Important links

International cooperation

 

ESO

EUSCEA

AlphaGalileo

WFSJ

Asan Ramiz Fryč – Barevná pole (obrazy)

Geofyzikální ústav AV ČR, v. v. i., a Archiv výtvarného umění, o. s., Vás srdečně zvou na 31. výstavu cyklu Setkávání s názvem Asan Ramiz Fryč – Barevná pole (obrazy), jejíž vernisáž se uskuteční 16. března 2011 v 16:30 hod. v přednáškovém sále Geofyzikálního ústavu. Výstava bude otevřena od 17. března do 22. dubna 2011 (po–pá 8:00–16:00 hodin).


Asan Ramiz Fryč, bez názvu, 24 x 32 cm, 2008
 


Barevná pole V rámci cyklu Setkávání vystavovali v Geofyzikálním ústavu buď profesionálové, většinou absolventi vysokých uměleckých škol, nebo autoři zabývající se léta výtvarnou tvorbou.

 

Asan Ramiz Fryč (1976, matka Češka, otec Turek) se vyučil zámečníkem, po absolvování gymnázia vystřídal řadu profesí, nehledal výnosné zaměstnání, ale sám sebe. V patnácti se začal cvičit v bojových uměních, v dovednostech a znalostem spojujícím fyzickou zdatnost, sebeuvědomění a sebekázeň v harmonizovaný celek.


„Zbraně jsou nástroje, jež neznamenají štěstí, nejsou to nástroje urozeného muže! I když jich použije, že jinak nemůže, má stejně pokoj a mír za cosi vyššího. A i když zvítězí, nepřikládá tomu kladnou hodnotu!“ – říká Lao´c v kanonické knize o Cestě Tao a její Síle. – „A vítězství v bitvě jest vítat obřady smutečními!“

 

Asan Ramiz Fryč se tak postupně seznamuje s východními kulturami, přibližuje k orientálním systémům myšlení. Především se zajímá o praktiky vedoucí k přímému poznání, k nezprostředkovanému porozumění skutečnosti. Za své duchovní učitele považuje Čecha Jiřího Vacka a Inda Ramanu Maharišiho (1879-1950).

 


Ramana Mahariši

 

Duchovní učitelé mohou naznačit směr, ale každá cesta je osamělé putování. Guru klade otázky, každý příklad musí mít nějaké řešení, a nenabízí na ně odpovědi. Pokud odpověď - pochopení podstaty (stébla či vesmíru) - existuje, tak je vždy osobní, a tedy nepřenosná. Hledání podstatných odpovědí se podobá procesu tvorby, psaní či malování, výběru a řazení slov na stránce papíru, formování hmoty barev v prostoru plátna. Slastné vytržení, které umělci prožívají (kupodivu nijak nesouvisí s kvalitou díla), je zřejmě blízké tomu, čemu se v zenistické praxi říká satori.


Před několika lety trpěl Asan Ramiz Fryč bolestmi a nepohyblivostí krční páteře. Když ho fyzioterapeuti Beáta a Július Patakyovi během několika návštěv obtíží zbavili, objevil, že má také léčitelské schopnosti. A v roce 2008 náhle začal malovat. Zpočátku se pokoušel o realistické zachycení skutečnosti, první pokusy se podobají naivistickým obrazům, ale Asan Ramiz Fryč není naivista. Brzy si uvědomil své výjimečné schopnosti, zvýšenou citlivost, vztah k barvě a k barevné energii, začal vytvářet nezobrazující kompozice. Jeho malby zatím nejsou ovlivněné výtvarnými vzory. Zaznamenávají cosi, co zřejmě někde existuje, co ale vidět nemůžeme. Jsou a zároveň to nejsou obrazy skutečnosti.

Jiří Hůla

 

O autorech (a řadě dalších soudobých výtvarníkù) - http://abart-full.artarchiv.cz/

15 Mar 2011