Z monitoringu tisku

Středoevropský technologický institut CEITEC odstartoval svou činnost

 

Nečas jmenoval prorektora Fialu svým vědeckým poradcem

 

Revoluční italské výsledky se musíme pokusit zabít, říká český fyzik

 

Strakošův manifest. Proč se čeští vědci nenatahují po výzkumných grantech EU?


Věda na rozhlasových vlnách
 Ze světa vědy na Vltavě
 Leonardo slouží vědě

Akademický bulletin vstoupil do věku dospělosti

Get the Flash Player to see this player.


 

Abicko  > 2011  > červ-srp  > Z Bruselu

Platforma Scientix podporuje vzdělávání mládeže

Portál Scientix, který je spolufinancován ze 7. rámcového programu pro výzkum, technologický vývoj a demonstrace, vytváří od května 2010 odbornou platformu poskytující informace o projektech a iniciativách na evropské i národní úrovni. Zaměřuje se výhradně na vědecké vzdělávání – výuku přírodních věd a matematiky.

24_1.jpg
Portál představuje výsledky projektů, které získaly finanční podporu nejen z 6. a 7. RP, ale i z Programu celoživotního učení (LLP) a programů národních; spravován je Sítí evropských škol (European Schoolnet, EUN). Výukové materiály jsou dostupné ve všech jazycích EU, popř. lze požádat o jejich překlad.
První společnou aktivitou této platformy se 6. až 8. května 2011 stala bruselská konference Scientix. Zaměřila se na učitele, profesory a další odborníky, kteří působí na všech úrovních školských systémů v oblasti vzdělávání ve vědeckých oborech. Akce se zúčastnilo celkem 466 expertů ze 43 zemí, aktéři si vyslechli 64 prezentací, představeno bylo 25 relevantních projektů, 37 subjektů se zapojilo do soutěže o nejlepší plakát. Paralelně se konalo deset zasedání a čtyři semináře s výukovými kurzy. Význam vzdělaných a po odborné stránce dobře připravených výzkumných pracovníků pro budoucnost Evropy – zvláště pro její hospodářský růst – vyzdvihl generální ředitel Evropské komise pro výzkum a inovace Robert-Jan Smits. Zatraktivnění výuky věd a probuzení zájmu mládeže o jejich studium předpokládá nejen změnu vzdělávacích modelů, ale i restrukturalizaci odborné přípravy pedagogů.
Konference poskytla prostor pro navázání osobních kontaktů a představila aktuálně řešené projekty i jejich produkty, mezi něž patří např. výukové kurzy, virtuální laboratoře či výukové sady, volně přístupné pro využití učiteli z mateřských škol až po vysoko-školské profesory. Z mnoha podnětných projektů představujeme dva s českou účastí:
 eBug – finančně podpořený Generálním ředitelstvím EK pro zdraví a ochranu spotřebitele (DG SANCO). Poskytuje informace o mikrobech, hygieně i správném používání antibiotik a léků; součástí jsou také vzdělávací počítačové hry. K dis-pozici je česká verze webu. Českou republiku v projektu zastupuje 3. lékařská fakulta UK Praha. Více informací na www.e-bug.eu.
 SPICE – spolufinancuje jej Program celoživotního učení Generálního ředitelství EK pro vzdělávání a kulturu (DG EAC); cílem je sdílet inovativní výukové metody a materiály v oblasti matematiky a přírodních věd a ověřit jejich přenositelnost do jiné evropské země. Jedním ze tří hlavních partnerů je Dům zahraničních služeb MŠMT ČR, který v Praze ve dnech 26.–29. srpna 2011 pořádá mezinárodní letní akademii pro 150 učitelů. Více informací na http://www.dzs.cz/.

ANNA VOSEČKOVÁ,
CZELO – Česká styčná kancelář pro VaV, Brusel,
Technologické centrum AV ČR