Z monitoringu tisku

Jsou ve vašem jídle bakterie a toxiny? Nový senzor to zjistí za 20 minut

Na staveništi tunelu Blanka našli archeologové hroby z doby Přemyslovců

Hledají se tisíce vědců pro pět nových obřích "Sazka Aren" české vědy

Věda na rozhlasových vlnách
 Ze světa vědy na Vltavě
 Leonardo slouží vědě

Akademický bulletin vstoupil do věku dospělosti

Get the Flash Player to see this player.

 

 

Otázky vědy a vzdělanosti v 21. století

Pod záštitou premiéra České republiky Petra Nečase se 10. března 2011 uskutečnil 3. ročník mezinárodní vědecké konference Vzdělanostní společnost, na jejíž přípravě se spolupodílely Vysoká škola finanční a správní, Akademie věd ČR a Masarykova univerzita. Organizačního zajištění se v Praze ujala VŠFS, která pro akci také poskytla moderní konferenční centrum.

16_1.jpg
 Obě fota: © Stanislava Kyselová, Akademický bulletin
Zahájení konference – zleva místopředseda RVŠ a děkan FI MU Jiří Zlatuška, náměstek ministra školství Jan Koucký, prorektor VŠFS Petr Budínský, místopředseda RVŠ a prorektor VŠFS Vladimír Čechák,
předseda AV ČR Jiří Drahoš a Jan Zima, člen Akademické rady AV ČR


Značný společenský význam vědy a vzdělání se v současnosti projevuje stále zřetelněji. Pojem vzdělanostní společnosti se stal jedním z ústředních témat diskuse o dalším vývoji a perspektivách moderního lidstva a je stále jednoznačnější, že právě nové poznatky a objevy vědy, zpracovávané a využívané ve vysoce vzdělaném prostředí, jsou důležitou hybnou podmínkou budoucího rozvoje (k tématu viz také rozhovor s K. P. Liessmannem, AB 6/2010). Utváření vzdělanostní společnosti přináší mnoho konkrétních otázek a problémů, které souvisejí se vzájemnou provázaností vědy a vzdělání, rozumným vyvážením rolí základního, aplikovaného a průmyslového výzkumu, správným chápáním vysokoškolského vzdělávání a úlohy univerzit a s mnoha jinými aspekty. Není tedy překvapující, že vědecká konference, zaměřená právě na tyto stěžejní problémy, získala značnou pozornost představitelů vysokých škol, vědeckých a výzkumných institucí a zástupců státní správy či podnikatelské a finanční sféry.
Úvodní slovo ke konferenci pronesl náměstek mini-stra školství, mládeže a tělovýchovy Jan Koucký, který nastínil základní půdorys diskuse o vzdělanosti a vědě v České republice. Předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš seznámil s dnešním stavem spolupráce mezi pracovišti AV ČR a vysokými školami a zdůraznil, že tato kooperace je v našich podmínkách katalyzujícím faktorem rozvoje vědy a vzdělanosti. Obecné zamyšlení nad charakteristikou a současnou funkcí vzdělání přinesla přednáška Vladimíra Čecháka, která zasadila projednávanou problematiku do společenského rámce. Následující jednání konference se již zaměřilo na jednotlivá aktuální témata dnešních dnů. Vladimír Nekvasil hovořil o financování výzkumu a vývoje ze zdrojů Evropské unie v období 2014–2020, Karel Rýdl se věnoval společenským funkcím univerzit se zřetelem na profesní kvalifikaci a Jiří Zlatuška pronesl podnětný příspěvek o autonomii vysokých škol.

16_2.jpg
Z diskuse: Pavel Ripka z ČVUT

Odpolední blok přednášek nabídl pestrou paletu pohledů na rozmanité stránky stavu a vývoje vzdělanosti s důrazem na nynější situaci v České republice a na Slovensku. Petr Matějů seznámil s výsledky sociologického výzkumu zaměřeného na postavení a úlohu soukromých vysokých škol. Obecné i konkrétní zkušenosti z uplatnění inovací, odvozených ze základní vědecké práce v Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, představil Zdeněk Havlas. Zástupce občanského sdružení Fórum Věda žije! Richard Wünsch nabídl analytický pohled na vědní politiku v České republice. O lidských zdrojích z perspektivy rozvoje vědy a výzkumu ve Slovenské republice hovořily Daniela Kolibová a Silvia Matúšová. Další příspěvky referenti zaměřili na postavení ekonomického výzkumu (Radim Roudný), chápání vzdělanosti a kvalifikace (Jan Mertl), diverzifikaci vysokých škol (Jakub Novotný), inovační inženýrství (Pavel Švejda) a jiné podnětné problémy vysokého školství a vědy (Zdeněk Šimek, Mojmír Helísek, Antonín Malach, Antonín Kubíček).
Konference poskytla velmi pestrý a inspirativní přehled obecných i momentálně aktuálních problémů, jejich podstaty a vývoje. Zároveň tato rozmanitost přesvědčivě ukázala na obtížnost hledání správných odpovědí a reálných řešení v natolik komplexní problematice. Významný proces poznávání obecných návodů a přístupů k otázkám vědy a vzdělanosti bude nepochybně nadále pokračovat. Konference k tomuto úsilí určitě poskytla mnoho podnětných myšlenek a námětů. Jednotlivé příspěvky i elektronické verze přednesených prezentací vyjdou v připravovaném sborníku.

VLADIMÍR ČECHÁK, Vysoká škola finanční a správní,
JAN ZIMA, Akademická rada AV ČR