Z monitoringu tisku

Středoevropský technologický institut CEITEC odstartoval svou činnost

 

Nečas jmenoval prorektora Fialu svým vědeckým poradcem

 

Revoluční italské výsledky se musíme pokusit zabít, říká český fyzik

 

Strakošův manifest. Proč se čeští vědci nenatahují po výzkumných grantech EU?


Věda na rozhlasových vlnách
 Ze světa vědy na Vltavě
 Leonardo slouží vědě

Akademický bulletin vstoupil do věku dospělosti

Get the Flash Player to see this player.


 

Abicko  > 2007  > prosinec  > Téma měsíce

VĚDA HROU

Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku 

V rámci letošního Týdne vědy a techniky se představili nositelé Descartesovy ceny za popularizaci vědy za rok 2006 Sheila Doneganová a Eoin Gill z Centra pro zdokonalování výuky matematických věd a techniky z Waterfordu – Calmast (Centre for the Advancement of Learning of Maths, Science and Technology) v Irsku. Jejich interaktivní prezentace je určena divákům bez rozdílu věku a představila se i díky úspěšnému projektu WONDERS 2007.

Sheila Doneganová a Eoin Gill během čtyřleté praxe napsali řadu popularizačních článků do irského tisku a dokázali, jak může být věda zábavná.

Populární čtyřstránkový časopis Eureka, který CALMAST vydává pro děti ze základních škol ve věku 10–13 let, získal v roce 2005 prestižní Cenu mladých čtenářů (World Young Readers Award). Vychází jednou týdně jako příloha deníku Irish Independent a v prvním roce své existence dosáhl nákladu 25 000. V Eurece čtenáři naleznou kromě tématických článků též kvízy a zábavné přílohy. Zaměření na určité téma umožňuje zkoumat problém z hlediska několika vědních oborů současně a vyhnout se tak tradičnímu dělení přírodních věd na biologii, matematiku, fyziku a chemii. Za úspěšnou popularizační činnost ředitelé CALMAST získali ocenění Evropské unie v oblasti popularizace – Descartesovu cenu.
Využili jsme příležitosti a po jejich prezentaci položili několik otázek.

Kolik zemí jste už se svým programem navštívili?
Evropský festival vědy Wonders 2007 cestuje po Evropě už od března. V rámci našeho vlastního programu je Praha prvním zahraničním městem, které jsme navštívili. Dnešní den byl pro nás opravdu výjimečný.

Pro jak velké děti je Váš projekt určen?
Pracujeme s dětmi všech věkových kategorií. Máme připraveny programy pro děti ve věku už od tří do čtyř let. Většina programů je ale pro děti ze základních škol. To je věková skupina, na kterou se zaměřujeme nejvíce. Je totiž důležité, aby již v tomto věku měly děti k vědě pozitivní vztah. Z vlastní zkušenosti vím, že není problém nadchnout ty nejmenší. Je však obtíž udržet jejich zájem, když dosáhnou třinácti nebo čtrnácti let a začínají mít pochopitelně i jiné zájmy. Je tomu tak nejen v Irsku, ale jistě i jinde v Evropě. Pro Calmast je to velká výzva.

Kdy jste o zapojení do evropského putovního programu na podporu vědy WONDERS 2007 (Welcome to Observation, News & Demonstrations of European Research and Science) začali přemýšlet?
Nejdříve jsme se stali součástí organizace EUSCEA (European Science Events Association), která program oficiálně zaštiťuje. Je to jediná organizace v Evropě, jež zprostředkovává výměnu zkušeností mezi autory neformálních výukových programů. V současnosti se projektu účastní více než 50 institucí a sdružení z 27 zemí. Byli jsme nadšeni, že jsme se stali součástí instituce, jejímž cílem je vědu popularizovat po celé Evropě. Nyní jsme proto v České republice, která má velmi dobrou reputaci v oblasti vědy a intenzivně se její popularizaci věnuje. Rádi jsme pozvání na Týden vědy a techniky přijali. Měli jsme jen trochu obavy, že naše experimenty budou české děti dobře znát.
Náš vlastní program oficiálně začal již před třemi lety. Předtím jsme společně se Sheilou byli řediteli Calmast. Já jsem původně vyučoval inženýrství a Sheila chemii. Ve volném čase jsme se věnovali popularizaci vědy, až instituce, v níž jsme pracovali, souhlasila, že nám na tuto činnost poskytne více času. Centrum funguje od roku 2003. Zaměřujeme se na dlouhodobější projekty, pracujeme např. se znevýhodněnými dětmi a napsali jsme též množství článků do irských periodik. O rok později jsme začali s vydáváním vlastního magazínu.

S jakými problémy se při prezentacích projektů setkáváte?
Způsob, jakým se na základních a středních školách přírodní vědy vyučují, není vyhovující. Většina pedagogů lpí na teoretických znalostech a experimenty, které děti zvláště zajímají, stojí jaksi stranou. Teorie je jistě důležitá, ale musí být podpořena praktickými ukázkami. Častým argumentem ředitelů škol je, že nemají dostatek financí na nákup pomůcek. Se Sheilou si to nemyslíme: nástroje, se kterými jsme dnes pracovali, nestály mnoho. Většinu z nich můžete koupit v běžných obchodech.

Jste v kontaktu s českými partnery, kteří mají stejný nebo podobný program, jako je ten Váš?
Zatím bohužel ne, ale věříme, že díky naší návštěvě Prahy se s některými setkáme a spolupráci navážeme.

Jaké má podle Vás evropská věda vyhlídky do budoucna?
V této věci jsem poměrně skeptický. Evropa bude v budoucnosti těžko konkurovat např. Číně, která rok co rok produkuje miliony kvalitních vědců. Popularizovat vědu ve školách je jednou z možných cest, jak tento nepříznivý trend zvrátit.

Marina Hužvárová a Luděk Svoboda