Jan Česal, 18 let

Jan Česal
Studuje Střední průmyslovou školu v Otrokovicích.
Absolvuje stáž 3.25/3 Vyhodnocení měření stlačitelného proudění pomocí Machova-Zehnderova interferometru. Analýza interferogramů . Školitelem stáže je Ing. Václav Vlček, CSc. z Oddělení D 1 – Dynamika tekutin.

1. Jaké bylo vaše první setkání s vědou?
Již od mého dětství jsem se zajímal o přírodní vědy, nejvíce o biologii, chemii, matematiku a fyziku, která se později dostala u mne na první místo, mimo jiné i díky televiznímu seriálu The Big Bang Theory (Teorie velkého třesku). Seriál popisuje život teoretických a experimentálních fyziků, kteří se svým chováním naprosto odlišují od „normálních“ lidí. J Také proto jsem se rozhodl zasvětit svůj život vědě, převážně fyzice.

2. Jaké jste si vybral téma stáže?
Vybral jsem si stáž Vyhodnocení měření stlačitelného proudění pomocí Machova-Zehnderova interferometru. Analýza interferogramů.

3. Proč jste se rozhodl nastoupit na vědeckou stáž a vybral si dané téma?
Stáž v projektu OV II vykonávají dva moji spolužáci z ročníku. Jsou velmi zapálení pro své stáže a věří, že jim to dá něco navíc, něco, co jim poskytne větší připravenost do vědeckého života a též mnoho zkušeností, které jsou k nezaplacení. Tato myšlenka mne doprovázela již od doby, kdy jsem se poprvé dozvěděl o OV II. Dané téma je velmi zajímavé a též předpokládám, že i kdybych se v budoucnu věnoval činnosti v odlišném oboru, i tato zkušenost se bude vždy hodit.

4. Můžete nám stručně přiblížit, jak stáž probíhá, co jste se v rámci ní naučil?
Bohužel kvůli velké vzdálenosti mezi mým bydlištěm a ústavem stáž probíhá vždy jednou měsíčně, tak na 2 – 3 dny. Pracuji převážně v kanceláři, kde spolupracuji na vyhodnocování interferogramů. V květnu 2011 budeme provádět experiment v Aerodynamické laboratoři v Novém Kníně, kde budeme teorii uvádět do praxe a získaná data z interferometru budeme nadále zpracovávat.

5. Splňuje stáž vaše očekávání, co nového vám přinesla?
Samozřejmě, o tom není pochyb. Jakákoliv zkušenost ve vědeckém světě je pro studenta střední školy velmi potřebná, a tak se k tomu též stavím i já. Přinesla mi možnost pracovat na vědeckém projektu, zpracovávat data i mít tu možnost být mezi skvělými lidmi. Též jsem měl možnost prezentovat svou dosavadní práci na 1. studentské vědecké konferenci v rámci projektu OV II.

6. Jak probíhá spolupráce s vaším lektorem?
Můj lektor inženýr Václav Vlček dokáže vše dostatečně vysvětlit z praktického hlediska a s jednotlivými způsoby vyhodnocování a s matematickou části mi velmi pomáhá inženýr Jan Kozánek.

7. Láká vás daná vědecká oblast a chtěl byste se jí dále věnovat, popřípadě ji studovat na vysoké škole?
Určitě je tato oblast nesmírně zajímavá, osobně ještě nejsem pevně rozhodnut pro obor fyziky, který bych nejraději studoval. Doufám, že mi lépe pomůže v této oblasti studium na MFF UK. Prozatím se mi nejvíce zamlouvá studium astrofyziky, teoretické fyziky, optiky nebo jaderné fyziky.

8. Budete pokračovat ve vědecké práci i po ukončení stáže?
Určitě, již teď bych si nedovedl představit svůj život bez vědy a bez možnosti být zapojen v řešení vědeckých problémů. Přináší mi to velké duševní uspokojení.

9. Ovlivní absolvování stáže váš výběr vysoké školy nebo vaše další studium?
Jak jsem již psal výše, tak nejsem stále rozhodnutý pro jeden obor, ale vím, že to bude s určitostí fyzika. Té jsem propadl a tou žiji. Mým snem již od konce základní školy je MFF UK a stále mě tento sen drží.

10. Jaké jsou vaše studijní a profesní plány a cíle do budoucna?
Mým velkým snem je mít možnost studovat fyziku. Chtěl bych vyjet do světa, nejlépe do USA a tam, někde na menší univerzitě, dělat výzkum a žít zde spokojený naplněný život.


Footer menu

© 2008–2010 Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.