Z monitoringu tisku

Výstup z odborné diskuze k projektovému záměru IPn Efektivní systém hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací

Jeskyňáři našli v Javoříčku zcela neznámý rozlehlý podzemní systém

Vědci z observatoře Kleť dali jedné planetce jméno Feustel


Věda na rozhlasových vlnách
 Ze světa vědy na Vltavě
 Leonardo slouží vědě

Akademický bulletin vstoupil do věku dospělosti

Get the Flash Player to see this player.


 

Abicko  > 2010  > prosinec  > Z Bruselu

Evropský ombudsman pomáhá i v oblasti výzkumu

Instituce Evropského ombudsmana (EO – evropského veřejného ochránce práv – vznikla v roce 1992 Maastrichtskou smlouvou. Jejím hlavním posláním je chránit občany a organizace sídlící v EU, jež byli nějakým způsobem poškozeni jednáním orgánů Evropské unie. To se může dotýkat i oblasti výzkumu, např. rámcových programů EU.

21_1.jpg

Evropský ombudsman (EO) řeší případy, které jsou mu nahlášeny kvůli chybnému postupu institucí Evropské unie. Může i zahájit vlastní iniciativu směrem k nápravě konkrétních nešvarů (chyb) v systému. Nesprávný úřední postup, v angličtině označovaný jako „maladministration“, je takové jednání, které je v rozporu s právem, pravidly a posláním instituce. EO může zkoumat jednání institucí, kanceláří nebo agentur EU s jedinou výjimkou, kterou je Soudní dvůr EU. Stížnost mohou podat buď občané a rezidenti z členských států EU nebo firmy, asociace a ostatní organizace. Nahlásit stížnost mohou také orgány regionální správy a členské státy. Dříve, nežli někdo stížnost nahlásí, je nezbytné danou instituci na nesprávný jev upozornit, a umožnit jí tak ­nápravu.

Výzkumu se stížnosti také nevyhýbají; jako takové často míří na adresu Evropské komise, jejíž konání je vůbec nejčastěji předmětem stížností. Obvyklou stížností jsou opožděné platby ze strany Evropské komise, které mohou nepříjemně zasáhnout finanční chod instituce a realizaci projektu. Dalším evidovaným případem v oblasti výzkumných projektů je neadekvátní řešení nálezu auditu (malý nález si vyžádal rozsáhlou úpravu účetnictví). Ačkoli je řešení problému institucí EO poměrně dlouhé (v průměru trvá 11 měsíců), v mnoha případech již úředníci dosáhli požadované nápravy a pomohli jak stěžovatelům současným, tak zamezili tomuto problému do budoucna. Více informací o evropském veřejném ochránci nalez­nete na http://www.ombudsman.europa.eu/.

LUCIE VAVŘÍKOVÁ,
CZELO – Česká styčná kancelář pro VaV, Brusel,
Technologické centrum AV ČR