Šafr, J. 2010. Vliv sociálního a kulturního kapitálu na dosažené vzdělání. Mezinárodní konference Sociální pedagogika ve střední Evropě 2010: Inovace a nové trendy. Brno 28.–30. května 2010. Brno: Institut mezioborových studií Brno.

Vloženo dne:
02.05.2010

Abstrakt

Úspěch ve vzdělávacím procesu je podporován vzájemným působením kapitálu kulturního a sociálního. Sociální kapitál tvoří vztahy uvnitř rodiny i navenek (rodiče/děti–přátelé/škola). Na cestě za vzděláním proto hrají nezastupitelnou roli motivování, povzbuzování dítěte, formování jeho aspirací a to nejen ze strany příbuzných ale i širšího sociálního okolí, kam patří také zapojení do mimoškolních aktivit. Příspěvek sleduje vliv kulturních a sociálních zdrojů v rodině původu na dosažené vzdělání ve věkové kohortě 30–34 letých. Kulturní kapitál kognitivního typu operacionalizujeme jako aktivity stimulující poznání (čtenářské klima), sociální kapitál rodiny je sledován jednak negativně jako počet sourozenců, dále jako specifický výchovný styl rodičů opřený o autoritu a aktivity s rodiči ve volném čase. Mimo rodinu pak sociální kapitál vytváří zapojení do mimoškolních aktivit. Výsledky regresní analýzy ukazují, že dosažené vzdělání podporují, vedle nejsilnějšího askriptivního vlivu vzdělání rodičů, autoritativní a autoritářský styl výchovy, sociální kapitál rodiny (indikovaný negativně skrze počet sourozenců), a částečně i participace na mimoškolních aktivitách (zájmové kroužky apod.).

 

klíčová slova: dosažené vzdělání, sociální kapitál, kulturní kapitál

verze pro tisk seznam všech článků
přiložené soubory