Pokyny pro redaktory k zasílání obsahů časopisů

Vzhledem k množství zpracovávaných časopisů jsou obsahy převáděny z textového formátu do podoby webovských stránek částečně automaticky. Přestože obsah časopisu obecně není z hlediska struktury příliš komplikovaný útvar, v praxi se přece jen nějakým způsobem případ od případu liší. Při automatickém způsobu zpracování je důležité, aby podklady dodržovaly určitou jednotnou strukturu a aby splňovaly některé formální náležitosti potřebné k bezproblémovému převedení do formátu HTML. Zde bychom velmi přivítali, kdyby nám redaktoři a editoři časopisů vyšli vstříc a před odesláním obsahů upravili svoje zdrojové texty podle níže uvedených pokynů a pravidel (viz čl. III). Jejich dodržení není pro zkušeného uživatele z časového hlediska nijak náročné a jistě se vyplatí také z toho důvodu, že při větším množství podkladů budou přednostně zpracovávány (a tím pádem dříve k dispozici na Internetu) ty obsahy časopisů, které budou splňovat všechny formální požadavky pro automatické zpracování, ostatní pak postoupí do „druhého kola“ ke zpracování ručnímu.

I. Formáty

Obsahy časopisů přijímáme ve formátu pro Microsoft WORD (do verze Microsoft Word 97) nebo T602. V případě, že nemáte Microsoft WORD, je možno použít standardní programy na zpracování textů dodávané s Windows (Notepad, Write, WordPad), jejichž formáty jsou převoditelné do WORDu.

II. Písmo, speciální znaky

Windows (Microsoft WORD): při psaní používejte některý ze standardních českých fontů dodávaných s operačním systémem Windows: Arial CE, Courier CE nebo Times New Roman CE. Toto omezení je nutné vzhledem k tomu, že stránky jsou připravovány pro prohlížení v českém prostředí (kvůli jménům a českým názvům článků v některých časopisech) a nemohou SOUČASNĚ obsahovat znaky tzv. východní i západní sady*. Pro úplnost uvádíme přehled všech použitelných znaků s diakritikou (kromě českých) a speciálních znaků nedostupných (běžně) z klávesnice:
 
Ä ä Â â Ă ă Ą ą Ć ć Ç ç Đ đ Ë ë Ę ę Î î Ĺ ĺ Ľ ľ Ł ł Ń ń Ö ö Ő ő Ô ô Ŕ ŕ Ś ś Ş ş ß Ţ ţ Ü ü Ű ű Ż ż Ź ź   „  “  ”  ‘  ’  ‹  ›  «  »      ©  ®  ™  µ  ‰  –  —  •  ×  ÷  ±  °

(Pro případné zájemce je k dispozici mapa znaků obsahující kompletní znakovou sadu pro Windows.)
Indexy je možno používat horní i dolní (m2, H2O). Řecká písmena přepisujte jejich anglickými názvy uzavřenými v <závorkách>: <alpha>, <beta>, <gamma> atd.

* Doplňující poznámka: pokud je z nějakého důvodu nezbytně nutné použít v textu i znak ze západní znakové sady (tyto případy se zatím vyskytly velmi zřídka), je zde možnost vložit takový znak jako miniaturní obrázek. Od skutečného znaku je k nerozeznání (pokud při prohlížení používáte písmo Times New Roman a neměníte jeho velikost), nevýhoda spočívá jen v tom, že slova obsahující takto vložené znaky nelze na stránce vyhledávat, a v případě kopírování textu z webovské stránky do jiné aplikace (např. do textového editoru) se místo příslušného znaku objeví mezera. Jestliže vám tato omezení nevadí, můžete zapisovat jinak nedostupné znaky ze západní sady pomocí zpětného lomítka s písmenem w (west) a „souřadnic“ znaku (podle mapy znaků), např. archaque Genve, espaol = archa\w239que Gen\w232ve, espa\w241ol.

T602: v tomto editoru je k dispozici poměrně velké množství cizojazyčných a speciálních znaků, ne všechny však lze konvertovat do Microsoft WORDu, z kterého při tvorbě stránek vycházíme. Použitelné znaky najdete v následujícím přehledu:

Ä  ä  Ĺ  ĺ  Ľ  ľ  Ö  ö  Ô  ô  Ŕ  ŕ  ß  Ü  ü  µ  ÷  ±  °

Pokud chcete použít některý znak nedostupný v T602, ale najdete jej v mapě znaků pro Windows (pozor – vybírejte pouze z tzv. východní sady, pro západní sadu viz doplňující poznámku pro Microsoft WORD), zapište tento znak v T602 pomocí zpětného lomítka a „souřadnic“ znaku (např. Książnica Cieszyńska = Ksi\185\191nica Cieszy\241ska). Indexy v T602 lze používat horní i dolní.

III. Struktura textu, formální požadavky

V úvodu uveďte na samostatné řádky základní údaje v pořadí
    Název časopisu
    Rok vydání
    Ročník (případně Volume)
    Číslo
Zápis jednotlivých článků v obsahu lze obecně popsat pomocí šesti „polí“, přičemž v tomto případě nejde o vytváření nějaké databáze, ale pouze o vložení určitých značek charakterizujících typ údaje:
 
Značka Typ údaje Poznámka
r# Název rubriky vhodné jsou  KAPITÁLKY  nebo  P r o l o ž e n é   p í s m o
a# Jméno autora pro lepší přehlednost je vhodný tvar Jméno PŘÍJMENÍ 
nebo Jméno1 PŘÍJMENÍ1, Jméno2 PŘÍJMENÍ2, ...
n# Název článku název článku (příp. u recenzí název publikace) doporučujeme ukončovat tečkou, k zvýraznění části názvu je možno použít kurzívu; pokud obsah uvádí názvy článků pouze v češtině, je vhodné doplnit do hranatých závorek jejich [anglický překlad]
c# Jméno recenzenta obvykle se uvádí  v závorce za názvem publikace
s# Strana číslo stránky nebo stránek (od-do)
p# Poznámka stručný obsah nebo charakteristika článku, informace o působišti autora apod.
 
Tyto značky vkládejte před daný údaj. Značky možno vkládat s mezerou i bez mezery (např. r# Reviews nebo r#Reviews). Všechna pole nejsou povinná, ale neměla by samozřejmě chybět pole „Jméno autora“ a „Název článku“. Pořadí polí jak je uvádí tabulka není závazné, ale doporučujeme jej zachovávat.

Poznámka pro méně zkušené uživatele: jednotlivé značky není nutno vkládat ručně (tj. vypisováním), pro usnadnění práce lze velmi vhodně využít takzvaného „makra“ – záznamu a přehrání akce (vytváření maker je podporováno jak v Microsoft WORDU, tak i v T602 – viz příslušnou část nápovědy nebo manuálu).

Při formátování se prosím snažte o co nejjednodušší úpravu bez použití tabulek, tabelátorů, zvýrazňování textu apod., minimálně však vybavte svoje zdrojové texty značkami polí. Texty, které je nebudou obsahovat, budeme muset vracet redakcím zpět.

P Ř Í K L A D Y   Př. 1
Jednotlivá pole mohou být (v ideálním případě) pro přehlednost na samostatných řádcích . . .
 
Archív orientální 
1997 
ročník 65 
č. 1 

a# Vladimír ZAHRADNÍK 
n# Dr Radhakrishnan on Spirituality. 
s# 1-10 

a# Renata SVOBODOVÁ 
n# Glimpses of the Very Beginnings of Indian Nationalism. 
s# 11-20 

a# Dagmar MARKOVÁ 
n# Motif of Food and Eating in Hindi Literature. 
s# 21-30 

r# REVIEW ARTICLE 

a# Miroslav BÁRTA 
n# Traditional Issues and New Approaches – Knots and Bows of Archaic Egypt. 
s# 31-32 

r# BOOK REVIEWS AND NOTES 

a# Roger BAGNALL 
n# Egypt in late antiquity. 
c# (Květa Smoláriková) 
s# 33 

a# Naďa PROFANTOVÁ et al. 
n# Awarische Funde aus den Gebieten nördlich der awarischen Siedlungsgrenzen. 
c# (Petr Charvát) 
s# 34-35 

. . .

 
 
Př. 2
. . .  nebo mohou být značky vkládány přímo do původního textu:
 
Archív orientální 
1997 
ročník 65 
č. 1 

a#Vladimír ZAHRADNÍK n#Dr Radhakrishnan on Spirituality. s#1-10 
a#Renata SVOBODOVÁ n#Glimpses of the Very Beginnings of Indian Nationalism. s#11-20 
a#Dagmar MARKOVÁ n#Motif of Food and Eating in Hindi Literature. s#21-30 

r#REVIEW ARTICLE 

a#Miroslav BÁRTA n#Traditional Issues and New Approaches – Knots and Bows of Archaic Egypt. s#31-32 

r#BOOK REVIEWS AND NOTES 

a#Roger BAGNALL n#Egypt in late antiquity. c#(Květa Smoláriková) s#33 
a#Naďa PROFANTOVÁ et al. n#Awarische Funde aus den Gebieten nördlich der awarischen Siedlungsgrenzen. c#(Petr Charvát) s#34-35 

. . .

 
 
Př. 3
V případě recenzí knih je vhodné psát autora i název knihy (se značkou n#) do jednoho řádku:
 
r# B o o k   r e v i e w s 

a# P. Mathis (ed.), n# Photosynthesis: from Light to Biosphere. Vol. 4. c# (N. Wilhelmová) s# 490 

a# P. D. Josephy, n# Molecular Toxicology. c# (T. Gichner) s# 498 

a# J. Roy, E. Garnier (ed.), n# A Whole Plant Perspective on Carbon-Nitrogen Interactions. c# (V. Čatská) s# 514 

r# B r i e f   c o m m u n i c a t i o n s 

n# Morphological differentiation in callus cultures of lavandin: a role of ethylene. s# 481-489 
a# M. PANIZZA*, A. MENSUALI-SODI, F. TOGNONI 
p# *Dipartimento di Biologia delle Piante Agrarie, Universita di Pisa, Viale delle Piagge 23, 56100 Pisa, Italy 

n# Development of shoot primordia in tissue culture of Papaver somniferum L. s# 490-506 
a# M. OVEČKA*, M. BOBÁK, J. ŠAMAJ 
p# *Institute of Botany, Slovak Academy of Sciences, Dúbravská cesta 14, 82423 Bratislava, Slovak Republic 

. . .