. 1989, 28. prosinec, Praha. Stanovy Občanského fóra, schválené 6. ledna 1990 sněmem Občanského fóra. Stanovy Občanského fóra (občanského politického hnutí) Čl. 1 Programové cíle Občanské fórum je spontánně vzniklé občanské politické hnutí. Jeho základním posláním je odpor proti jakékoli formě totalitarismu spojený s hledáním pozitivních cest řešení rizové situace naší společnosti, především s podporou svobodných voleb a jiných demokratických a samosprávných institucí. Usiluje o svobodu jednotlivců, humanismus, toleranci, demokracii a respektování morálních hodnot založených na vědomí odpovědnosti. Sleduje především tyto programové cíle: a) V oblasti práva
Čl. 2 Příslušnost k Občanskému fóru
Čl. 3 Vnitřní organizace
Čl. 4 Koordinační centrum v Praze
b) zástupci jednotlivých komisí Koordinačního centra Občanského fóra, politická komise je ve sněmu zastoupena 7 členy, organizační komise 3 členy, programová komise 7 členy, mezinárodní a národnostní komise 2 členy, ostatní komise zde mají po 1 zástupci; c) zástupci všech krajů ČSR: české kraje zde mají po 3 zástupcích, oba moravské kraje jsou zastoupeny celkem 9 členy. Zástupci krajů reprezentují občanská fóra celého území kraje, nejen občanské fórum krajského města; d) mluvčí Občanského fóra pro tisk, televizi a rozhlas; e) studenti, zástupci odborů a umělci (po 3 zástupcích). Jednání sněmu se zúčastní pouze jeho členové a hosté pozvaní radou Koordinačního centra Občanského fóra. 3. Sněm Koordinačního centra Občanského fóra je usnášeníschopný tehdy, jestliže jsou přítomny alespoň dvě třetiny členů. Zásadní problémy řeší sněm aklamací prostou většinou. Sněm se schází podle potřeby, zpravidla jednou za čtrnáct dní. Program jednání sněmu připavuje rada Koordinačního centra Občanského fóra, průběh jednání určuje jednací řád. 4. Sněm Koordinačního centra Občanského fóra se může ze své vůle rozšiřovat, určovat termíny svých setkání a měnit další podrobnosti. Musí být svolán vždy, požádá-li o to nejméně jedna třetina jeho členů. 5. Výkonným orgánem Koordinačního centra Občanského fóra v Praze je rada složená nejméně z 35 členů zastoupených třemi až pěti představiteli. Tato rada se schází podle potřeby, zpravidla dvakrát týdně. Rada rozhoduje samostatně o otázkách, které je nutno řešit operativně a nelze je proto předkládat sněmu. O svém postupu následně sněm informuje tak, aby jej sněm mohl posoudit. Rada je schopna se usnášet, je-li přítomen nadpoloviční počet jejích členů. Běžné denní problémy posuzuje a řeší operativní kruh Rady svolávaný představiteli Koordinačního centra OF. 6. Kontrolním orgánem Koordinačního centra Občanského fóra je kontrolní komise volená sněmem. Je zcela nezávislá na ostatních orgánech Občanského fóra. Kontroluje dodržování stanov Koordinačním centrem OF v Praze i krajskými a okresními koordinačními centry. Zároveň kontroluje hospodaření KC OF v Praze. Analogické kontrolní komise vzniknou v krajských a okresních centrech v návaznosti na kontrolní kommisi KC OF Praha. Na zjištěné nedostatky kontrolní komise upozorňují příslušný sněm nebo shromáždění průběžně, periodicky zpracovávají kontrolní zprávy. 7. Koordinační centrum Občanského fóra v mezích právních předpisů může provozovat hospodářskou a obchodní činnost včetně činnosti vydavatelské. Pro realizaci této činnosti může též zřizovat hospodářská zařízení (podniky) a schvalovat statuty. Čl. 5 Krajská, okresní, místní, podniková, zájmová, národnostní občanská fóra 1. Krajská, okresní, místní a národnostní občanská fóra se organizují na základě obdobných principů jako Koordinační centrum Občanského fóra v Praze. 2. Koordinační centra krajských, okresních, a národnostních občanských fór mohou provozovat hospodářskou a obchodní činnost a zřizovat k realizaci této činnosti hospodářská zařízení (podniky) a schvalovat jejich statuty. 3. Místní občanská fóra vznikají ve městech a jejich obvodech a ve vesnicích: jsou zaměřena především na garantování svobodných voleb v místě své působnosti. Podílejí se na činnosti národních výborů a na přípravě řešení místních a regionálních problémů. 4. Podniková občanská fóra (tj. občanská fóra ve státních podnicích, družstvech a jiných hospodářských organizacích) si vytvářejí strukturu odpovídající specifickým podmínkám. Jejich hlavní činností je garantování demokratických voleb jednak do odborových organizací zastupujících především sociální zájmy pracovníků, jednak do rad pracujících (dosud rad pracovních kolektivů) s podnikatelskou funkcí. 5. Zájmová občanská fóra sdružují občany stejného profesionálního nebo laického zaměření, kteří usilují o analýzu a řešení problému v příslušné zájmové oblasti a volí k tomuto cíli odpovídající organizační strukturu. 6. Krajská, okresní, místní, podniková, národnostní, zájmová občanská fóra bezprostředně spolupracují při realizaci programových cílů Občanského fóra a při řešení problémů místního, regionálního a celostátního významu. 7. Všechny orgány Občanského fóra rozhodují kolektivně: na jejich zasedání jsou zváni všichni členové těchto orgánů. Čl. 6 Právní subjektivita 1. Vedle Koordinačního centra Občanského fóra v Praze mohou svým jménem nabývat práv a zavazovat se i okresní, krajská a národnostní koordinační centra Občanského fóra. Místní občanská fóra mohou právní subjektivitu získat jen s písemným souhlasem Koordinačního centra OF v Praze, a to po dohodě s příslušným krajským nebo okresním koordinačním centrem Občanského fóra. V tomto případě je statutárním orgánem výbor místního občanského fóra. 2. Je-li pro právní úkon, který činí statutární orgán Občanského fóra (rada nebo výbor), předepsána písemná forma, je třeba podpisů dvou jeho členů. Čl. 7 Zásady hospodaření 1. Občanské fórum hospodaří s vlastním majetkem a s majetkem, který mu byl předán do užívání. 2. Prostředky potřebné pro svoji činnost získává Občanské fórum z darů občanů, organizací a z vlastní činnosti. 3. Každá složka Občanského fóra, která má právní subjektivitu, hospodaří zcela samostatně a nese za své hospodaření majetkovou odpovědnost. Koordinační centrum Občanského fóra v Praze neručí a neodpovídá za závazky ostatních složek Občanského fóra s právní subjektivitou. Čl. 8 Ustanovení závěrečná 1. Dosavadní organizační řád (stanovy) Občanského fóra, který byl schválen rozhodnutím ministerstva vnitra a životního prostředí ČSR č.j. ASV/1 – 825/89, se ruší. 2. Tyto stanovy byly přijaty sněmem Koordinačního centra Občanského fóra dne 6. ledna 1990 a nabyly účinnosti dnem schválení ministerstvem vnitra ČSR tj. 10.1.1990. |