Využívání elektronických informačních zdrojů dostupných na Jihočeské univerzitě
V rámci výuky na vysoké škole, by měl každý student získat nejen odborné vzdělání v příslušném oboru, ale současně by měl být připraven na celoživotní učení, na orientaci ve stále narůstajícím množství informací, na jejich hodnocení a efektivní využívání. Absolventi univerzity by si měli osvojit celoživotní návyk pravidelného samostatného sledování odborné literatury, jejího využití při studiu, vědecké práci i správném psaní odborných textů. Takto vysoce odborně připravení a informačně gramotní absolventi se mohou stát členy vědeckých týmů na vysokých školách, v různých vědeckých institucích a jsou připraveni na kvalifikované řešení problémů v profesním i osobním životě.
Vysokoškolské instituce zajišťují svým studentům i pedagogům informační zázemí, které je velmi
důležité pro rozvoj vědy a výzkumu, ale s rostoucím množstvím a významem informací narostl i počet
informačních zdrojů, ve kterých je čím dál složitější se orientovat.
Trendem poslední doby je přesun zájmu od tištěných publikací k elektronickým informačním
zdrojům (EIZ), které umožňují nejen efektivní a rychlé vyhledávání ve velkém množství informací,
ale například i přístup k informacím 7 dní v týdnu, 24 hodin denně.
V popředí zájmu stojí specializované elektronické časopisy s vysokým impakt faktorem
(IF), které jsou důležitým zdrojem informací pro vědu a výzkum, a dále také odborné plnotextové
databáze. Důležitým zdrojem informací stále zůstávají bibliografické databáze, které umožňují
široký přehled o výsledcích poznání v daném oboru.
Díky grantové podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na zajištění nákupu
elektronických informačních zdrojů pro vědu a výzkum disponuje Jihočeská univerzita v současné
době bohatou nabídkou multioborových i specializovaných EIZ.
Zájem o využívání on-line dostupných odborných databází může být obecně ovlivněn nejen mírou
jejich propagace, ale také rozdílným způsobem vyhledávání, než na který jsou uživatelé zvyklí
z běžných internetových vyhledavačů, například z Google.
Akademická knihovna, která spravuje většinu EIZ dostupných na Jihočeské univerzitě, přispívá
ke zvýšení zájmu o využívání EIZ jednak prostřednictvím svých webových stránek, kde uveřejňuje
aktuální seznamy databází dostupných z počítačových IP adres Jihočeské univerzity, nejrůznější
návody pro uživatele a dále také informační výchovou uživatelů.
Aktivní zapojení knihovníků do výuky již dávno není žádnou novinkou a v současnosti většina
veřejných vysokoškolských knihoven v České republice poskytuje služby informačního vzdělávání.
V bývalých knihovnách Pedagogické, Přírodovědecké, Zdravotně sociální a Zemědělské fakulty
Jihočeské univerzity byla tato oblast v kompetenci jednotlivých pracovníků knihoven.
Nová Akademická knihovna převzala od bývalých knihoven nejen fond, ale i odpovědnost podílet
se na aktivitách v oblasti informačního vzdělávání uživatelů knihovny. Již od začátku
provozu Akademické knihovny bylo počítáno s pozicí pracovníka, který by koordinoval vzdělávací
aktivity pro uživatele knihovny.
V akademickém roce 2010–2011 realizovala Akademická knihovna pro studenty i odborné
pracovníky 59 školení a seminářů zaměřených na práci s elektronickými informačními zdroji.
Většina školení proběhla v počítačové učebně Akademické knihovny a celkem bylo proškoleno 1467
účastníků většinou z řad studentů i odborných pracovníků.
Tabulka 1: Přehled uskutečněných školení v akademickém roce 2010/2011
Akademický rok 2010/2011
|
Počet školení
|
Počet účastníků
|
Kurz pro studenty 1. ročníků
|
26
|
659
|
Jednorázová školení práce s EIZ
|
20
|
568
|
Specifické kurzy (školení na konkrétní zdroje)
|
13
|
240
|
Sledování využívání databází
Za jednotlivé databáze jsou průběžně sestavovány statistické přehledy, které jsou důležitým
zdrojem informací nejen pro akvizici, ale slouží jako zpětná vazba pro hodnocení dopadu propagace
EIZ.
Pololetní srovnání využívání konsorciálních databází, kde je vydavateli zajištěna možnost
pravidelného stahování přehledů, je uvedeno v tabulce 2 a v grafech 1 a 2. Bohužel, ne vždy
jsou výstupy vzájemně porovnatelné.
Tabulka 2: Nárůst využívání databází (počet vyhledávání)
Porovnání využívání databází na JU v roce 2010 a 2011
|
Databáze
|
1. pololetí 2010
|
1. pololetí 2011
|
Navýšení (v %)
|
Academic Search Complete
|
4862
|
7839
|
61
|
Business Source Complete
|
1806
|
4950
|
174
|
EconLit with Full Text
|
1651
|
4898
|
196
|
PsycInfo
|
3178
|
5840
|
83
|
SocINDEX with Full Text
|
2148
|
5243
|
144
|
ATLA / ATLAS
|
702
|
911
|
29
|
CAB Abstracts
|
1067
|
4924
|
361
|
FSTA
|
331
|
655
|
97
|
Literature Online
|
128
|
316
|
146
|
Graf 1:
Využívání databází v roce 2010 a v roce 2011
Graf 2: Nárůst využívání databází v roce 2011 (v %)
Uvedená čísla jednoznačně dokládají vzrůstající zájem o využívání elektronických informačních
zdrojů a důležitost informačního vzdělávání. Domníváme se, že volba Akademické knihovny JU
následovat celosvětový trend zavádění do knihoven pozici referenčního pracovníka a pozici tzv.
učícího knihovníka (teaching librarian) bylo vzhledem k dosaženým výsledkům více než prozíravé. Zvýšila se
tím i prestiž Jihočeské univerzity v celonárodním měřítku. Věříme, že i v nadcházejícím
akademickém roce 2011–2012 bude o naše školení ze strany studentů i pedagogů zájem.
Ing. Helena Vorlová Görglová, BBus.
Akademická knihovna JU
Knihovník specialista – informační vzdělávání