Oddělení D 1 – Dynamika tekutin

Teoretický a experimentální základní výzkum v oblasti dynamiky tekutin, zejména vnitřní aerodynamiky, přechodového a turbulentního smykového proudění, dále pak výpočetní dynamika tekutin (CFD) a některé aspekty vnější aerodynamiky a aerodynamiky životního prostředí.


Turbulence v (normálních) tekutinách (anglicky)

Přednáška - 21. února 2011 (pondělí), 14:00-15:00
Doc. Ing. Václav Uruba, CSc.

Turbulence will be introduced as the typical state of real flowing viscous fluids (historical overview). Attributes of turbulence will be presented (diffusivity, deterministic chaos, fractal structure…). A mathematical model will be introduced and its basic properties will be shown including the Kolmogorov theory. Then a few phenomenological aspects will demonstrate the typical features of the phenomenon (stability, complexity…).

deník.cz, 15. 2. 2011, Levnější a spolehlivější energie? Recept znají vědci v Novém Kníně


logo_Denik.gif

Praha – Jaderná elektrárna Temelín vyrábí nejvíce energie v Česku. Jen za minulý rok by byla schopná zásobovat proudem všechny jihočeské domácnosti na 11 let dopředu. Každému ze dvou reaktorů, které energii vyrábějí, slouží jedna obří parní turbína, na jejímž zdokonalení a lepším výkonu se podíleli vědci z Ústavu termomechaniky Akademie věd. A právě tam se rodí budoucnost těžkého strojírenství i nyní.  »»» 

VSO-10, Lukáš Popelka


obalka_roc7_c5.jpg

Aerohobby 2010/7

Článek je věnován syntéze matematického modelování (jmenovitě programy Xfoil a XFLR5), experimentu v aerodynamickém tunelu a ověření výsledku v letovém experimentu, s následnou aplikací na větroň VSO-10. Bylo studováno laminární i turbulentní odtržení a bylo dosaženo zlepšení vztlakových vlastností. Také byl prověřován jev hystereze vztlakové čáry.
Celý text

Kolokvium Dynamika tekutin 2010

Konference - ÚT Praha, 20. - 22. října 2010

Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i. v Praze, Česká společnost pro mechaniku a České pilotní centrum ERCOFTAC pořádají ve dnech 20. - 22. října 2010  »»» 

E15.cz, 4. 8. 2010, Elektrárny zavádějí nový systém předpovědi poruch


e15-logo.png

Systém, který může ušetřit miliony korun při odstávkách elektráren, vyvinuli výzkumníci z Ústavu termomechaniky Akademie věd v Praze. Jejich postup totiž umožňuje předem, ještě dříve, než se turbína vůbec zastaví a je prozkoumána, rozpoznat a určit, která její část bude potřebovat opravu.

Celý text

Cena a význam základního výzkumu v energetickém strojírenství, Rudolf Dvořák


2536-05.jpg

All for Power, 4, 2010/2

Dokonalé aerodynamické řešení průtočné části – a to hlavně lopatkování - velkých parních turbín i proudových motorů znamená nejen zisk na účinnosti, což je zejména u velkých energetických zařízení velmi podstatné, ale i zvýšení provozní spolehlivosti a životnosti těchto částí.

Celý text

Modelování proudění v turbostrojích v oblasti rotoru pomocí metody LES vyšších řádů

Přednáška - 25. května 2010 (úterý) 14:00
Sébastien Poncet, Laboratoire M2P2, UMR 6181 CNRS – Aix-Marseille Université

V přednášce budou prezentovány výsledky matematického modelování proudění v okolí rotoru turbostroje. Autor je špičkový odborník v této oblasti s publikacemi v nejprestižnějších časopisech na toto téma, např. v Annual Review of Fluid Mechanics.  »»» 

Kolokvium DYNAMIKA TEKUTIN 2009

Konference - Ústav termomechaniky AV ČR, v.v.i. v Praze, 21. - 23. října 2009

Cílem kolokvia je setkání domácích i zahraničních odborníků v oboru mechanika tekutin, spojené s výměnou aktuálních informací o řešených úlohách a s neformálními diskusemi. Jednacími jazyky kolokvia jsou angličtina (přednostně) a čeština.  »»» 

VSO-10, Lukáš Popelka


ah01_09_obalka.jpg

AeroHobby, 2009/6

Větroň VSO-10 je jednomístný cvičný a sportovní větroň. V České republice je k 1. 1. 2009 dle Leteckého rejstříku ÚCL provozováno celkem 142 kusů – 125 větroňů je ve vlastnictví aeroklubů, 17 je soukromých.
Celý text  »»» 

TeST TST10 M, Lukáš Popelka


01_2009_6_obalka.jpg

AeroHobby, 2009/6
TST10M je jednomístný sportovní samostartující ultralehký větroň, na soutěžích zařazovaný do klubové třídy. Do dnešního dne bylo vyrobeno 31 kusů a létají prakticky po celém světě. Větroň je řešen jako středoplošník s křídlem půdorysu dvojitého lichoběžníku plochy 9,95 m2, vnější části křídla svým zúžením a vzepětím přecházejí do wingletů.
Celý text

Základní koncepce a praktické aplikace aktivního řízení proudění

Přednáška - 8. dubna 2009 (středa) ve 14:00 hod
Prof. Avraham Seifert, University Tel Aviv

Prof. Seifert je špičkovým odborníkem v oblasti aktivního řízení proudění. V rámci avizované přednášky prof. Seifert pohovoří o dvou nejnovějších výzkumných projektech zaměřených na řízení proudění, které jsou v současné době řešeny na universitě v Tel Avivu jeho výzkumnou skupinou.  »»» 

Kolokvium Dynamika tekutin 2008

Konference - Ústav termomechaniky AV ČR, Praha, 22.–24. říjen 2008

Kolokvium je setkáním domácích i zahraničních odborníků v oboru mechanika tekutin, spojené s výměnou aktuálních informací o řešených úlohách a s neformálními diskusemi. Jednacími jazyky kolokvia jsou čeština a angličtina.  »»» 

ASW 15, Lukáš Popelka


ah06_08.jpg

AeroHobby, 2008/5

Větroň ASW 15 je světově rozšířeným zástupcem druhé generace kompozitových konstrukcí, soutěžící dříve ve standardní, nyní v klubové třídě s koefi cientem. Výroba běžela v létech 1968 až 1976 a vzniklo 453 kusů. V České republice jsou k 1. listopadu 2008 podle Leteckého rejstříku ÚCL provozovány 4 kusy úvodního provedení ASW 15 s maximální vzletovou hmotností 318 kg a 16 kusů verze ASW 15B se vzletovou hmotností 408 kg. Z tohoto počtu je devět větroňů ve vlastnictví aeroklubů a jedenáct je soukromých.  »»» 


Footer menu

© 2008–2010 Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.