Dějepisnou soutěž Eustory, jejímž hlavním cílem je podnítit evropské studenty, aby se v rámci regionálních výzkumů kriticky vyrovnali s minulostí společnosti, pořádal Ústav pro soudobé dějiny AV ČR ve spolupráci s Asociací učitelů dějepisu ČR a za podpory Körberovy nadace (SRN) letos již po čtvrté.
Soutěž, která se koná v 18 evropských zemích, např. v Německu, Polsku, Rusku, na Ukrajině, ve Švýcarsku, Slovinsku, na Slovensku a v Bělorusku, je rozdělena na národní, zcela samostatné soutěže, jejichž vítězové se setkávají na mezinárodních letních akademiích. Nejstarší tradici má v Německu, kde nad ní již od prvního ročníku v r. 1973 drží záštitu spolkový prezident. Soutěž je završena Cenou spolkového prezidenta, přijetím vítězů prezidentem a finanční odměnou pro pět nejlepších prací.V České republice mají studenti středních škol možnost zapojit se do Eustory od roku 2001. Soutěž řídí pětičlenný výbor a záštitu nad ní převzal čestný předseda AV ČR profesor Rudolf Zahradník. Celkem se již uskutečnily čtyři ročníky, kterých se zúčastnilo téměř 500 studentů z více než 150 středních škol. Úkolem soutěžících je vytvořit práci na stanovené téma (individuálně nebo ve skupině), a to na základě vlastního výzkumu (rozhovory s pamětníky, využití dobového tisku, výzkumu v místních archivech, kronikách, muzeích apod.). Nejde o klasickou seminární práci založenou na studiu literatury, ale o studii opřenou o vlastní badatelské poznatky. Nejúspěšnější účastníci jsou odměněni finančními cenami a mají možnost se zúčastnit mezinárodních seminářů a letních akademií. V rámci Edice Eustory v Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR poté vychází sborník vítězných prací každého ročníku.
Do letošního kola, jehož tématem bylo My a oni – Česko-německé stýkání a potýkání ve dvacátém století, se přihlásilo 61 studentů, kteří poslali do soutěže 32 prací. Vítězkou se stala Aneta Krausová z gymnázia J. Š. Baara v Domažlicích s prací Totální nasazení, která rovněž obdržela i Cenu časopisu Dějiny a současnost.
VOJTECH ČELKO,
Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i.