Z monitoringu tisku

Středoevropský technologický institut CEITEC odstartoval svou činnost

 

Nečas jmenoval prorektora Fialu svým vědeckým poradcem

 

Revoluční italské výsledky se musíme pokusit zabít, říká český fyzik

 

Strakošův manifest. Proč se čeští vědci nenatahují po výzkumných grantech EU?


Věda na rozhlasových vlnách
 Ze světa vědy na Vltavě
 Leonardo slouží vědě

Akademický bulletin vstoupil do věku dospělosti

Get the Flash Player to see this player.


 

Abicko  > 2008  > prosinec  > Událost

Techmania science center aneb Dívat se jen nestačí

Jedním z prvních hostů Techmania science center v Plzni se v rámci Týdne vědy a techniky stala 6. listopadu 2008 Akademie věd České republiky. V unikátním vědeckém centru naleznou studenti základních a středních škol i veřejnost expozice vytvořené z interaktivních exponátů, které zábavně přibližují matematické nebo fyzikální jevy a principy. Návštěvníci mohli exponáty „rozhýbat“ již o dva dny dříve, kdy se Techmania v areálu plzeňské škodovky slavnostně otevřela.

Techmania
Techmania science center (viz http://www.techmania.cz/) vzniklo ve spolupráci společnosti ŠKODA HOLDING, a. s., a Západočeské univerzity v Plzni, které založily obecně prospěšnou společnost Regionální technické muzeum, o. p. s., s úmyslem vybudovat v areálu průmyslových závodů Škoda na celkové ploše 10 000 m2 moderní interaktivní muzeum – ve světě označované jako science center. Projekt obou zakladatelů, který bude patřit ve střední Evropě mezi největší svého druhu, se snaží tímto způsobem reagovat na současnou situaci, kdy v České republice mezi studenty základních a středních škol významně klesá zájem o technické obory. Budování muzea trvalo tři roky a náklady dosáhly téměř 136 milionů korun; dalších půl miliardy korun si rekonstrukce ještě vyžádá. Počítá se totiž s vybudováním nové městské zóny, v níž bude možné aktivně trávit volný čas. „Obdobná centra, jako je právě Techmania, chyběla. Přináší totiž jedinečnou příležitost, jak se o vědě dozvědět zábavně a interaktivně. Zvláště dnes, kdy na základních školách výuky fyziky ubývá. Nabité osnovy a malý počet hodin nám téměř znemožňují ukázat dětem přírodní vědy jako poutavé a dobrodružné předměty, v nichž se mohou leccos dozvědět. Jistě, existují pomůcky (např. interaktivní tabule), které mohou ve výuce napomoci, ale ne každá základní škola má 100 000 korun na zřízení interaktivní třídy,“ říká v Techmanii Jakub Hačka, učitel 10. základní školy v Plzni.
Modely elektrických lokomotiv.
Modely elektrických lokomotiv. V popředí vpravo maketa vozu lokomotivy Škoda E698.01 z r. 1953.
© Luděk Svoboda, Archiv SSČ

Jednodenní program Akademie věd ČR nabídl v Techmanii výstavy Pohledy do vesmíru z Evropské jižní observatoře a Světelné znečištění ve fotografii, jež do Plzně přivezl Astronomický ústav AV ČR, v. v. i., a také společnou fotografickou expozici Fascinováni světlem od vědců z Biologického centra AV, v. v. i., a studentů a pracovníků Jihočeské univerzity. V první z nich si návštěvníci mohli prohlédnout okouzlující fotografie objektů ze Sluneční soustavy i vzdáleného světa cizích galaxií, které byly pořízené na jedné z nejvýkonnějších observatoří na Mt. Paranalu v Chile. V druhé pro změnu model města s různými druhy osvětlení. Shlédnout mohli zájemci i zábavnou prezentaci studentských prací z oblasti astronomie, fyziky plazmatu a chemie Duha mostem ke hvězdám, které vznikly v rámci projektu Otevřená věda.
Techmania
© Luděk Svoboda, Archiv SSČ

Akademie přispěla Techmanii také sérií přednášek. Pavel Suchan z ASÚ AV ČR v referátu Světelné znečištění trápí nejen astronomy hovořil o stále se horšících podmínkách astronomů pro pozorování oblohy nebo o tom, jak se se světelným znečištěním vyrovnávají lidé a zvířata. O výzkumu zemětřesných rojů a jiných projevech doznívajícího vulkanismu v západních Čechách přednášel dr. Josef Horálek z Geofyzikálního ústavu AV ČR. Jeho referát doplnila expozice, z níž se mohli studenti např. dozvědět o historických a současných seismometrech, a krátký film o zemětřeseních v západních Čechách.
Podvečerní prezentací zábavných vědeckých experimentů Michaelovy zázračné molekuly se poprvé v Plzni představil neúnavný popularizátor Michael Londesborough z Ústavu anorganické chemie AV ČR, v. v. i. Během devadesáti dobrodružných minut zjistili studenti, jak „fungují“ některé pro Zemi důležité molekuly, které před miliardami let přeměnily naši nehostinnou a pustou planetu na domov, v němž žijeme.
Jedním z prvních hostů se v Techmanii stal také Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i., jehož řediteli, prof. Zbyňku Jaňourovi, jsem položil několik otázek.
Zbyněk Jaňour, ředitel Ústavu termomechaniky AV ČR, v. v. i., u oběžné lopatky posledního stupně parní turbíny velkého výkonu.
Zbyněk Jaňour, ředitel Ústavu termomechaniky AV ČR, v. v. i., u oběžné lopatky posledního stupně parní turbíny velkého výkonu.
© Luděk Svoboda, Archiv SSČ

Pane řediteli, do Techmania science center jste přijeli s prezentací vašeho ústavu. Co všechno mohou v jejím rámci studenti vidět?
Prezentujeme samozřejmě to nejzajímavější z oblastí mechatroniky a mobilní robotiky, biomechaniky modelování lidského hlasu, moderní optiky v kriminalistické diagnostice, generátorů pro větrné elektrárny a také další témata. Pro veřejnost a studenty jsme připravili krátký film o jednotlivých odděleních a pobočkách našeho ústavu, 14 populárně-naučných plakátů a také tři exponáty: robota, lopatkový stroj a model pro fyzikální modelování atmosférických jevů při znečištění ovzduší, haváriích a teroristických útocích, který zkoumá, co by se stalo při náhlém útoku na Staroměstské náměstí. Odborníky jsme seznámili např. i s novou metodou pro diagnostiku lopatkových strojů nebo kolejových vozidel či s výzkumem se zaměřením na zdokonalování proudových strojů a energetických zařízení.

Pro návštěvníky byl bezpochyby nejzajímavější váš dvounohý robot. Co všechno umí a jak složité jej bylo sestrojit?
V každém případě umí chodit; zní to sice jednoduše, ale umí se pohybovat jako člověk. Když narazí na překážku, dokáže se zachovat jako my a vyhnout se jí. A jak je náročné jej sestrojit? Je to velmi složité. Musíte mít hluboké znalosti především z elektrotechniky, mechaniky a počítačové techniky. Na tomto projektu spolupracují odborníci z naší pobočky na brněnské strojní fakultě.

Jaký je mezi studenty středních škol zájem o obory, na které se Ústav termomechaniky zaměřuje?
Mezi středoškoláky je zájem o technické obory obecně podprůměrný; proto je také málo vysokoškoláků. Docela se nám ale daří získávat studenty z vysokých škol pro doktorandské programy. V Ústavu termomechaniky, v němž pracuje na 200 výzkumných pracovníků, máme kolem 50 doktorandů, což je, myslím, poměrně neobvykle vysoké číslo.

Domníváte se, že akce, které se zaměřují na popularizaci vědy pro žáky a studenty ze základních a středních škol, mohou napomoci tomu, že se budou někteří z nich hlásit na technicky zaměřené vysoké školy? Samozřejmě tomu věřím; proto jsme také s prezentací našeho ústavu do Techmanie přijeli. V letošním roce takto rozsáhlou popularizační akci vlastně děláme poprvé. Věřím, že sice ne za rok nebo dva, ale za pět nebo deset let k nám do ústavu přijdou mladí lidé studovat. Možná právě ti, kteří navštíví Techmanii. Jsme tady i proto, že na některých projektech spolupracujeme s plzeňskou Škodovkou. Zapojili jsme se také do projektu Otevřená věda a do budoucna chystáme další popularizační akce.

Závěrem zbývá pouze dodat, že na úspěšný Den Akademie v Techmanii, v níž se AV ČR takto poprvé prezentovala v západočeské metropoli, přišlo více jak 1300 návštěvníků.

LUDĚK SVOBODA