Dne 16. března 2010 došlo k  události, která vzbudila značný ohlas i mimo akademické a univerzitní kruhy. Na  pozvání Collegia Europaea – Výzkumné skupiny pro dějiny evropského myšlení  Filozofické fakulty UK a Filosofického ústavu AV ČR – zavítal do Prahy  Konrad Paul Liessmann, významný rakouský filozof a  profesor vídeňské univerzity. Jeho kniha Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění  (2006), která v minulém roce  vyšla též česky, se stala skutečným evropským bestsellerem, jakýmsi veřejným  „motákem“, kolujícím po celé Evropě. 

Foto: Jiří Stibor, Univerzita  Karlova
Liessmannův text vzbuzuje emoce, je nadšeně přijímán i  zatracován. Není se co divit: vždyť jde o pamflet akademicky i politicky  nekorektní, jenž s jistou dávkou bezohlednosti účtuje s unijně-evropskými  reformami vzdělávání a v němž pojmová klišé jako „společnost vědění“ dostávají  pěkně na frak.
V souvislosti s návštěvou Konrada P. Liessmanna se nejprve  v budově Akademie věd ČR na Národní třídě konala tisková konference, hojně  navštívená novináři, jíž se mimo jiné zúčastnili i předseda AV ČR prof. Jiří  Drahoš, děkan FF UK dr. Michal Stehlík a ředitel FLÚ AV ČR dr. Pavel Baran.  Hlavním bodem Liessmannova pražského programu však byla jeho veřejná přednáška,  kterou proslovil ve Velké aule FF UK na Palachově náměstí. Stala se tak prvním  setkáním v rámci nové přednáškové řady Collegia Europaea The Prague Lecture on Europe a zároveň byla  zahrnuta i do letošního Roku Wilhelma von  Humboldta na FF UK. Přednášku Die letzte  Aufgabe unseres Daseins. Über Bildung und ihre Deformation im Zeitalter des  Wissens (Poslední úkol našeho bytí. O vzdělanosti a její deformaci ve věku  vědění) zahájili rektor Univerzity Karlovy prof. Václav Hampl společně s  prof. Jiřím Drahošem. Setkání a následnou diskusi moderoval dr. Petr Hlaváček,  koordinátor Collegia Europaea.

Foto: Jiří Stibor, Univerzita  Karlova
P. Liessmanna vyslechlo  publikum ve Velké aule Filozofické fakulty  Univerzity  Karlovy.
Konrad Paul Liessmann k nám přijel v časech, kdy se  diskutuje o budoucnosti vědy a vzdělávání, o jejich fungování a financování. V  souvislosti s českými koncepty „měření vědy“ v podání Rady pro výzkum, vývoj a  inovace zní velmi aktuálně a zároveň úsměvně připomenutí specifické vědecké  kariéry filozofa Immanuela Kanta, jak ji Liessmann zachytil v Teorii nevzdělanosti. Předně – Kant vlastně  nikdy neopustil svůj rodný pruský Královec a tamější univerzitu, jeho vědecká  mobilita byla naprosto nulová. A hned poté, co byl jmenován univerzitním  profesorem, přestal na dlouhých deset let publikovat. Z hlediska bodového  systému, platného dnes pro česká univerzitní a akademická pracoviště, byl tedy  nehorázně podprůměrným vědcem. Jenže, jak Liessmann konstatuje, během těchto  deseti let „mlčení“ Kant intenzivně promýšlel Kritiku čistého rozumu, a proto ono desetiletí  vlastně patří k nejproduktivnějším fázím v dějinách vědy vůbec. Tímto exemplem z  Kantova života nechtěl Liessmann jistě jen pobavit čtenáře. Je to výzva k  vážnému zamyšlení nad fungováním našeho vědeckého života. Vždyť jinde odkazuje  na důležitou adornovskou myšlenku, že proces vzdělávání a věda potřebují  především dostatek volného času. Liessmann se tak vyjadřuje zcela  nediplomaticky, natruc všem „manažerům vědy“ i všelijakým klišé o lenosti  vědeckých pracovníků a pracovnic.

foto: © Stanislava Kyselová,  Akademický bulletin
Z tiskové  konference s K. P. Liessmannem vpravo předseda AV ČR Jiří Drahoš a člen AR Jiří  Beneš
Ve stejném duchu se nesla i jeho pražská přednáška, kterou  na vlastní žádost proslovil ve své rodné němčině a jež byla simultánně  tlumočena. Vzdělanost v původním humanistickém smyslu není podle Liessmanna jen  nějakou privátní idiosynkrazií, nýbrž nutným předpokladem existence společnosti,  jež se hodlá orientovat na ideu důstojnosti a autonomie každého jednotlivého  člověka. Proto i akademický a univerzitní prostor vidí jako přirozené prostředí  pro rozvoj svobodné a tvořivé společnosti: „Kvalitu vzdělávacích institucí by také bylo možné  posuzovat podle toho, kolik nám poskytují svobody, kolik rizika, zvědavosti,  kolik estetické zkušenosti, kolik neužitečného a krásného...“ Jinak  řečeno, jak Liessmann uzavírá ve své přednášce, nakolik nám poskytují prostor ke  kreativnímu vybočení ze zaběhnutých systémů a pravidel. Setkání s prof. Konradem  Paulem Liessmannem se zúčastnilo více než dvě stě posluchačů a posluchaček,  kteří se živě zapojili do diskuse, jež pokračovala v kuloárech i mimo budovu  fakulty. Byli mezi nimi vědci a vědkyně, studenti a studentky, zástupci  novinářské obce i kulturní veřejnosti, politické a veřejnoprávní sféry. Snad se  tak naplnil záměr celého setkání: totiž přispět k dialogu o roli vědy a  vzdělanosti v naší společnosti. 
PETR  HLAVÁČEK,
Collegium Europaeum



 
			 
                
 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			
 
       English
English
 