich financování. Jakékoli krácení financování vědy na vysokých školách je jistě zásadně nežádoucí, prudká redukce institucionálních zdrojů pro kapitolu Akademie věd není v řádu dvou desítek procent však není pouze nežádoucí, je ve svém důsledku a zejména ve výhledu likvidační. Bez institucionálního finančního zabezpečení totiž soustava pracovišť Akademie věd postupně zanikne.
* Kdo je autorem tohoto likvidačního scénáře?
Takto bych, s Vaším laskavým svolením, otázku nepoložil. Před několika lety začal být prosazován princip násobení bodů finančním koeficientem s tím, že tento princip bude zčásti uplatněn od roku 2010. Jistě to souvisí s reformou výzkumu a vývoje. Na počátku stála v zásadě správná myšlenka, že je třeba najít vhodný způsob, jak finanční zdroje na výzkum a vývoj spravedlivě rozdělit. Tuto rozumnou úvahu se ovšem zatím nedaří realizovat. Jedním z důsledků tohoto nezdaru jsou i negativní dopady na financování rozpočtové kapitoly Akademie věd. Nedomnívám se tedy, že by návrh financování kapitoly Akademie věd pro rok 2010 byl výsledkem jakéhosi předem promyšleného scénáře.
* Nakolik se na těchto potížích podepsala ekonomická krize, jak je to občas interpretováno?
Vysvětlení není zcela jednoduché. Vládní návrh financování výzkumu a vývoje, který bude projednáván v parlamentu, ve svém celku patrně nijak zásadně redukován nebyl. Je ovšem pravděpodobné, že pokud by nedošlo k finanční a ekonomické krizi, bylo by možné prostředky na výzkum a vývoj navyšovat. Kdyby ale neplatí. Skutečným důvodem je přesun položek a priorit uvnitř „balíku“ finančních prostředků, přidělovaných výzkumu a vývoji. Roste důraz na financování z účelových prostředků, postupně narůstají i prostředky na výzkum a vývoj pro Ministerstvo průmyslu a obchodu. Počítá se i se vznikem Technologické agentury, což jsou opět peníze, k nimž bude mít blíže aplikovaný výzkum.
* Kde jsou tedy podle Vás příčiny tohoto neveselého stavu věcí?
O některých jsem již hovořil, ne ale o všech. V této souvislosti se dá zmínit i jakýsi duch doby, z němčiny známe výstižný pojem Zeitgeist. Do určité míry to souvisí i s únavou z osvícenské racionality a s ní spojeným přijetím tzv. postmoderní situace. S tím je spojen paradoxně i tlak na uplatňování technokratických vzorců myšlení. Příklad: požadavek na relativně rychlé výsledky investovaných finančních prostředků.
* Neměl by ale určovat směřování české vědy i vyšší zájem než jen pohled správce veřejných peněz, tedy krátkodobý zisk?
Samozřejmě je snadné odpovědět kladně. Každý, kdo se zabývá základním výzkumem, ví, že za jeho výsledky je práce často i mnoha desetiletí. Platí to nepochybně jak pro bádání v oblasti např. lékařských věd, tak i při úsilí o porozumění dějinám národa, politickým souvislostem středoevropského prostoru apod. Těžko odhadnout, jestli u několika svazků Dějin pravěkých Čech můžeme diskutovat o tom, zda vůbec a kdy přinese toto dílo jakýkoli měřitelný efekt. A jak je tomu např. v chemii? Nebo v jiných disciplínách. Víme kdy a za jakých podmínek se bádání základního výzkumu promítne např. do výroby léků?
* Nejsou za technokratickým přístupem i tlaky politické scény?
Politická sféra je nepochybně součástí širšího kontextu, který ve věci, o níž diskutujeme, působí. Nelze se divit, že politici často chtějí výsledky svého působení na veřejný život předvést společnosti v určitých cyklech odpovídajících leckdy volebním obdobím. Technokratické přístupy ke vzdělání a vědě však prostupují nepochybně různými částmi politického spektra, takřka bez ohledu na příslušnou politickou orientaci. Různé postoje najdeme i v rámci českých politických stran. Někteří sociální demokraté např. profesor Kohák, by tlak technokratických vzorců jednání jistě odmítli a odmítají, jiné skupiny mají k odlišnému pohledu na život a na svět nepochybně blíže. Jistě ale platí, že „duch doby“ se vznáší nad ideologickými vlnami a ty vyjadřují koneckonců rozdílné zájmy politických a ekonomických aktérů. Zájmy se střetávají, vedou často i k původně nezamýšlenému soupeření o zdroje a to bez ohledu na to, s jakými dopady na společnost jako celek lze počítat.
* Vláda si určila jako jednu z priorit podporu vědy a výzkumu, realita je, jak je vidět, poněkud odlišná...
V této věci je situace poněkud složitější než se jeví na první pohled. Celkový objem prostředků na výzkum a vývoj zůstal zachován, přestože rozpočet pro řadu jiných kapitol musel být díky krizi redukován. Jak už jsem uvedl, prostředky na výzkum navýšeny ovšem nebyly a důsledkem toho jsou výraznější tenze o rozdělení finančních zdrojů. Nová ekonomická situace a její dopady, kterou před rokem ještě málokdo očekával, by rozhodně neměly být řešeny na úkor jedné z nejvýznamnějších složek v oblasti výzkumu a vývoje, tj. soustavy pracovišť Akademie věd. Těžko tedy říci, zda se jedná o předem naplánovanou politickou zakázku, nebo spíše o situaci, vyvolanou novými ekonomickými, finančními a tedy i politickými skutečnostmi.
* Jak se podle vás projeví přesun peněz na účelové financování projeví v české vědě?
Účelové financování, tj. financování z grantových prostředků, je za určitých přesně stanovených podmínek nepochybně vhodné pro některé obory a některé typy výzkumu. Pro řadu badatelských aktivit je ale nezbytné trvalé institucionální zázemí. Financování prostřednictvím grantů lze poněkud lépe využít v oblasti výzkumu na vysokých školách. Podlomení institucionálního financování na pracovištích Akademie věd i snížení absorpční schopnosti pracovišť Akademie věd směrem ke grantovým zdrojům. Navíc financování prostřednictvím grantů nemůže vyřešit nezbytné institucionální zázemí trvalejší povahy jako knihovny, laboratoře, redakce časopisů, nakladatelství, archivy a další infrastrukturu, která byla budována po celá desetiletí a investice do ní představují řadu miliard pouze za období posledních let. S financováním prostřednictvím grantů je nepochybně spojená i určitá nechuť vůči institucím jako takovým vedená představou, že nejkvalitnější výkony se generují v situaci, kdy badatelé působí jako jednotlivci nebo malé kolektivy mimo instituce. Je s tím spojen jakýsi apriorní odpor k institucím jako k prostředí plnému až nemravného pohodlí a badatelských „neřestí“.
* Zastánci „kafemlejnku“ ale přece mluví o nutnosti reformy, která by zaručila větší efektivitu vědeckého bádání?
Proč neuvažovat i o efektivitě základního výzkumu? To ovšem neznamená nerozumnou destabilizaci vybudované struktury pouze proto, že existuje apriorní nechuť k jejich existenci jako takové, je třeba podle mého usilovat o vyplnění těchto „slupek“ efektivním obsahem a jednoznačně odmítnout lehkovážné nakládání s lidským ekonomickým, kulturním a duchovním potenciálem. Soutěž o grantové zdroje by měla být férovou, tj. nelze na jedné straně jednomu ze soutěžících prorazit díru do lodi, tak jak to kdysi v knížce našeho dětství „spravedliví“ Apačové provedli pro jistotu Old Shatterhandovi, aby zajistili „rovné“ podmínky svému náčelníkovi. V našem případě by ale spravedlnost nezvítězila a pracoviště Akademie věd s dírou v lodi a bez institucionálního financování by šla ke dnu. A pokud by se potopila, pak by to bylo prezentováno jako důsledek jejich slabosti a nedostatečného badatelského výkonu.
* Vědci dlouhou dobu víceméně trpně snášeli ekonomickou nepřízeň politiků. Začnou bojovat teď, když jim jde o existenci?
Těžko říci. Výrazným rysem je něco, pro co bych použil termín „splendid isolation“. Mnoho vědců, kteří se pohybují ve výzkumu a vývoji, je přesvědčeno, že není dobré se zahazovat s politikou. Zdá se mi, že zejména pracovištím Akademie věd v situaci stávajícího rozpočtového tlaku, dosud chybí „politické krytí“ a nemyslím tím konkrétní skupinu politiků nebo politickou stranu, ale především podporu vědě napříč politickým spektrem. A to je navíc podmínka skutečné apolitičnosti výzkumu v kontextu České republiky. Připomínám pouze prastarý spor mezi filosofy a sofisty v antickém Řecku, kdy sofisté moudrost prodávali a nabízeli veřejnosti, zatímco filosofové byli ti, kdo se veřejnosti odmítli podbízet. Co kdysi platilo o filosofii, nese v sobě i dnes mnoho badatelů v různých oborech. Nemají chuť ztrácet čas tím, že budou vysvětlovat veřejnosti, čím se zabývají a co jim mohou tedy nabídnout. To je ale v dnešní situaci nepochybně handicapem.
* Jaké by měla likvidace Akademie věd, pokud by k ní došlo, důsledky pro českou společnost?
Odpověď na tuto otázku bude vždy tančit na tenkém ledě každodennosti. Den poté by se nestalo nic zvláštního. S ironií řečeno – pouze někteří badatelé a zaměstnanci by přišli o práci, museli by si tedy hledat jinou…. Jinou úroveň odpovědi je třeba ovšem hledat v hlubším kontextu a v souvislostech, které vypovídají o povaze jednotlivých vědních oborů a jejich vztahu ke společnosti. Každý z vědních oborů, pěstovaných po desetiletí na pracovištích Akademie věd, má svůj specifický vztah a přínos pro život jednoho každého občana i společnosti jako celku bez toho, zda to jednotlivci či celek reflektují. Jiné mohou být dopady v oblasti přírodních věd, či věd technických, jiné v oblasti sociálních a humanitních věd. Ta je mi přirozeně bližší. Zmíním tedy alespoň prostor svobody bádání s možností porozumění lidskému životu a životu společnosti. V této souvislosti si dovolím připomenout, že česká společnost více méně šedesát let, tj. od roku 1938 do roku 1989, nežila v oblasti sociálních a humanitních věd v plném evropském kontextu. Další, byť dílčí zásah, by nápravě této situace jistě nepřispěl. Naopak, je třeba hledat předpoklady takového duchovního „návratu“ do Evropy.
Jedním z nich je pluralita zdrojů institucionálních i finančních. Nemáme tu jako v Německu dvacet špičkových badatelských universit. Ale musíme si uchovat takovou strukturu pracovišť, která by garantovala v oboru humanitních a sociálních věd rozmanitost pohledu na české dějiny, na filosofickou reflexi, český jazyk, literaturu, sociologickou reflexi společnosti, interpretaci života jednotlivce a společnosti z pohledu psychologie atd. Jen málokdo si uvědomuje, že Akademie věd spravuje rozpočtovou kapitolu nikoli na základě výsledků voleb. Vedení Akademie věd je ustanoveno takříkajíc svobodnou volbou „zdola“, tj. z pracovišť Akademie. V tomto smyslu se jedná o princip počátku 90. let, kdy se ještě nezdála víra v demokracii naivní. Jiné kapitoly jsou řízeny správci na základě výsledků vzešlých z voleb. Tyto resorty si politické strany přirozeně rozdělují. To ovšem neplatí pro kapitolu Akademie věd. Toto malé pole svobody v politickém prostoru je tedy ohroženo. Je to hodnota, která má svůj význam, ale odtud plyne i určitá slabost v současném politickém kontextu, o němž jsem již mluvil.
* Část politického spektra úspěšně tahá národ za nos jakési falešné národní identity, počínaje pokřiky „kdo neskáče, není Čech“ a agresivním nacionalismem konče. Skutečná národní identita tím ale dostává na frak…
Dnešní svět je prostoupen globálními procesy, a ty si vyžadují kompenzaci. Tyto kompenzace mohou být různého typu. Ty jednoduché v podobě „pokřiku“, ty složitější ve formě hledání nového typu identity a také identifikace s lokálním či regionálním prostorem. Identita a identifikace nemusí být pouze státní, ale také státní, nemusí být pouze česká, ale i regionální. Hledání této identity bez opory o tradici sociálních a humanitních věd, byť ve druhé polovině 20.století tak těžce podlomenou, je bezvýchodné. Být součástí Evropy pro české země, Moravu i Slezsko dnes více než kdy jindy předpokládá porozumění nám samotným, našim tradicím, naší kultuře a našim dějinám. Tyto podmínky musíme splnit sami pro sebe a odpovědi na otázky s tímto plněním spojené musíme hledat nejprve doma. Patřit do Evropy dnes znamená rozumět sami sobě a předpokladem tohoto porozumění je především úroveň vzdělanosti, vědy a kultury. Díra do lodi české vědy a následná výzva ke spravedlivé soutěži, musí nutně skončit nikoli na dně řeky Rio Pecos, ale v prázdném prostoru přerušených tradic evropské vzdělanosti, vědy a kultury.