Vysoké školy neprodukují dostatek absolventů IT
Ústav informatiky AV ČR uspořádal v bývalém refektáři Emauzského kláštera 25.října 2011 seminář z cyklu
Hovory s informatiky, který se uskutečnil v rámci projektu
Sociální síť informatiků v regionech ČR. Seminář zahájil náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy prof. Ivan Wilhelm přednáškou o přípravě vysokoškolského zákona. Program navázal na předchozí dva semináře, na nichž význační představitelé informatiky v ČR představili a diskutovali tematické studie, které vyšly ve sborníku
Hovory s informatiky 2010. Jejich smyslem bylo vytipovat nosné otázky z prostředí informatického výzkumu a jeho širšího kontextu. Z diskusí vykrystalizovaly mj. tři hlavní problémové okruhy, které autoři zpracovali do letošního sborníku.
Tiskové konferece se zúčastnili (zleva) rektor VŠB-TU Ostrava Ivo Vondrák, Jiří Zlatuška z
Masarykovy univerzity Brno, Vladimír Mařík z ČVUT, Jiří Rákosník a Petr Ráb z Akademie věd ČR.
Všechna fota: Stanislava Kyselová, Akademický bulletin
Podle účastníků semináře jsou informační a komunikační služby (ITC) významnou součástí české
ekonomiky. „Ačkoli lze do budoucna tuto oblast považovat za klíčovou pro konkurenceschopnost ČR,
jejímu rozvoji se nevěnujeme dostatečně. Podpořit je třeba především tři pilíře: přípravu lidských
zdrojů, vědu a výzkum v dané oblasti a transfer poznatků do praxe,“ konstatoval vedoucí
katedry kybernetiky na FEL ČVUT v Praze prof. Vladimír Mařík.
Jiří Rákosník z Matematického ústavu AV ČR kritizoval stávající Metodiku hodnocení vědy a
výzkumu v ČR.
Podle hlavních ekonomických ukazatelů patří sektor ITC mezi velmi dynamické obory.
V Česku pracuje v současnosti okolo 220 000 IT zaměstnanců a od roku 2006 jejich počet narostl
o 19 %. Podobně jako další technické a přírodovědné obory se ale oblast ITC potýká
s nedostatkem studentů. Mezi lety 2006 a 2010 přišlo do sektoru asi 30 000 nových pracovních
sil s vysokoškolským vzděláním. Za tuto dobu však vysoké školy dodaly pouze 16 000 absolventů IT
oborů, jak ukázal průzkum Vysoké školy ekonomické v Praze. Z toho vyplývá, že celkem 47
% vysokoškoláků přišlo z jiných oborů a muselo být výrazně doškoleno.
Zároveň chybí větší zapojení soukromé sféry do vzdělávacího procesu, aby studenti mohli být
konfrontováni s požadavky z praxe. „Je třeba podporovat centra excelence, která by se
mohla zapojovat do rozsáhlejších mezinárodních projektů a zároveň by poskytovala expertní analýzy
pro domácí průmysl. Je totiž nezbytné včas přenášet znalosti do praxe,“ vysvětlil Vladimír Mařík.
Vladimír Mařík a Jiří Rákosník
Podle Jiřího Rákosníka z Matematického ústavu AV ČR spočívá problém také v současné
Metodice hodnocení vědy a výzkumu v ČR, která opomíjí hlavní cíle hodnocení. „Omezuje se totiž
jen na počet jednotlivých výstupů výzkumné činnosti, aniž by zkoumala jejich kvalitu, relevanci a
přínos.“
Na téma Metody výzkumu v současné teoretické informatice
přednášel ředitel Institutu teoretické informatiky UK Jaroslav Nešetřil.
lsd